Interview | Arian van den Berg (Stokvis): in de wachtstand dankzij de politiek

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

U bekleedt deze functie nu acht jaar. Hoe bevalt het?

“Ik zit hier helemaal op mijn plek. Binnen de Stertil Groep heb ik de verantwoordelijkheid, maar ook de vrijheid gekregen om dit bedrijf en mijn werk naar mijn eigen inzicht te leiden en in te richten. Daar heb ik veel plezier in. Toen ik in 2009 begon in de equipment was het nieuw voor mij. Ik herinner me dat een collega tegen me zei: ‘Equipment is net een moeras, als je er eenmaal in zit kom je er nooit meer uit’. Hij bedoelde dat in positieve zin en ik dacht bij mezelf: dat zal wel mee­vallen, als je weg wilt, ga je toch weg? Maar ik begrijp nu wat die collega destijds bedoelde. Het is zó leuk dat ik me niet kan voorstellen dat ik ooit weg wil.”

Wat maakt het zo leuk?

“Dat je met een relatief klein verkoopteam grote resultaten kunt halen. Iedere opdracht is er een. Als ik in de elektronica een order schreef voor tienduizend printplaten, dan kreeg ik te horen: daar gaan we geen pro­ductiestraat voor inrichten. Nu bestelt een klant een hefbrug en zien we allemaal direct het resultaat. Het is heel tastbaar. Het is ook een klein wereldje. In de markt zijn we ­keiharde concurrenten, maar daarbuiten gaat het er gemoedelijk aan toe. Eens per jaar is er bijvoorbeeld een mosselavond in Volendam. Dan zitten we met z’n allen met een biertje in de haven bootjes te kijken.”

Ik wil meer genieten van het leven.

Adrian van den Berg

Het gaat goed met Stokvis, wat is het geheim?

“Het draait allemaal om specialisatie. We waren al specialist op het gebied van hefbruggen, maar we hebben dit uitgebreid met nieuwe gehomologeerde producten, wiel­service en airco. Door de toevoeging van specia­listen aan ons team hebben we onze kennis ­vergroot, waarmee we verder bouwen aan onze relaties. Onze demoruimte is in­gericht als miniwerkplaats met hefbrug, bandenstraat en 3D-uitlijner. Daar krijgen we regelmatig klanten op bezoek die we de laatste stand van de techniek showen. Die mensen gaan hier altijd met een grote glimlach de deur uit. Wij laten ze zien hoe je aan zaken die je voorheen als autobedrijf ­misschien niet aandurfde en daarom uit­besteedde – zoals wielservice en airco – prima geld kunt verdienen.”

In hoeverre doen jullie al meer voor de elektrische automarkt?

“Het begint te komen. Ook een elektrische auto kan gewoon op de brug, maar bij bepaalde types zie je dat er hele accupakketten gewisseld moeten worden. In ­sommige gevallen heb je daarvoor een ander type brug nodig, zodat je die accu’s vrij kunt laten ­zakken. Je ziet ook dat klanten meer behoefte hebben aan flexibiliteit. Vijf jaar vooruit kijken is al lastig, terwijl men het liefst iets koopt dat ze over de komende 20-30 jaar heen tilt. Duurzaamheid speelt sowieso een rol. We hebben bijvoorbeeld de Hengelose Volvo-werkplaats Arendsen duurzaam ingericht. Het was leuk om mee te denken over die groene bedrijfsfilosofie. Het dwingt ons ook om na te denken over ons eigen pand en werkwijze.”

De wil om de Equipvak opnieuw te organiseren is er.

Arian van den Berg

Wat zou u nog willen leren?

“Duurzaamheid vind ik erg interessant. Ik zou willen leren hoe je de vele ideeën hierover kunt omzetten in praktijksituaties voor de klant. Zo kun je beter inspelen op de toekomst. We staan pas aan het begin en zien nu wat flarden voorbijkomen, maar de veranderingen gaan uiteindelijk waarschijnlijk sneller dan we denken. Wat vijf jaar geleden drie jaar duurde om te ontwikkelen, duurt nu nog maar een half jaar. Dat de sector sterk verandert is zeker. Ik verwacht veel van e-call, interactiviteit van auto’s die hun eigen weg naar de service vinden en de apparatuur die op die technologie inspeelt. Daar duik ik graag dieper in.”

Wat staat er op uw persoonlijke bucketlist?

“Kunnen genieten van het leven. Dat besef kwam eigenlijk al toen ik stopte met mijn internationale werk, waarbij het reizen veel tijd en energie opslokte. Eerst was ik nog een beetje bang dat mijn belevingswereld kleiner zou worden als ik ging werken voor een op Nederland gericht bedrijf, maar dat valt erg mee. Ik bezoek regelmatig buitenlandse ­beurzen en leveranciers en ook tijdens de Stertil Groep salesmeetings komt de hele wereld samen. Ik zie ook wel om me heen dat het leven opeens afgelopen kan zijn. Je moet zelf de tijd nemen en kwaliteitstijd inbouwen. Ik ga nu vaker op vakantie. Er liggen plannen voor een reis naar Zuid-Afrika en ik ga voor het eerst met de kinderen op wintersport. De weekenden houd ik redelijk vrij, soms ga ik naar festivals en concerten of stap op de motor voor een toertje naar de Ardennen of de Eiffel. Dat bevalt prima.”

Van den Berg in ‘t kort

Naam: Arian van den Berg / Geboortedatum: 10-09-1965 te Soest / Woonplaats: Amersfoort / Opleiding: VAM Motorvoertuigenbedrijf, Business Management / Carrière: 1990-1997 sales bij Brink, 1997-2002 salesmanager Europe bij Brink, 2002-2003 OE sales manager bij Lite-On Automotive Europe, 2003-2006 regional director Lite-On Automotive North America, 2006-2008 regional director Lite-On Europe, 2008-2009 key accountmanager Bosch ­Business Unit CVT, 2009-heden managing director Stokvis Equipment BV / Relatie: single / kinderen: Jesse (16) en Xanne (14) / Hobby’s: motorrijden, ­hardlopen.

Wat valt op in de branche?

“Het belang van gehomologeerde producten, die door de fabrikant zijn vrijgegeven om te gebruiken in de werkplaats, neemt toe. De fabrikant is uiteindelijk aansprakelijk voor de voertuigen en zij willen logischerwijs dat de werkplaatsapparatuur voldoet aan hun eisen en wensen. Er zijn steeds meer grote dealerholdings die invloed uitoefenen op het type product dat in de werkplaats wordt gebruikt. Dat is goed voor ons, want zij hebben be­hoefte aan kennis, ondersteuning en ­service en die kunnen wij bieden. We zijn een belangrijke partner voor deze partijen en daar zijn we trots op.”

Wat vindt u lastig?

“Nieuwe wetgeving wordt in de basis in ­Brussel gemaakt. Maar soms hapert de invulling voor Nederland, waardoor iedereen in de wachtstand staat. We hebben als branche bijvoorbeeld voorstellen gedaan voor de roetmeting, want de huidige controle op roet­filters is onuitvoerbaar. Maar de politiek is nog bezig met ‘onderzoek’ en het kabinet is demissionair. Dus gebeurt er niets. Ook het wetsvoorstel om een kentekenplicht en daarmee apk voor tractoren in te voeren is helaas afgeschoten. Nederland is het enige land in Europa waar dit nog niet geregeld is, terwijl moderne tractoren tegenwoordig flinke ­snelheden halen en dus net zo goed gekeurd moeten worden. Hoe ik met die onzekerheden en vaagheid omga? Het enige wat ik kan doen is onze klanten informeren en ons pakket zo goed mogelijk afstemmen op de marktsituatie. En scherp blijven: zodra er iets aan de horizon gloort, staan wij klaar om erop in te springen met het juiste product.”

interview arian van den berg 2

U was als voorzitter van de TC betrokken bij de Equipvak. Hoe staat het daarmee?

“Vorig jaar trokken we dat evenement voor het eerst met een klein team uit de klei en de reacties waren fantastisch; er bleek veel waardering voor het beursconcept, maar er waren te weinig bezoekers. Het beurslandschap is de afgelopen jaren sterk veranderd, mensen krijgen veel info via internet en persoonlijke benadering. Bovendien zijn er veel gefragmenteerde beurzen in Nederland, die een overlap aan activiteiten bieden. Wij zijn in ieder geval geslaagd in onze opzet en de wil is er om de Equipvak in de toekomst weer te organiseren.”

Jullie geloven dus nog wel in het concept vakbeurs?

“Ja, mits het beantwoordt aan de behoefte in de markt. Het is tenslotte ook een soort netwerk-gelegenheid. De RAI heeft plannen om met de MobiliteitsRAI alle facetten van de automotive bij elkaar te brengen onder een dak, dus onder andere AutoRAI, Bedrijfs­wagenRAI, carrosserie en equipment. Dat lijkt mij een prima optie.

Over Stokvis Equipment

Stokvis Equipment is een dochteronderneming van het Nederlandse Stertil, internationaal marktleider in heavy duty vehicle lifts. Stokvis Equipment concentreert zich op de Nederlandse markt met hefsystemen voor de automotive in de breedste zin van het woord. Naast de producten van ­Stertil-Koni verkoopt Stokvis Equipment ook andere hefbrugmerken als ­Autopstenhoj en Omer. Daarnaast onder meer producten onder het private label Master en remmentestbanken en wiel­serviceapparatuur van toeleveranciers als AHS Prüftechnik en Hofmann. Bij de ­Stokvis-organisatie werken honderd mensen. Het hoofdkantoor zit in Deventer en telt 16 medewerkers. Arian van den Berg is er sinds 2009 managing director.

Interview | Arian van den Berg (Stokvis): in de wachtstand dankzij de politiek | Automotive Online

Interview | Arian van den Berg (Stokvis): in de wachtstand dankzij de politiek

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

U bekleedt deze functie nu acht jaar. Hoe bevalt het?

“Ik zit hier helemaal op mijn plek. Binnen de Stertil Groep heb ik de verantwoordelijkheid, maar ook de vrijheid gekregen om dit bedrijf en mijn werk naar mijn eigen inzicht te leiden en in te richten. Daar heb ik veel plezier in. Toen ik in 2009 begon in de equipment was het nieuw voor mij. Ik herinner me dat een collega tegen me zei: ‘Equipment is net een moeras, als je er eenmaal in zit kom je er nooit meer uit’. Hij bedoelde dat in positieve zin en ik dacht bij mezelf: dat zal wel mee­vallen, als je weg wilt, ga je toch weg? Maar ik begrijp nu wat die collega destijds bedoelde. Het is zó leuk dat ik me niet kan voorstellen dat ik ooit weg wil.”

Wat maakt het zo leuk?

“Dat je met een relatief klein verkoopteam grote resultaten kunt halen. Iedere opdracht is er een. Als ik in de elektronica een order schreef voor tienduizend printplaten, dan kreeg ik te horen: daar gaan we geen pro­ductiestraat voor inrichten. Nu bestelt een klant een hefbrug en zien we allemaal direct het resultaat. Het is heel tastbaar. Het is ook een klein wereldje. In de markt zijn we ­keiharde concurrenten, maar daarbuiten gaat het er gemoedelijk aan toe. Eens per jaar is er bijvoorbeeld een mosselavond in Volendam. Dan zitten we met z’n allen met een biertje in de haven bootjes te kijken.”

Ik wil meer genieten van het leven.

Adrian van den Berg

Het gaat goed met Stokvis, wat is het geheim?

“Het draait allemaal om specialisatie. We waren al specialist op het gebied van hefbruggen, maar we hebben dit uitgebreid met nieuwe gehomologeerde producten, wiel­service en airco. Door de toevoeging van specia­listen aan ons team hebben we onze kennis ­vergroot, waarmee we verder bouwen aan onze relaties. Onze demoruimte is in­gericht als miniwerkplaats met hefbrug, bandenstraat en 3D-uitlijner. Daar krijgen we regelmatig klanten op bezoek die we de laatste stand van de techniek showen. Die mensen gaan hier altijd met een grote glimlach de deur uit. Wij laten ze zien hoe je aan zaken die je voorheen als autobedrijf ­misschien niet aandurfde en daarom uit­besteedde – zoals wielservice en airco – prima geld kunt verdienen.”

In hoeverre doen jullie al meer voor de elektrische automarkt?

“Het begint te komen. Ook een elektrische auto kan gewoon op de brug, maar bij bepaalde types zie je dat er hele accupakketten gewisseld moeten worden. In ­sommige gevallen heb je daarvoor een ander type brug nodig, zodat je die accu’s vrij kunt laten ­zakken. Je ziet ook dat klanten meer behoefte hebben aan flexibiliteit. Vijf jaar vooruit kijken is al lastig, terwijl men het liefst iets koopt dat ze over de komende 20-30 jaar heen tilt. Duurzaamheid speelt sowieso een rol. We hebben bijvoorbeeld de Hengelose Volvo-werkplaats Arendsen duurzaam ingericht. Het was leuk om mee te denken over die groene bedrijfsfilosofie. Het dwingt ons ook om na te denken over ons eigen pand en werkwijze.”

De wil om de Equipvak opnieuw te organiseren is er.

Arian van den Berg

Wat zou u nog willen leren?

“Duurzaamheid vind ik erg interessant. Ik zou willen leren hoe je de vele ideeën hierover kunt omzetten in praktijksituaties voor de klant. Zo kun je beter inspelen op de toekomst. We staan pas aan het begin en zien nu wat flarden voorbijkomen, maar de veranderingen gaan uiteindelijk waarschijnlijk sneller dan we denken. Wat vijf jaar geleden drie jaar duurde om te ontwikkelen, duurt nu nog maar een half jaar. Dat de sector sterk verandert is zeker. Ik verwacht veel van e-call, interactiviteit van auto’s die hun eigen weg naar de service vinden en de apparatuur die op die technologie inspeelt. Daar duik ik graag dieper in.”

Wat staat er op uw persoonlijke bucketlist?

“Kunnen genieten van het leven. Dat besef kwam eigenlijk al toen ik stopte met mijn internationale werk, waarbij het reizen veel tijd en energie opslokte. Eerst was ik nog een beetje bang dat mijn belevingswereld kleiner zou worden als ik ging werken voor een op Nederland gericht bedrijf, maar dat valt erg mee. Ik bezoek regelmatig buitenlandse ­beurzen en leveranciers en ook tijdens de Stertil Groep salesmeetings komt de hele wereld samen. Ik zie ook wel om me heen dat het leven opeens afgelopen kan zijn. Je moet zelf de tijd nemen en kwaliteitstijd inbouwen. Ik ga nu vaker op vakantie. Er liggen plannen voor een reis naar Zuid-Afrika en ik ga voor het eerst met de kinderen op wintersport. De weekenden houd ik redelijk vrij, soms ga ik naar festivals en concerten of stap op de motor voor een toertje naar de Ardennen of de Eiffel. Dat bevalt prima.”

Van den Berg in ‘t kort

Naam: Arian van den Berg / Geboortedatum: 10-09-1965 te Soest / Woonplaats: Amersfoort / Opleiding: VAM Motorvoertuigenbedrijf, Business Management / Carrière: 1990-1997 sales bij Brink, 1997-2002 salesmanager Europe bij Brink, 2002-2003 OE sales manager bij Lite-On Automotive Europe, 2003-2006 regional director Lite-On Automotive North America, 2006-2008 regional director Lite-On Europe, 2008-2009 key accountmanager Bosch ­Business Unit CVT, 2009-heden managing director Stokvis Equipment BV / Relatie: single / kinderen: Jesse (16) en Xanne (14) / Hobby’s: motorrijden, ­hardlopen.

Wat valt op in de branche?

“Het belang van gehomologeerde producten, die door de fabrikant zijn vrijgegeven om te gebruiken in de werkplaats, neemt toe. De fabrikant is uiteindelijk aansprakelijk voor de voertuigen en zij willen logischerwijs dat de werkplaatsapparatuur voldoet aan hun eisen en wensen. Er zijn steeds meer grote dealerholdings die invloed uitoefenen op het type product dat in de werkplaats wordt gebruikt. Dat is goed voor ons, want zij hebben be­hoefte aan kennis, ondersteuning en ­service en die kunnen wij bieden. We zijn een belangrijke partner voor deze partijen en daar zijn we trots op.”

Wat vindt u lastig?

“Nieuwe wetgeving wordt in de basis in ­Brussel gemaakt. Maar soms hapert de invulling voor Nederland, waardoor iedereen in de wachtstand staat. We hebben als branche bijvoorbeeld voorstellen gedaan voor de roetmeting, want de huidige controle op roet­filters is onuitvoerbaar. Maar de politiek is nog bezig met ‘onderzoek’ en het kabinet is demissionair. Dus gebeurt er niets. Ook het wetsvoorstel om een kentekenplicht en daarmee apk voor tractoren in te voeren is helaas afgeschoten. Nederland is het enige land in Europa waar dit nog niet geregeld is, terwijl moderne tractoren tegenwoordig flinke ­snelheden halen en dus net zo goed gekeurd moeten worden. Hoe ik met die onzekerheden en vaagheid omga? Het enige wat ik kan doen is onze klanten informeren en ons pakket zo goed mogelijk afstemmen op de marktsituatie. En scherp blijven: zodra er iets aan de horizon gloort, staan wij klaar om erop in te springen met het juiste product.”

interview arian van den berg 2

U was als voorzitter van de TC betrokken bij de Equipvak. Hoe staat het daarmee?

“Vorig jaar trokken we dat evenement voor het eerst met een klein team uit de klei en de reacties waren fantastisch; er bleek veel waardering voor het beursconcept, maar er waren te weinig bezoekers. Het beurslandschap is de afgelopen jaren sterk veranderd, mensen krijgen veel info via internet en persoonlijke benadering. Bovendien zijn er veel gefragmenteerde beurzen in Nederland, die een overlap aan activiteiten bieden. Wij zijn in ieder geval geslaagd in onze opzet en de wil is er om de Equipvak in de toekomst weer te organiseren.”

Jullie geloven dus nog wel in het concept vakbeurs?

“Ja, mits het beantwoordt aan de behoefte in de markt. Het is tenslotte ook een soort netwerk-gelegenheid. De RAI heeft plannen om met de MobiliteitsRAI alle facetten van de automotive bij elkaar te brengen onder een dak, dus onder andere AutoRAI, Bedrijfs­wagenRAI, carrosserie en equipment. Dat lijkt mij een prima optie.

Over Stokvis Equipment

Stokvis Equipment is een dochteronderneming van het Nederlandse Stertil, internationaal marktleider in heavy duty vehicle lifts. Stokvis Equipment concentreert zich op de Nederlandse markt met hefsystemen voor de automotive in de breedste zin van het woord. Naast de producten van ­Stertil-Koni verkoopt Stokvis Equipment ook andere hefbrugmerken als ­Autopstenhoj en Omer. Daarnaast onder meer producten onder het private label Master en remmentestbanken en wiel­serviceapparatuur van toeleveranciers als AHS Prüftechnik en Hofmann. Bij de ­Stokvis-organisatie werken honderd mensen. Het hoofdkantoor zit in Deventer en telt 16 medewerkers. Arian van den Berg is er sinds 2009 managing director.