Talisman moet lacune opvullen

Redactie Redactie
• Laatste update:

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN, chef redactie Autoweek.

Voor: Eindelijk een kersverse middenklasser van Franse makelij. De Peugeot 508 is een klein jaar geleden weliswaar vernieuwd, maar de Talisman is compleet nieuw.

Tegen: Het is geen hatchback meer, zoals de Laguna. Ondanks zijn enorme bagageruimte levert hij wel wat in qua praktisch gebruiksgemak.

Consumentenpotentieel: Een 5. Privérijders gaan bij Renault vooral voor de Kadjar en anders wel voor de nieuwe Espace.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: Een nieuwe krachtige naam. Een mooi, maar druk design, dat zeker qua uiterlijk de aanval opent op de Passat en Mondeo. Ook onder de verstokte Francofielen zal de Talisman nu snel terrein winnen ten koste van de 508 en de C5.

Tegen: Nog even de prijs afwachten. En dat er veel jatwerk in zit van onder meer de Passat vinden wij te gemakkelijk. De ‘Ipad’ in de middenconsole vinden wij overigens wat minder geslaagd.

Leasepotentieel: Het D-segment heeft in leaseland langer de tijd nodig voor herstel dan de Talisman zich wellicht kan veroorloven. Grote Fransozen met kleine restwaardes zullen het leasetarief niet ten goede komen.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Het D-segment is in alle opzichten een traditioneel segment. Ook breken met een restwaardeverleden is een zware opgave en daarvoor is de Talisman ondanks zijn nieuwe naam mijns inziens niet voorbestemd.

Tegen: De quote van ontwerper Laurens van de Akker in Autoweek is geen goede aftrap: “Het is moeilijk om een mooie sedan te ontwerpen”. Ook de veelheid aan elektronische snufjes is een punt van zorg in verband met het betrouwbaarheidsimago van Renault.

Restwaardepotentieel: Een 6.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: Het geslaagde design, de luxe uitstraling en het ruime interieur van de Renault Talisman zijn triggers voor de zakelijk rijder. De nieuwe naam geeft Renault de kans om het nog steeds negatieve kwaliteitsimago van de (eerste serie) Laguna van zich af te schudden. Er is flink geïnvesteerd om de auto kwalitatief hoogwaardig te maken. Zo te zien is de diesel volgend jaar nog met 21 procent bijtelling te rijden.

Tegen: Renault zal veel nieuwe zieltjes moeten winnen in dit segment, bijvoorbeeld die van Peugeot- en Volkswagenrijders; dat zal niet meevallen.

Fleetpotentieel: Een 7,5.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Talisman moet lacune opvullen | Automotive Online

Talisman moet lacune opvullen

Redactie Redactie
• Laatste update:

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN, chef redactie Autoweek.

Voor: Eindelijk een kersverse middenklasser van Franse makelij. De Peugeot 508 is een klein jaar geleden weliswaar vernieuwd, maar de Talisman is compleet nieuw.

Tegen: Het is geen hatchback meer, zoals de Laguna. Ondanks zijn enorme bagageruimte levert hij wel wat in qua praktisch gebruiksgemak.

Consumentenpotentieel: Een 5. Privérijders gaan bij Renault vooral voor de Kadjar en anders wel voor de nieuwe Espace.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: Een nieuwe krachtige naam. Een mooi, maar druk design, dat zeker qua uiterlijk de aanval opent op de Passat en Mondeo. Ook onder de verstokte Francofielen zal de Talisman nu snel terrein winnen ten koste van de 508 en de C5.

Tegen: Nog even de prijs afwachten. En dat er veel jatwerk in zit van onder meer de Passat vinden wij te gemakkelijk. De ‘Ipad’ in de middenconsole vinden wij overigens wat minder geslaagd.

Leasepotentieel: Het D-segment heeft in leaseland langer de tijd nodig voor herstel dan de Talisman zich wellicht kan veroorloven. Grote Fransozen met kleine restwaardes zullen het leasetarief niet ten goede komen.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Het D-segment is in alle opzichten een traditioneel segment. Ook breken met een restwaardeverleden is een zware opgave en daarvoor is de Talisman ondanks zijn nieuwe naam mijns inziens niet voorbestemd.

Tegen: De quote van ontwerper Laurens van de Akker in Autoweek is geen goede aftrap: “Het is moeilijk om een mooie sedan te ontwerpen”. Ook de veelheid aan elektronische snufjes is een punt van zorg in verband met het betrouwbaarheidsimago van Renault.

Restwaardepotentieel: Een 6.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: Het geslaagde design, de luxe uitstraling en het ruime interieur van de Renault Talisman zijn triggers voor de zakelijk rijder. De nieuwe naam geeft Renault de kans om het nog steeds negatieve kwaliteitsimago van de (eerste serie) Laguna van zich af te schudden. Er is flink geïnvesteerd om de auto kwalitatief hoogwaardig te maken. Zo te zien is de diesel volgend jaar nog met 21 procent bijtelling te rijden.

Tegen: Renault zal veel nieuwe zieltjes moeten winnen in dit segment, bijvoorbeeld die van Peugeot- en Volkswagenrijders; dat zal niet meevallen.

Fleetpotentieel: Een 7,5.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.