Transparantie onder vergrootglas

Jaar in Beeld Occasions | Occasionmarkt scoorde goed, maar wacht uitdagend 2019

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De markt wordt transparanter en overzichtelijker. (Foto: Shutterstock)

Een kleine zeventig procent van de deelnemers aan onze Eindejaars-enquête is tevreden tot zeer tevreden over het aantal verkochte occasions. Niet vreemd, want tot en met november werden er al 1,14 miljoen occasions b2c-verkocht (+9,6% ten opzichte van vorig jaar, al komt die stijging ook gedeeltelijk door een andere telwijze). De marges hadden echter wel wat beter gekund. Van de ondervraagden is dertig procent “een beetje ontevreden” over het rendement op de omzet. Bijna de helft zegt echter tevreden (32%) of zeer tevreden te zijn (12%).

Op de stijgende verkoop na was het jaar turbulent. Een van de grote klachten van autobedrijven is dat het adverteren op occasionportalen te duur is geworden. En daarbij zijn Autoscout24 en Marktplaats ook te machtig geworden, vindt onder meer Bovag. Dat lanceerde dit jaar zijn eigen occasionportal Viabovag.nl waarmee het zijn leden meer grip op het verkoopproces wil geven, tegen lagere kosten.

Daghandel

Uit de enquête blijkt dat het optimisme voor komend jaar redelijk groot is. Ruim de helft van de 50 respondenten die actief zijn met occasionverkoop, is optimistisch en een kleine 10 procent zelfs zeer optimistisch over 2019. Logisch, want de heersende gedachte is dat door de invoering van de WLTP nieuwe auto’s duurder worden. En dus zal de vraag naar occasions stijgen. Hoe de prijzen zich gaan ontwikkelen, is echter van meer factoren afhankelijk en daarom giswerk, concludeert Rob Henneveld, die voor Automotive een studie verrichte naar de impact van de WLTP op de occasionmarkt. “De Europese occasionmarkt is daghandel geworden met dagprijzen”, constateert hij.

“De WLTP komt bovenop de elektrificering van het wagenpark, de dieselbans en de groei van private lease en deelauto’s. Daarnaast hebben fabrikanten wel lange termijn productieafspraken, die niet per se overeenkomt met de veranderende vraag. Voorraad houden wordt hierdoor problematisch.” Juist over de hogere bpm als gevolg van de WLTP maakt hij zich geen zorgen. “Gelijke auto’s moeten van de wetgever gelijk behandeld worden. Grote prijsverschillen door alleen de WLTP zullen niet optreden.” De mismatch tussen vraag en aanbod is alleen maar groter geworden. De verwachting is dat daardoor zowel import als export verder zullen stijgen.

Pakketprijzen

De juiste auto’s inkopen is specialistisch werk aan het worden. Maar ook het adverteren van de ingekochte auto’s verandert ingrijpend veranderen. Onder druk van Viabovag.nl zijn onder meer Autodata (Wheelerdelta) en RDW (OBS) de adverteermogelijkheden aan het uitbreiden. Waar voorheen de opties beperkt waren – het autobedrijf voerde een auto in met één prijs en eventueel enkele pakketprijzen en die werd vervolgens doorgeschoten naar de portalen waarop het autobedrijf wil adverteren – nemen de opties nu toe. De ‘vraagprijs’ wordt een ‘vanafprijs’. Samen met Hexon – dat in Nederland de meeste koppelingen bouwt tussen portalen, dienstverleners en autobedrijf – is er gewerkt aan een technische oplossing.

In Nederland wordt relatief weinig aan de portalen betaald.

Trekhaak

Niet alleen kan een auto straks per portaal anders worden aangeboden, ook is er een standaard ontwikkeld voor de garantiepakketten. “We hebben artikelcodes ontwikkeld voor de losse onderdelen, zoals garantietermijnen, zekerheden, een volle tank en meer opties”, vertelt Autodata-directeur Erik van den Heuvel. “Daardoor ontstaat een transparante situatie waarin de consument niet alleen inzicht krijgt in de prijsverschillen per portaal, maar ook tussen die van auto’s met bijvoorbeeld een Leeuwekeur of Das Welt garantie.”

In theorie kunnen autobedrijven bijvoorbeeld een prijs invoeren voor de montage van een trekhaak. Een consument die nu op auto met trekhaak zoekt, krijgt alleen auto’s waarop deze gemonteerd is. In de nieuwe situatie wordt bij een auto zonder trekhaak automatisch de prijs van een trekhaak opgeteld bij de autoprijs. Buiten Viabovag.nl kijken de portalen nog even de kat uit de boom: ze vrezen dat het voor de consument onduidelijker wordt als dezelfde auto op verschillende portalen verschillende prijzen krijgt. 

Duurder

Een ander punt is dat de eerder genoemde VMS’en zoals Wheelerdelta en OBS tot halverwege dit jaar Marktplaats-diensten verkochten en daar veel geld mee verdienen. Marktplaats is daarmee gestopt en dus hebben de VMS’en hun businessmodel aangepast. Zo willen de grote spelers dat de occasionportalen nu een bijdrage gaan leveren (voorheen betaalden zij niks). De portalen willen dat op zich best doen, maar de vraag is wie uiteindelijk de rekening betaalt: het portaal of het autobedrijf?Lees hier het interview met Autoscout24-directeur Rachel Gómez y Maseland: ‘Ik ben er niet op uit klanten tegen ons in het harnas te jagen.’

Gerard ten Buuren, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, denkt dat de rekening bij het autobedrijf terecht komt. “Misschien niet gelijk volgend jaar, maar daarna wel want ik denk niet dat de portalen erop in gaan leveren.” Hij verwacht dat autobedrijven selectiever gaan worden. “Autobedrijven zullen zorgvuldiger afwegen waar ze hun advertentie-euro’s uitgeven. Zij stellen zich steeds nadrukkelijker de vraag: waar komen mijn leads vandaag en waar verkoop ik mijn auto’s? Dat lijkt mij een goede ontwikkeling.”
Volgens Rachel Gómez y Maseland, sinds dit jaar directeur van Autoscout24, wordt er in Nederland nu sowieso weinig betaald aan de portalen. “Kijk eens naar de waarde die wij leveren. Ik ben ervan overtuigd dat stoppen de duurste beslissing is die een autobedrijf kan nemen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Jaar in Beeld Occasions | Occasionmarkt scoorde goed, maar wacht uitdagend 2019 | Automotive Online
Transparantie onder vergrootglas

Jaar in Beeld Occasions | Occasionmarkt scoorde goed, maar wacht uitdagend 2019

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De markt wordt transparanter en overzichtelijker. (Foto: Shutterstock)

Een kleine zeventig procent van de deelnemers aan onze Eindejaars-enquête is tevreden tot zeer tevreden over het aantal verkochte occasions. Niet vreemd, want tot en met november werden er al 1,14 miljoen occasions b2c-verkocht (+9,6% ten opzichte van vorig jaar, al komt die stijging ook gedeeltelijk door een andere telwijze). De marges hadden echter wel wat beter gekund. Van de ondervraagden is dertig procent “een beetje ontevreden” over het rendement op de omzet. Bijna de helft zegt echter tevreden (32%) of zeer tevreden te zijn (12%).

Op de stijgende verkoop na was het jaar turbulent. Een van de grote klachten van autobedrijven is dat het adverteren op occasionportalen te duur is geworden. En daarbij zijn Autoscout24 en Marktplaats ook te machtig geworden, vindt onder meer Bovag. Dat lanceerde dit jaar zijn eigen occasionportal Viabovag.nl waarmee het zijn leden meer grip op het verkoopproces wil geven, tegen lagere kosten.

Daghandel

Uit de enquête blijkt dat het optimisme voor komend jaar redelijk groot is. Ruim de helft van de 50 respondenten die actief zijn met occasionverkoop, is optimistisch en een kleine 10 procent zelfs zeer optimistisch over 2019. Logisch, want de heersende gedachte is dat door de invoering van de WLTP nieuwe auto’s duurder worden. En dus zal de vraag naar occasions stijgen. Hoe de prijzen zich gaan ontwikkelen, is echter van meer factoren afhankelijk en daarom giswerk, concludeert Rob Henneveld, die voor Automotive een studie verrichte naar de impact van de WLTP op de occasionmarkt. “De Europese occasionmarkt is daghandel geworden met dagprijzen”, constateert hij.

“De WLTP komt bovenop de elektrificering van het wagenpark, de dieselbans en de groei van private lease en deelauto’s. Daarnaast hebben fabrikanten wel lange termijn productieafspraken, die niet per se overeenkomt met de veranderende vraag. Voorraad houden wordt hierdoor problematisch.” Juist over de hogere bpm als gevolg van de WLTP maakt hij zich geen zorgen. “Gelijke auto’s moeten van de wetgever gelijk behandeld worden. Grote prijsverschillen door alleen de WLTP zullen niet optreden.” De mismatch tussen vraag en aanbod is alleen maar groter geworden. De verwachting is dat daardoor zowel import als export verder zullen stijgen.

Pakketprijzen

De juiste auto’s inkopen is specialistisch werk aan het worden. Maar ook het adverteren van de ingekochte auto’s verandert ingrijpend veranderen. Onder druk van Viabovag.nl zijn onder meer Autodata (Wheelerdelta) en RDW (OBS) de adverteermogelijkheden aan het uitbreiden. Waar voorheen de opties beperkt waren – het autobedrijf voerde een auto in met één prijs en eventueel enkele pakketprijzen en die werd vervolgens doorgeschoten naar de portalen waarop het autobedrijf wil adverteren – nemen de opties nu toe. De ‘vraagprijs’ wordt een ‘vanafprijs’. Samen met Hexon – dat in Nederland de meeste koppelingen bouwt tussen portalen, dienstverleners en autobedrijf – is er gewerkt aan een technische oplossing.

In Nederland wordt relatief weinig aan de portalen betaald.

Trekhaak

Niet alleen kan een auto straks per portaal anders worden aangeboden, ook is er een standaard ontwikkeld voor de garantiepakketten. “We hebben artikelcodes ontwikkeld voor de losse onderdelen, zoals garantietermijnen, zekerheden, een volle tank en meer opties”, vertelt Autodata-directeur Erik van den Heuvel. “Daardoor ontstaat een transparante situatie waarin de consument niet alleen inzicht krijgt in de prijsverschillen per portaal, maar ook tussen die van auto’s met bijvoorbeeld een Leeuwekeur of Das Welt garantie.”

In theorie kunnen autobedrijven bijvoorbeeld een prijs invoeren voor de montage van een trekhaak. Een consument die nu op auto met trekhaak zoekt, krijgt alleen auto’s waarop deze gemonteerd is. In de nieuwe situatie wordt bij een auto zonder trekhaak automatisch de prijs van een trekhaak opgeteld bij de autoprijs. Buiten Viabovag.nl kijken de portalen nog even de kat uit de boom: ze vrezen dat het voor de consument onduidelijker wordt als dezelfde auto op verschillende portalen verschillende prijzen krijgt. 

Duurder

Een ander punt is dat de eerder genoemde VMS’en zoals Wheelerdelta en OBS tot halverwege dit jaar Marktplaats-diensten verkochten en daar veel geld mee verdienen. Marktplaats is daarmee gestopt en dus hebben de VMS’en hun businessmodel aangepast. Zo willen de grote spelers dat de occasionportalen nu een bijdrage gaan leveren (voorheen betaalden zij niks). De portalen willen dat op zich best doen, maar de vraag is wie uiteindelijk de rekening betaalt: het portaal of het autobedrijf?Lees hier het interview met Autoscout24-directeur Rachel Gómez y Maseland: ‘Ik ben er niet op uit klanten tegen ons in het harnas te jagen.’

Gerard ten Buuren, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, denkt dat de rekening bij het autobedrijf terecht komt. “Misschien niet gelijk volgend jaar, maar daarna wel want ik denk niet dat de portalen erop in gaan leveren.” Hij verwacht dat autobedrijven selectiever gaan worden. “Autobedrijven zullen zorgvuldiger afwegen waar ze hun advertentie-euro’s uitgeven. Zij stellen zich steeds nadrukkelijker de vraag: waar komen mijn leads vandaag en waar verkoop ik mijn auto’s? Dat lijkt mij een goede ontwikkeling.”
Volgens Rachel Gómez y Maseland, sinds dit jaar directeur van Autoscout24, wordt er in Nederland nu sowieso weinig betaald aan de portalen. “Kijk eens naar de waarde die wij leveren. Ik ben ervan overtuigd dat stoppen de duurste beslissing is die een autobedrijf kan nemen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.