Achtergrond | Onrust regeert bij Fiat Nederland
De aanstelling van FCA-België directeur Yann Chabert als opvolger van Christiaan Dols, die in 2017 na 1,5 maand werd ontslagen als general manager FCA Nederland, maakte al duidelijk dat de integratie van beide importorganisaties werd voorbereid. Inmiddels is de voorbereiding afgerond en wordt de integratie doorgevoerd. Hierdoor verdwijnen in Nederland tussen de vijf en tien banen, zo meldt de importeur aan Automotive.
De integratie is vanuit kostenoogpunt noodzakelijk, want de financiële prestaties van de Nederlandse importeur verslechteren snel. In de afgelopen jaren werden er steeds minder auto’s verkocht. En eind vorig jaar was de in ijltempo dalende financiële prestatie aanleiding om afscheid te nemen van de paar maanden eerder aangestelde Christiaan Dols. Die stapte naar de rechter en eind oktober deed die uitspraak: het ontslag was onterecht (zie kader). Maar misschien wel de opvallendste passage in het oordeel van de rechtbank was dat het er de schijn van heeft dat de benoeming van Dols niet paste in het straatje van de moederorganisatie. Dat er zo snel na het ontslag van Dols wordt toegewerkt naar vergaande synergie met België, versterkt deze gedachte.
Synergie
Van een samenvoeging van beide kantoren is echter geen sprake, meldt FCA Nederland. “We willen synergie creëren en daardoor worden enkele activiteiten samengevoegd, zoals ICT en inkoop”, zegt woordvoerder Mirco Rácz. “Tegelijkertijd worden wij verantwoordelijk voor een groter deel van de Mopar en Fiat Professional activiteiten.”
Voor zowel het retailnetwerk als de consument verandert er niks. “Dit is geen unicum binnen de FCA-organisatie. In Noord-Europa is er FCA Nordics en ook in Oost-Europa kennen we dergelijke samenwerkingen al “, aldus Rácz. “Door de samenwerking zijn we beter in staat om ons te richten op zaken die voor de lange termijn belangrijk zijn zoals klanttevredenheid en klantloyaliteit.”
Om de organisatie in een rustiger vaarwater te krijgen – ook netwerkverantwoordelijke Berend Jan Hoekman vertrok bij de importeur – werd Bastiaan de Groot teruggehaald. Hij is afkomstig van FCA Nordics en nu officieel country manager van FCA Nederland. Aan hem de taak om de interne en externe onrust te verminderen. Want niet alleen de aantallen, ook het rendement staat zwaar onder druk binnen het FCA-netwerk.