Nederlandse e-Golf niet op kenteken te zetten in België

Martijn Roede Martijn Roede

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Jelle van der Hoek

    Vaag verhaal dit. Als er al dergelijke voertuigen in Nederland toegelaten zijn moet er toch een ‘bewijs van overeenstemming’ (Certificate of Confirmity) zijn. Met dit attest moet het mijns inziens toch redelijk eenvoudig zijn om deze auto in te schrijven in de registers in België. Er moet echter wel een strikte procedure gevolgd worden. (voor de liefhebber: http://www.mobilit.fgov.be/nl/indexReframed.htm?newURL=%2Fdivnl%2Fnieuwdiv.htm%23Het%2520roze%2520formulier).
    Alleen gebruikte auto’s die ingeschreven moeten worden in de registers dienen te worden gekeurd. Hiervoor kan men geen afspraak maken maar moet je aanschuiven in de rij en geduldig wachten op je beurt……
    Voor nieuwe auto’s gelden andere bepalingen (zie link boven). De gehele procedure wordt verwerkt door middel van de zogenoemde ‘roze kaart’. Hierop dienen alle betrokken instanties hun zegeltje, stempel of paraaf te plaatsen. Dit zijn er in België nogal wat (Douane, verzekeringsmij, keuringsstation en de DIV). Zolang de wollige procedure wordt gehanteerd zijn er volgens mij geen onoverkomelijke hindernissen. Daarnaast lijkt mij dat een onderneming als Athlon, met nota bene een Belgische vestiging met Belgische medewerkers, in staat om een dergelijke procedure succesvol binnen korte termijn af te ronden. Nota bene pas na een maand wordt er dus iemand wakker die maar eens informeert naar de stand van zaken! Al met al: een vaag verhaal. Athlon zet zich op deze manier verkeerd neer als verongelijkt kind en de schuld legt bij de DIV. Volgens mij hadden ze zelf ‘als een bok op de haverkist’ moeten zitten en de zaak niet op zijn beloop te moeten laten.

  • Multicar

    Als de VW een NL kenteken heeft ,dan meot een ander EU land deze ene op een overnemen.Niks geen CVO.Gegevens staan op kenteken

  • Jelle van der Hoek

    Beste Multicar,
    Ik denk dat u zich vergist. Ieder voertuig moet in België beschikken over wat zij noemen een ‘gelijkvormigheidsattest’. Dit attest wordt standaard, in tegenstelling tot in Nederland, bij elke nieuwe auto geleverd.
    Er is bij de inschrijving in België een wezenlijk verschil tussen een nieuwe -en gebruikte invoer. Een gebruikte auto moet gekeurd worden (een z.g. APK-dus geen typegoedkeuring o.i.d.). En laat nou voor deze keuring een gelijkvormigheidsattest nodig zijn. Voor een nieuwe auto is deze keuring niet nodig doch uitsluitend een aantal administratieve handelingen op de roze kaart. Daarnaast moet er een factuur overlegd worden waarop de leverancier verklaart de auto nieuw geleverd te hebben. Eveneens moet het btw nummer vermeld zijn. Tevens moet de leasemaatschappij de aantekening maken dat het voertuig bestemd is voor huur c.q. lease doeleinden. In het geval van een ongeregistreerde auto zal dus een gelijkvormigheidsattest noodzakelijk zijn om de auto te identificeren (er is immers geen Nederlands kenteken).

  • Remco

    Deze auto is niet Europees gehomologeerd, maar heeft een NTA (Nationale type goedkeuring). Een CoC is dus niet van toepassing. De NTA-houder kan voor deze auto een NTA verstrekken om de zaken te bespoedigen. Vandaar het contact met de RDW.

  • Willem van der Kooi

    Een NTA is overal in europa om te zetten in een voor dat land geldig registratie bewijs.EU wetgeving gaat voorzover mij bekend is boven de landelijke ook bij onze zuiderburen.Wij hebben de auto,s geleverd in vele eurpeesche landen en nimmer enig probleem ondervonden.Willen en kunnen liggen naast elkaar begraven.
    Willem van der Kooi

Nederlandse e-Golf niet op kenteken te zetten in België | Automotive Online

Nederlandse e-Golf niet op kenteken te zetten in België

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Jelle van der Hoek

    Vaag verhaal dit. Als er al dergelijke voertuigen in Nederland toegelaten zijn moet er toch een ‘bewijs van overeenstemming’ (Certificate of Confirmity) zijn. Met dit attest moet het mijns inziens toch redelijk eenvoudig zijn om deze auto in te schrijven in de registers in België. Er moet echter wel een strikte procedure gevolgd worden. (voor de liefhebber: http://www.mobilit.fgov.be/nl/indexReframed.htm?newURL=%2Fdivnl%2Fnieuwdiv.htm%23Het%2520roze%2520formulier).
    Alleen gebruikte auto’s die ingeschreven moeten worden in de registers dienen te worden gekeurd. Hiervoor kan men geen afspraak maken maar moet je aanschuiven in de rij en geduldig wachten op je beurt……
    Voor nieuwe auto’s gelden andere bepalingen (zie link boven). De gehele procedure wordt verwerkt door middel van de zogenoemde ‘roze kaart’. Hierop dienen alle betrokken instanties hun zegeltje, stempel of paraaf te plaatsen. Dit zijn er in België nogal wat (Douane, verzekeringsmij, keuringsstation en de DIV). Zolang de wollige procedure wordt gehanteerd zijn er volgens mij geen onoverkomelijke hindernissen. Daarnaast lijkt mij dat een onderneming als Athlon, met nota bene een Belgische vestiging met Belgische medewerkers, in staat om een dergelijke procedure succesvol binnen korte termijn af te ronden. Nota bene pas na een maand wordt er dus iemand wakker die maar eens informeert naar de stand van zaken! Al met al: een vaag verhaal. Athlon zet zich op deze manier verkeerd neer als verongelijkt kind en de schuld legt bij de DIV. Volgens mij hadden ze zelf ‘als een bok op de haverkist’ moeten zitten en de zaak niet op zijn beloop te moeten laten.

  • Multicar

    Als de VW een NL kenteken heeft ,dan meot een ander EU land deze ene op een overnemen.Niks geen CVO.Gegevens staan op kenteken

  • Jelle van der Hoek

    Beste Multicar,
    Ik denk dat u zich vergist. Ieder voertuig moet in België beschikken over wat zij noemen een ‘gelijkvormigheidsattest’. Dit attest wordt standaard, in tegenstelling tot in Nederland, bij elke nieuwe auto geleverd.
    Er is bij de inschrijving in België een wezenlijk verschil tussen een nieuwe -en gebruikte invoer. Een gebruikte auto moet gekeurd worden (een z.g. APK-dus geen typegoedkeuring o.i.d.). En laat nou voor deze keuring een gelijkvormigheidsattest nodig zijn. Voor een nieuwe auto is deze keuring niet nodig doch uitsluitend een aantal administratieve handelingen op de roze kaart. Daarnaast moet er een factuur overlegd worden waarop de leverancier verklaart de auto nieuw geleverd te hebben. Eveneens moet het btw nummer vermeld zijn. Tevens moet de leasemaatschappij de aantekening maken dat het voertuig bestemd is voor huur c.q. lease doeleinden. In het geval van een ongeregistreerde auto zal dus een gelijkvormigheidsattest noodzakelijk zijn om de auto te identificeren (er is immers geen Nederlands kenteken).

  • Remco

    Deze auto is niet Europees gehomologeerd, maar heeft een NTA (Nationale type goedkeuring). Een CoC is dus niet van toepassing. De NTA-houder kan voor deze auto een NTA verstrekken om de zaken te bespoedigen. Vandaar het contact met de RDW.

  • Willem van der Kooi

    Een NTA is overal in europa om te zetten in een voor dat land geldig registratie bewijs.EU wetgeving gaat voorzover mij bekend is boven de landelijke ook bij onze zuiderburen.Wij hebben de auto,s geleverd in vele eurpeesche landen en nimmer enig probleem ondervonden.Willen en kunnen liggen naast elkaar begraven.
    Willem van der Kooi