Privélease redt leasebranche

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Strijd om het keurmerk
Nu leasemaatschappijen focussen op consumenten als een nieuwe doelgroep, wordt er meer duidelijkheid vereist. “Het is belangrijk dat je een potentiële klant goed tegen zichzelf beschermt”, aldus Berno Kleinherenbrink, ceo van Leaseplan Nederland. De Vereniging Zakelijk Rijders (VZR) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) besloten dit jaar beiden het kaf van het koren te scheiden en een keurmerk op te richten. VZR heeft inmiddels de eerste leasemaatschappijen gekeurd, VNA gaat begin 2016 van start met audits bij onder andere Leaseplan en MKB Lease. “Twee keurmerken kan verwarrend zijn voor consumenten”, stelt Kleinherenbrink. “Dat de VZR eerder is met hun privéleasekeurmerk, wil niet zeggen dat het ook beter is”, aldus Oudshoorn, die nog aan het afwegen is of zij ook met het keurmerk van VNA aan de slag gaan. “De VZR is geen onafhankelijke partij, daar gaan we zeker niet mee in zee. Het keurmerk van de VNA is wel onafhankelijk, ze werken samen met de AFM en de Consumentenbond, er is een geschillencommissie en een bestuur.” De VNA-leden vormen één front wat betreft het keurmerk; ook Dick Tijdeman, directeur MKB Lease, kiest voor het door VNA geïnitieerde label in plaats van dat van de VZR. “Het is het meest complete keurmerk en de VNA-leden kiezen óf het door VNA opgezette label, of beiden. Er zit bijvoorbeeld standaard een overlijdensrisicoverzekering in, de voorwaarden over tussentijdse beëindiging zijn helder, het gaat om uniforme en algemene voorwaarden.”

‘Met een mobiliteitsbudget raak je een deel van je koopkracht kwijt’

De lichte groei van de leasevloot is dan ook volledig toe te schrijven aan de groei van het aantal privéleasecontracten. Want hoewel de economie aantrekt, bij de meeste leasemaatschappijen krimpt het aantal operationele leasecontracten of is het stabiel. Kleinherenbrink: “Het aantal banen groeit nog niet en daarom het aantal operationele leasecontracten ook nog niet. Vooral grote vloten krimpen, die daling wordt dus gecompenseerd door de stijging in het aantal privéleasecontracten (circa 30 duizend meldde Kleinherenbrink eerder dit jaar in de Telegraaf, red).” Volgens Tijdeman stijgt het ondernemersvertrouwen wel, maar wordt er zeer kritisch naar de inzet van leaseauto’s gekeken. “Er zijn in de afgelopen jaren flinke tikken geïncasseerd en dat wordt niet zomaar vergeten. Veel ondernemers hebben een trauma van de crisis, dat uit zich in voorzichtigheid.” Desondanks is Tijdeman tevreden over het afgelopen jaar. “Het was een vreemd jaar door alle bijtellingperikelen.”
Kleinherenbrink vindt de enorme impact van de fiscaliteit op de leaseregistraties een slechte ontwikkeling. “Een eenmalige piek aan het einde van het jaar is niet representatief voor de gang van zaken in de branche.” En bedrijven praten volgens Tijdeman wel over een verschuiving van lease naar mobiliteit, “maar vaak sneuvelen die plannen in de or.” Kleinherenbrink: “Zolang de leaseauto fiscaal gezien aantrekkelijker is dan een mobiliteitsconcept, blijft het een sterk product. Vaak is de wens van bedrijven om leaseauto’s en mobiliteitsconcepten aan te bieden. Dan raak je een deel van je koopkracht kwijt omdat het mobiliteitsconcept invloed heeft op de loonbelasting.”

{dataWrapper}https://datawrapper.dwcdn.net/VqNdW/1/{/dataWrapper}

Wisselweken
Op weg naar 2016 heeft de leasebranche actief ingespeeld op het verdwijnen van de 7 en 14 procent bijtellingcategorieën. Veel leasemaatschappijen lanceerden marketingcampagnes met wisselweken, waarbij fleetmanagers auto’s uit hun vloot vervroegd konden inruilen zonder afkoopboete voor een auto met lage bijtelling. Dat resulteerde in een wisselhausse en een enorme registratiepiek in Q4 van 2015. Bij Leaseplan zijn deze wisselweken begin december al gestopt. “De auto’s zijn op”, verklaart Kleinherenbrink. Leaseplan bood potentiële klanten ook aan hun boete bij de concurrent te betalen. “Daar is meer gebruik van gemaakt dan we vooraf dachten.” PGA-dochter MKB Lease heeft zo’n 150 lage bijtelling auto’s extra ingekocht om in 2016 in te kunnen zetten. “We hebben vooral veel Peugeots 308 en Renaults Clio Estate ingekocht. Ik ben wel benieuwd hoeveel onverkochte auto’s er op 1 januari bij alle autobedrijven en leasemaatschappijen op voorraad staan”, aldus Dick Tijdeman. Ook bij Wittebrug Lease is ingespeeld op de fiscale veranderingen. “De extra ingekochte en gekentekende auto’s kunnen we waarschijnlijk in Q1 van 2016 al inzetten. De concurrentie zal desondanks stevig zijn en ik verwacht een flinke strijd in 2016”, voorspelt directeur Ivo Burger.

De komende jaren blijven de auto’s die nog voor de jaarwisseling gekentekend zijn interessant als occasionleaseauto. “Occasionlease is als product interessant de komende jaren, maar er zullen niet veel leaseoccasions beschikbaar zijn”, zegt Dick Tijdeman. “Leaserijders zullen of zelf zo lang mogelijk doorrijden in een auto met lage bijtelling, of de auto wordt bij een collega ingezet. Maar er is straks zeker vraag naar, dus er zal een run zijn op lage bijtelling occasions.”

PHEV moet goedkoper
Volgend jaar is de bijtelling in de hoogste bijtellingcategorie 25 procent. Een jaar later zakt dit percentage naar de vlaktaks van 22 procent. De bijtelling voor de phev’s gaat op 1 januari van 7 naar 15 procent en in 2017 uiteindelijk ook naar 22 procent. “Met 15 procent bijtelling kunnen phev’s qua prijs nog steeds heel interessant zijn”, stelt Burger. “Uiteindelijk moet het prijsverschil tussen een phev- en een diesel- of benzinevariant van die auto, kleiner worden. Als de phev veel duurder blijft, zoals nu het geval is, neemt de vraag naar deze auto’s af.” Na de registratiepiek van eind 2015, verwacht de branche een rustig begin van 2016. “In 2016 zullen acht à negen maanden goed zijn. Ik verwacht een rustig einde volgend jaar, omdat mensen straks een 22 procent auto willen in 2017, in plaats van 25 procent. Voor de phev’s is de piek er wel uit”, voorspelt Oudshoorn. Na 2017 komt naar verwachting de diversiteit weer terug in het wagenpark, daar zijn de leasedirecteuren blij mee. “Leaserijders gaan weer een auto kiezen met hun hart”, aldus Tijdeman.

Reacties

  • Sjaak Afhaak

    Goed artikel!

Privélease redt leasebranche | Automotive Online

Privélease redt leasebranche

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Strijd om het keurmerk
Nu leasemaatschappijen focussen op consumenten als een nieuwe doelgroep, wordt er meer duidelijkheid vereist. “Het is belangrijk dat je een potentiële klant goed tegen zichzelf beschermt”, aldus Berno Kleinherenbrink, ceo van Leaseplan Nederland. De Vereniging Zakelijk Rijders (VZR) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) besloten dit jaar beiden het kaf van het koren te scheiden en een keurmerk op te richten. VZR heeft inmiddels de eerste leasemaatschappijen gekeurd, VNA gaat begin 2016 van start met audits bij onder andere Leaseplan en MKB Lease. “Twee keurmerken kan verwarrend zijn voor consumenten”, stelt Kleinherenbrink. “Dat de VZR eerder is met hun privéleasekeurmerk, wil niet zeggen dat het ook beter is”, aldus Oudshoorn, die nog aan het afwegen is of zij ook met het keurmerk van VNA aan de slag gaan. “De VZR is geen onafhankelijke partij, daar gaan we zeker niet mee in zee. Het keurmerk van de VNA is wel onafhankelijk, ze werken samen met de AFM en de Consumentenbond, er is een geschillencommissie en een bestuur.” De VNA-leden vormen één front wat betreft het keurmerk; ook Dick Tijdeman, directeur MKB Lease, kiest voor het door VNA geïnitieerde label in plaats van dat van de VZR. “Het is het meest complete keurmerk en de VNA-leden kiezen óf het door VNA opgezette label, of beiden. Er zit bijvoorbeeld standaard een overlijdensrisicoverzekering in, de voorwaarden over tussentijdse beëindiging zijn helder, het gaat om uniforme en algemene voorwaarden.”

‘Met een mobiliteitsbudget raak je een deel van je koopkracht kwijt’

De lichte groei van de leasevloot is dan ook volledig toe te schrijven aan de groei van het aantal privéleasecontracten. Want hoewel de economie aantrekt, bij de meeste leasemaatschappijen krimpt het aantal operationele leasecontracten of is het stabiel. Kleinherenbrink: “Het aantal banen groeit nog niet en daarom het aantal operationele leasecontracten ook nog niet. Vooral grote vloten krimpen, die daling wordt dus gecompenseerd door de stijging in het aantal privéleasecontracten (circa 30 duizend meldde Kleinherenbrink eerder dit jaar in de Telegraaf, red).” Volgens Tijdeman stijgt het ondernemersvertrouwen wel, maar wordt er zeer kritisch naar de inzet van leaseauto’s gekeken. “Er zijn in de afgelopen jaren flinke tikken geïncasseerd en dat wordt niet zomaar vergeten. Veel ondernemers hebben een trauma van de crisis, dat uit zich in voorzichtigheid.” Desondanks is Tijdeman tevreden over het afgelopen jaar. “Het was een vreemd jaar door alle bijtellingperikelen.”
Kleinherenbrink vindt de enorme impact van de fiscaliteit op de leaseregistraties een slechte ontwikkeling. “Een eenmalige piek aan het einde van het jaar is niet representatief voor de gang van zaken in de branche.” En bedrijven praten volgens Tijdeman wel over een verschuiving van lease naar mobiliteit, “maar vaak sneuvelen die plannen in de or.” Kleinherenbrink: “Zolang de leaseauto fiscaal gezien aantrekkelijker is dan een mobiliteitsconcept, blijft het een sterk product. Vaak is de wens van bedrijven om leaseauto’s en mobiliteitsconcepten aan te bieden. Dan raak je een deel van je koopkracht kwijt omdat het mobiliteitsconcept invloed heeft op de loonbelasting.”

{dataWrapper}https://datawrapper.dwcdn.net/VqNdW/1/{/dataWrapper}

Wisselweken
Op weg naar 2016 heeft de leasebranche actief ingespeeld op het verdwijnen van de 7 en 14 procent bijtellingcategorieën. Veel leasemaatschappijen lanceerden marketingcampagnes met wisselweken, waarbij fleetmanagers auto’s uit hun vloot vervroegd konden inruilen zonder afkoopboete voor een auto met lage bijtelling. Dat resulteerde in een wisselhausse en een enorme registratiepiek in Q4 van 2015. Bij Leaseplan zijn deze wisselweken begin december al gestopt. “De auto’s zijn op”, verklaart Kleinherenbrink. Leaseplan bood potentiële klanten ook aan hun boete bij de concurrent te betalen. “Daar is meer gebruik van gemaakt dan we vooraf dachten.” PGA-dochter MKB Lease heeft zo’n 150 lage bijtelling auto’s extra ingekocht om in 2016 in te kunnen zetten. “We hebben vooral veel Peugeots 308 en Renaults Clio Estate ingekocht. Ik ben wel benieuwd hoeveel onverkochte auto’s er op 1 januari bij alle autobedrijven en leasemaatschappijen op voorraad staan”, aldus Dick Tijdeman. Ook bij Wittebrug Lease is ingespeeld op de fiscale veranderingen. “De extra ingekochte en gekentekende auto’s kunnen we waarschijnlijk in Q1 van 2016 al inzetten. De concurrentie zal desondanks stevig zijn en ik verwacht een flinke strijd in 2016”, voorspelt directeur Ivo Burger.

De komende jaren blijven de auto’s die nog voor de jaarwisseling gekentekend zijn interessant als occasionleaseauto. “Occasionlease is als product interessant de komende jaren, maar er zullen niet veel leaseoccasions beschikbaar zijn”, zegt Dick Tijdeman. “Leaserijders zullen of zelf zo lang mogelijk doorrijden in een auto met lage bijtelling, of de auto wordt bij een collega ingezet. Maar er is straks zeker vraag naar, dus er zal een run zijn op lage bijtelling occasions.”

PHEV moet goedkoper
Volgend jaar is de bijtelling in de hoogste bijtellingcategorie 25 procent. Een jaar later zakt dit percentage naar de vlaktaks van 22 procent. De bijtelling voor de phev’s gaat op 1 januari van 7 naar 15 procent en in 2017 uiteindelijk ook naar 22 procent. “Met 15 procent bijtelling kunnen phev’s qua prijs nog steeds heel interessant zijn”, stelt Burger. “Uiteindelijk moet het prijsverschil tussen een phev- en een diesel- of benzinevariant van die auto, kleiner worden. Als de phev veel duurder blijft, zoals nu het geval is, neemt de vraag naar deze auto’s af.” Na de registratiepiek van eind 2015, verwacht de branche een rustig begin van 2016. “In 2016 zullen acht à negen maanden goed zijn. Ik verwacht een rustig einde volgend jaar, omdat mensen straks een 22 procent auto willen in 2017, in plaats van 25 procent. Voor de phev’s is de piek er wel uit”, voorspelt Oudshoorn. Na 2017 komt naar verwachting de diversiteit weer terug in het wagenpark, daar zijn de leasedirecteuren blij mee. “Leaserijders gaan weer een auto kiezen met hun hart”, aldus Tijdeman.

Reacties

  • Sjaak Afhaak

    Goed artikel!