Europees Parlement stemt voor strengere uitstootnorm

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het Europees Parlement is strenger dan de Commissie. (Foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement heeft vandaag gestemd voor een strengere uitstootnorm van personenwagens. Het Parlement wil dat de uitstoot 40 procent lager wordt in 2030 vergeleken met 2021. De Europese Commissie stelde eerder 30 procent voor. De milieucommissie van het Europees Parlement, had dit in zijn voorstel aangepast naar 45 procent. De uitstootnorm die er nu uitrolt is dus feitelijk een compromis.

Annie Schreijer-Pierik, Europarlementariër voor het CDA, had samen met twee Duitse collega’s het percentage van 40 procent voorgesteld. Zij is dan ook tevreden met de uitkomst van de stemming. “Alle sectoren moeten bijdragen aan de doelen van het Parijs-akkoord. Ook de ‘heilige koe’, de personenwagen”, zegt Schreijer-Pierik. “Als de auto- en transportsector tot 2030 niets zouden doen, dan komt de CO2-vermindering onevenredig zwaar op de schouders van boeren, tuinders, bouw- en afvalondernemers.”

Ze noemt de uitkomst een krachtige impuls voor innovatieve elektrische auto’s, bestelwagens, waterstof- en superzuinige brandstofmotoren. “Economische groei en verstandige, ambitieuze klimaatdoelstellingen gaan gewoon hand in hand”, aldus Schreijer-Pierik, die wijst op de kansen voor innovatieve Nederlandse technologiebedrijven die superbatterijen en andere energieoplossingen kunnen bieden.

Bezorgd

Fabrikantenorganisatie Acea is minder gelukkig met de uitkomst. Het voerde een zware lobby om het Parlement te bewegen niet voor meer reductie te stemmen. “De uitkomst van deze stemming kan een negatieve impact hebben op de werkgelegenheid in de branche”, aldus secretaris-generaal Erik Jonnaert in een reactie. “De industrie wordt gedwongen om in record tijd een extreem drastische verandering te bewerkstelligen.” De laadinfrastructuur laat volgens hem zwaar te wensen over. “We hebben geen enkele zekerheid dat dit verbetert. Ook is er nog geen enkele harmonisatie van Europese stimuleringsmaatregelen om consumenten te overtuigen een EV te kopen. Consumenten kunnen niet gedwongen worden elektrische auto’s te kopen als er geen financiële voordelen zijn of er voldoende laadinfrastructuur is.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.