Genieten van de zon nu het nog kan

Jaar in Beeld Aftersales | Wachten op de EV-storm

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Er wordt steeds minder gesleuteld. (Foto: Shutterstock)

Allerlei onderzoeken voorspellen keer op keer zware tijden voor de werkplaats in de komende jaren. Elektrische auto’s gaan ervoor zorgen dat er straks nog weinig te sleutelen valt. Tel daar de dreiging van het missen van technische informatie, software-updates en de verbinding met de connected car bij op en een ernstige depressie ligt op de loer voor ondernemers in dit deel van de autobranche. Gelukkig ziet de branche zelf zijn toekomst rooskleuriger in. Van de universele autobedrijven en hun toeleveranciers is meer dan de helft van de respondenten op onze enquête tevreden tot zeer tevreden over het rendement op de omzet. Slechts een enkeling is ontevreden, de overige respondenten hebben geen uitgesproken mening. Het uurtarief in de werkplaats stemt ook tot tevredenheid bij meer dan de helft van de respondenten.

Rapportcijfer

Het jaar 2018 krijgt van de ondernemers die de vragenlijst invulden een 7,8 als gemiddeld rapportcijfer. Het universele kanaal waardeert het aflopende jaar daarmee hoger dan voorgaande jaren. Toen kwam het rapportcijfer niet hoger uit dan een magere 6,5. Het hoogste rapportcijfer van alle deelnemers aan onze enquête komt van Arian van den Berg. De directeur van werkplaatsinrichter Stokvis Equipment geeft het jaar een 10. Of eigenlijk vooral zijn eigen bedrijf. “We realiseerden een forse stijging in omzet en marge met een optimale personele bezetting. Als enige minpunt van dit jaar zou ik kunnen noemen dat de levertijden langer zijn dan gewenst en dat we kampen met een capaciteitsgebrek vanwege de grote vraag naar werkplaatsinrichting.” Volgens Van den Berg zijn vooral stempelhefbruggen en schaarhefbruggen in combinatie met uitlijnapparatuur in trek. “Er is bij ons vooral vraag naar de high end 3D-uitlijners. Autobedrijven durven weer te investeren en dit doen ze met een langetermijnvisie.”

Autobedrijven durven weer te investeren.

Arian van den Berg, Stokvis Equipment

Vraagteken bij de vrije grossier

Over het voortbestaan van universele autobedrijven, ook als auto’s nog complexer worden dan ze nu zijn, bestaat geen twijfel bij de deelnemers aan ons onderzoek. 90 procent van de ondervraagden verwacht dat deze bedrijven de uitdaging aankunnen; 80 procent verwacht dat de volledig zelfrijdende auto er uiteindelijk gaat komen en dat hij het onafhankelijke autobedrijf ook nog weet te vinden. De toekomst van vrije grossiers krijgt een groter vraagteken. 20 procent van de respondenten twijfelt of er toekomst is voor deze bedrijven. Webwinkels rukken op en distributeurs bouwen verder aan hun netwerken van eigen verkooppunten.

PartspointPartspoint-ceo Cor Baltus geeft het jaar een 8. Voor zijn afnemers, de grossiers en garagisten, ziet hij een glansrijke toekomst, maar wel met een paar kanttekeningen. “Het universele autobedrijf moet een aantal keuzes maken. Je kunt niet alles een beetje blijven doen. De vrije grossier zal meer en meer verdwijnen. Dat heeft uiteenlopende oorzaken: gebrek aan schaalgrootte, gebrek aan opvolging, interessante markt voor verkoop: de fusie- en overnamemarkt draait in IAM nog steeds op volle toeren. Het geld is goedkoop en de synergiemogelijkheden zijn legio.”

Uitdagingen

En hoe is het beeld dat de branche heeft van de toekomst? Een kleine meerderheid is optimistisch tot zeer optimistisch. Degenen die er neutraal in zeggen te staan, doen dit omdat ze moeite hebben met het vinden van geschikt personeel om de groeimogelijkheden die er zijn optimaal te benutten. Verder maakt de vrees voor onverwachte maatregelen vanuit de overheid bedrijven terughoudend in hun optimisme over de toekomst. 

De grootste uitdaging voor autobedrijven in aftersales lijkt daarmee op de korte termijn niet te liggen in zaken als elektrificatie en connected cars, maar vooral in de personele bezetting van de werkplaats.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Jaar in Beeld Aftersales | Wachten op de EV-storm | Automotive Online
Genieten van de zon nu het nog kan

Jaar in Beeld Aftersales | Wachten op de EV-storm

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Er wordt steeds minder gesleuteld. (Foto: Shutterstock)

Allerlei onderzoeken voorspellen keer op keer zware tijden voor de werkplaats in de komende jaren. Elektrische auto’s gaan ervoor zorgen dat er straks nog weinig te sleutelen valt. Tel daar de dreiging van het missen van technische informatie, software-updates en de verbinding met de connected car bij op en een ernstige depressie ligt op de loer voor ondernemers in dit deel van de autobranche. Gelukkig ziet de branche zelf zijn toekomst rooskleuriger in. Van de universele autobedrijven en hun toeleveranciers is meer dan de helft van de respondenten op onze enquête tevreden tot zeer tevreden over het rendement op de omzet. Slechts een enkeling is ontevreden, de overige respondenten hebben geen uitgesproken mening. Het uurtarief in de werkplaats stemt ook tot tevredenheid bij meer dan de helft van de respondenten.

Rapportcijfer

Het jaar 2018 krijgt van de ondernemers die de vragenlijst invulden een 7,8 als gemiddeld rapportcijfer. Het universele kanaal waardeert het aflopende jaar daarmee hoger dan voorgaande jaren. Toen kwam het rapportcijfer niet hoger uit dan een magere 6,5. Het hoogste rapportcijfer van alle deelnemers aan onze enquête komt van Arian van den Berg. De directeur van werkplaatsinrichter Stokvis Equipment geeft het jaar een 10. Of eigenlijk vooral zijn eigen bedrijf. “We realiseerden een forse stijging in omzet en marge met een optimale personele bezetting. Als enige minpunt van dit jaar zou ik kunnen noemen dat de levertijden langer zijn dan gewenst en dat we kampen met een capaciteitsgebrek vanwege de grote vraag naar werkplaatsinrichting.” Volgens Van den Berg zijn vooral stempelhefbruggen en schaarhefbruggen in combinatie met uitlijnapparatuur in trek. “Er is bij ons vooral vraag naar de high end 3D-uitlijners. Autobedrijven durven weer te investeren en dit doen ze met een langetermijnvisie.”

Autobedrijven durven weer te investeren.

Arian van den Berg, Stokvis Equipment

Vraagteken bij de vrije grossier

Over het voortbestaan van universele autobedrijven, ook als auto’s nog complexer worden dan ze nu zijn, bestaat geen twijfel bij de deelnemers aan ons onderzoek. 90 procent van de ondervraagden verwacht dat deze bedrijven de uitdaging aankunnen; 80 procent verwacht dat de volledig zelfrijdende auto er uiteindelijk gaat komen en dat hij het onafhankelijke autobedrijf ook nog weet te vinden. De toekomst van vrije grossiers krijgt een groter vraagteken. 20 procent van de respondenten twijfelt of er toekomst is voor deze bedrijven. Webwinkels rukken op en distributeurs bouwen verder aan hun netwerken van eigen verkooppunten.

PartspointPartspoint-ceo Cor Baltus geeft het jaar een 8. Voor zijn afnemers, de grossiers en garagisten, ziet hij een glansrijke toekomst, maar wel met een paar kanttekeningen. “Het universele autobedrijf moet een aantal keuzes maken. Je kunt niet alles een beetje blijven doen. De vrije grossier zal meer en meer verdwijnen. Dat heeft uiteenlopende oorzaken: gebrek aan schaalgrootte, gebrek aan opvolging, interessante markt voor verkoop: de fusie- en overnamemarkt draait in IAM nog steeds op volle toeren. Het geld is goedkoop en de synergiemogelijkheden zijn legio.”

Uitdagingen

En hoe is het beeld dat de branche heeft van de toekomst? Een kleine meerderheid is optimistisch tot zeer optimistisch. Degenen die er neutraal in zeggen te staan, doen dit omdat ze moeite hebben met het vinden van geschikt personeel om de groeimogelijkheden die er zijn optimaal te benutten. Verder maakt de vrees voor onverwachte maatregelen vanuit de overheid bedrijven terughoudend in hun optimisme over de toekomst. 

De grootste uitdaging voor autobedrijven in aftersales lijkt daarmee op de korte termijn niet te liggen in zaken als elektrificatie en connected cars, maar vooral in de personele bezetting van de werkplaats.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.