Lagere restwaarden drukken winst Sixt

Sixt • De verhuurmarges herstelden zich in het tweede kwartaal.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Sixt)

De nettowinst van verhuurder Sixt is in het eerste halfjaar gehalveerd naar 58 miljoen euro. De omzet groeide met bijna 2 procent naar 1,79 miljard euro. Dat meldt het concern.

De huurprijzen, die begin van het jaar in sommige regio’s onder druk stonden, werden tegen het einde van het tweede kwartaal steeds meer teruggebracht naar het niveau van het voorgaande jaar.

De resultaten uit de verkoop van voertuigen en verhoogde afschrijvingen op restwaarden van voertuigen drukten het resultaat met 40 miljoen euro. Ook voor de komende periode verwacht Sixt een negatief resultaat uit de verkoop van huurauto’s. Wel meldt het concern inmiddels tegen aanzienlijk betere voorwaarden in te kopen.

Met een omzetgroei van meer dan 25 procent leverde Noord-Amerika de sterkste bijdrage aan de groei van alle segmenten. In de VS heeft Sixt sinds het begin van het jaar vijftien nieuwe vestigingen geopend, waardoor de aanwezigheid op luchthavens in ’s werelds grootste automarkt naar 49 luchthavens is uitgebreid. Voor de rest van het jaar verwacht Sixt te blijven groeien.

Elektrische auto’s

Net als Hertz, gaat ook het Duitse autoverhuurbedrijf Sixt minder elektrische auto’s verhuren. De reden is volgens het bedrijf dat klanten liever een auto met een verbrandingsmotor willen. Vorig jaar had Sixt net iets minder dan 10 duizend EV’s op een totale vloot van bijna 170 duizend voertuigen. Zowel Hertz als Sixt gaven in de afgelopen maanden aan dat ze af willen van Tesla’s omdat ze duur zijn in onderhoud.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Lagere restwaarden drukken winst Sixt | Automotive Online

Lagere restwaarden drukken winst Sixt

Sixt • De verhuurmarges herstelden zich in het tweede kwartaal.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Sixt)

De nettowinst van verhuurder Sixt is in het eerste halfjaar gehalveerd naar 58 miljoen euro. De omzet groeide met bijna 2 procent naar 1,79 miljard euro. Dat meldt het concern.

De huurprijzen, die begin van het jaar in sommige regio’s onder druk stonden, werden tegen het einde van het tweede kwartaal steeds meer teruggebracht naar het niveau van het voorgaande jaar.

De resultaten uit de verkoop van voertuigen en verhoogde afschrijvingen op restwaarden van voertuigen drukten het resultaat met 40 miljoen euro. Ook voor de komende periode verwacht Sixt een negatief resultaat uit de verkoop van huurauto’s. Wel meldt het concern inmiddels tegen aanzienlijk betere voorwaarden in te kopen.

Met een omzetgroei van meer dan 25 procent leverde Noord-Amerika de sterkste bijdrage aan de groei van alle segmenten. In de VS heeft Sixt sinds het begin van het jaar vijftien nieuwe vestigingen geopend, waardoor de aanwezigheid op luchthavens in ’s werelds grootste automarkt naar 49 luchthavens is uitgebreid. Voor de rest van het jaar verwacht Sixt te blijven groeien.

Elektrische auto’s

Net als Hertz, gaat ook het Duitse autoverhuurbedrijf Sixt minder elektrische auto’s verhuren. De reden is volgens het bedrijf dat klanten liever een auto met een verbrandingsmotor willen. Vorig jaar had Sixt net iets minder dan 10 duizend EV’s op een totale vloot van bijna 170 duizend voertuigen. Zowel Hertz als Sixt gaven in de afgelopen maanden aan dat ze af willen van Tesla’s omdat ze duur zijn in onderhoud.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.