‘Abonnement voor privékilometers leaseauto omzeilt bijtelling’

Bijtelling • Platformauto.nl maakt van leaseauto een deelauto voor privégebruik.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Platformauto.nl, een initiatief van Wierd Meijering en Marco Meulman, maakt volgens deze ondernemers een einde aan de bijtelling die leaserijders betalen.

De initiatiefnemers geven de volgende uitleg: de werkgever leaset de auto voor zakelijke kilometers. Daarbuiten gebruikt Platformauto.nl de auto om deze in te zetten op het online platform. Leaserijders met een abonnement kunnen alle beschikbare voertuigen – mogelijk is dit eenzelfde auto – via de app reserveren voor privégebruik.

“Doordat berijders geen privékilometers meer maken met hun auto van de zaak, maar in plaats daarvan een platformauto van ons gebruiken, hoeven ze geen bijtelling meer te betalen”, legt Meijering uit. “Op die manier houden we de fiscus buiten de relatie tussen werkgever, leasemaatschappij en werknemer.”

Besparing

Leaserijders betalen zelf de kosten van een abonnement op Platformauto.nl. Deze bedragen 6 procent van de nieuwwaarde van de auto. Vooral bij duurdere auto’s en hogere inkomens, kan de besparing flink oplopen, denkt Meijering: “Een abonnement voor een auto van 50 duizend euro kost bij ons 3 duizend euro per jaar all-in. De bijtelling voor diezelfde auto bedraagt, rekening houdend met de verminderde heffingskorting, ruim 5.500 euro. Dat scheelt de berijder meer dan 200 euro per maand.”

Bovendien zouden werkgevers 10 tot 15 procent aan leasekosten besparen door het uitsluiten van het privégebruik, aldus Meijering. Dat auto’s gedeeld en dus efficiënter gebruikt worden draagt ook bij aan een beter milieu en geeft de berijder flexibiliteit om ook andere auto’s te gebruiken, verklaren beide ondernemers.

“Natuurlijk zal de fiscus dit niet leuk vinden. Maar we hebben ons concept uitgebreid laten toetsen door fiscale specialisten (adviseurs zijn fiscaal jurist Heleen Elbert en specialist loonheffingen Cas Bongers, red.) en het voldoet aan alle eisen. Bijtelling betalen is vanaf nu dus een keuze,” concludeert Meijering.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.