Meester in het autovak

Auto Wolvega maakt overstap naar nieuwe garageformule

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto's: Mustafa Gumussu/FPH) > De nieuwe huisstijl is bij klanten en omwonenden niet onopgemerkt gebleven.

Zesendertig jaar geleden begon Auto Wolvega als Opel-dealer, later werd het bedrijf erkend reparateur en zes jaar geleden een universeel AD Autobedrijf, met (nog steeds) de focus op Opel. “Het zou dom zijn om die erfenis weg te gooien. Voor een deel van de mensen in Wolvega zijn wij nog steeds de Opel-garage”, vertelt Albert Veenstra, mede-eigenaar van Auto Wolvega in het gelijknamige Friese dorp. “Ongeveer de helft van de auto’s die wij in de werkplaats krijgen is een Opel. Maar alle merken zijn welkom. En bij verkoop, nieuw of gebruikt, leveren we van andere merken minstens zoveel als van Opel.”

fph0306Veenstra werkt met zijn compagnon en een monteur fulltime in het bedrijf. Ook zijn vrouw Peta werkt mee, zij doet deels de receptie en administratie. Met 1.500 doorgangen en 500 apk’s per jaar is het hard werken, maar ze doen het met plezier. Zelfstandigheid heeft altijd hoog in het vaandel gestaan en dat blijft ook onder de vlag van Autovakmeester zo.

Zelfstandig ondernemen, met de steun van een modern en herkenbaar label. 

In juni werd de campagne gestart om de AD Autobedrijven om te turnen tot Autovakmeester. Een nieuwe garageformule, duidelijk iets hoger gepositioneerd dan AD Autobedrijf. Veenstra: “De wijziging komt voort uit de ondernemers zelf. Toen onderdelengigant PartsPoint anderhalf jaar terug AD Belux overnam, hebben ze de formule AD Autobedrijf goed tegen het licht gehouden. Ze hebben ook grossiers en autobedrijven daarbij betrokken, door te vragen wat de verbeterpunten van de formule zijn. Heel belangrijk was de conclusie dat de naam AD Autobedrijf niet zoveel zegt: sommige mensen denken zelfs dat het met de krant te maken heeft. Vandaar dat er besloten werd tot een nieuwe naam: Autovakmeester. Ik ben daar heel blij mee. De naam geeft precies weer waar wij voor staan. Een meester in het autovak. Herkenning is belangrijk.”

Twee jaar garantie

Het goede van AD Autobedrijven bleef bij de transitie naar Autovakmeester behouden, legt Veenstra uit. “Het allerbelangrijkste is de garantie van 24 maanden op onderdelen en reparaties. Dat is zowel voor ons als voor onze klanten echt belangrijk.”

autovakmeester wolvegaOok de Europese pechhulp telt mee, legt Veenstra uit. “Voor veel mensen is dat iets wat alleen de dealer biedt. Als ze er dan achter komen dat wij dat óók hebben, voegt dat echt wat toe aan ons kwaliteitsimago en dat is een reden om hier te komen. Overigens kiest 80 tot 90 procent van onze klanten alleen voor de gratis pechhulp in Nederland. Die komen zelden met hun auto in het buitenland.” Om in aanmerking te komen voor de gratis pechhulp moeten klanten hun auto wel volledig door de Autovakmeester laten onderhouden. In de praktijk blijkt dat het aantal storingen dan minimaal is.

Sinds PartsPoint de formule beheert is ook Tech360 beschikbaar gekomen voor de aangesloten autobedrijven. Veenstra heeft er nu een half jaar ervaring mee en is zeer te spreken over de trainingen en de diagnose op afstand. “Die trainingen hadden we vroeger ook al via onze grossier, Ferwerda in Heerenveen. Dan gaat het om zaken als dieseltechniek, het vervangen van een turbo, het diagnosticeren of een aircotraining. Je moet als monteur toch bijblijven.”

De diagnose op afstand is een extra optie voor zaken die met de eigen Hella Gutmann Mega Macs niet lukken. Het inleren van een sleutel of trekhaak wordt zo een kwestie van minuten, legt Veenstra uit.  “Ook met pass thru maken we gaandeweg vorderingen. Via Tech360 wordt het betaalbaar gemaakt. Als merkspecialist doen we uiteraard pass thru voor Opel. Inmiddels ook voor Peugeot en we denken de komende jaren nog een paar merken toe te voegen. Dankzij de ondersteuning van Tech360 hoeven we nog maar heel zelden een beroep te doen op een collega-bedrijf.”

Goede website

Auto Wolvega verkoopt per jaar zo’n 120 auto’s, nieuw en gebruikt. De website van Autovakmeester met het aanbod van occasions ziet er fris en modern uit en is goed vindbaar, vertelt Veenstra. “Wij waren al geruime tijd aangesloten bij Klantenvertellen.nl en die score komt nu ook op je site te staan. Wij scoren een 9,0 en dat willen we natuurlijk wel onder de aandacht brengen.”

Auto Wolvega heeft afgelopen jaren ook regelmatig gebruik gemaakt van de evenementenpromotie, een service die bij Autovakmeester behouden blijft. Veenstra: “Afgelopen jaar bestonden wij vijf jaar onder de huidige naam en we hadden een springkussen en een mooie boog, zoals een rally-finish. Van die sky dancers erbij, dan wordt het meteen feestelijk. En dat pakket kun je één keer zonder kosten gebruiken. Dat maakt toch weer een goede indruk op je klanten en op de omwonenden. Want die komen ook allemaal kijken.”

Als je alleen maar in je eigen bedrijf werkt, gaan veel ontwikkelingen aan je voorbij.

Waar Veenstra ook blij mee is, is de ontwikkeling van het nieuwe intranet van Autovakmeester. “Natuurlijk kun je daar alles vinden over de huisstijl en je kunt kleding en vlaggen bestellen. Maar het is ook echt interactief. De bedrijven die de nieuwe huisstijl van Autovakmeester hebben, plaatsen een foto en daar wordt dan weer op gereageerd. Mensen die even iets te vragen hebben, plaatsen een bericht en daar wordt vlot op gereageerd. Er is ook een chatfunctie en dat is belangrijk, want bedrijfsblindheid ligt op de loer”, vreest Veenstra. “Als je alleen maar in je eigen bedrijf met je eigen collega’s werkt, gaan allerlei kleinere en grotere ontwikkelingen aan je voorbij. Autovakmeester houdt je alert en wijst je op nieuwe kansen.”

Efficiënter ondernemen met WESP

werkplaatsEind november werd Auto Wolvega gehuld in de nieuwe, veelkleurige huisstijl. Voor de gelegenheid is ook het schilderwerk opnieuw gedaan. De vier medewerkers kregen nieuwe, moderne bedrijfskleding. Dat gaat niet ongemerkt voorbij. “Onze klanten vragen zich meteen af: Hé, wat is hier aan de hand? En voor ons is het ook mooi. Op zich verandert er niet zoveel hoor, het blijft toch dezelfde vent in de tent, en dat is bij kleine bedrijven als de onze heel belangrijk. Het voelt meer alsof je een mooie set nieuwe kleren hebt gekocht. Dat geeft een fijn gevoel en positieve energie om weer aan het werk te gaan.”

Autovakmeester

Garageformule Autovakmeester staat voor zelfstandig ondernemen met ondersteuning naar keuze:

24 maanden garantie op onderdelen en reparaties
Europese pechhulp
Technische ondersteuning en training (Tech360)
Technische data
Website met occasionaanbod en consumenten reviewtool
Online vindbaarheid (DTG)
Inkoopvoordeel: onder meer op automaterialen, gereedschappen, equipment, banden, energie, telefoniecontracten, afvalverwerking en bedrijfskleding.
Portal om zelf snel gepersonaliseerd marketingmateriaal en stationary te bestellen
Evenementenpromotie (o.a. een springkussen)
Intranet (online contact met andere Autovakmeesters)
Formulesupport
Marketingcampagnes regionaal en landelijk
Marketing ondersteuning op maat
Toegang tot PR-contacten.

Optioneel:

1. Rendementsservice (WESP)
2. Aanbieden van private lease
3. Toegang tot de zakelijke markt (LeaseProf).

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Auto Wolvega maakt overstap naar nieuwe garageformule | Automotive Online
Meester in het autovak

Auto Wolvega maakt overstap naar nieuwe garageformule

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto's: Mustafa Gumussu/FPH) > De nieuwe huisstijl is bij klanten en omwonenden niet onopgemerkt gebleven.

Zesendertig jaar geleden begon Auto Wolvega als Opel-dealer, later werd het bedrijf erkend reparateur en zes jaar geleden een universeel AD Autobedrijf, met (nog steeds) de focus op Opel. “Het zou dom zijn om die erfenis weg te gooien. Voor een deel van de mensen in Wolvega zijn wij nog steeds de Opel-garage”, vertelt Albert Veenstra, mede-eigenaar van Auto Wolvega in het gelijknamige Friese dorp. “Ongeveer de helft van de auto’s die wij in de werkplaats krijgen is een Opel. Maar alle merken zijn welkom. En bij verkoop, nieuw of gebruikt, leveren we van andere merken minstens zoveel als van Opel.”

fph0306Veenstra werkt met zijn compagnon en een monteur fulltime in het bedrijf. Ook zijn vrouw Peta werkt mee, zij doet deels de receptie en administratie. Met 1.500 doorgangen en 500 apk’s per jaar is het hard werken, maar ze doen het met plezier. Zelfstandigheid heeft altijd hoog in het vaandel gestaan en dat blijft ook onder de vlag van Autovakmeester zo.

Zelfstandig ondernemen, met de steun van een modern en herkenbaar label. 

In juni werd de campagne gestart om de AD Autobedrijven om te turnen tot Autovakmeester. Een nieuwe garageformule, duidelijk iets hoger gepositioneerd dan AD Autobedrijf. Veenstra: “De wijziging komt voort uit de ondernemers zelf. Toen onderdelengigant PartsPoint anderhalf jaar terug AD Belux overnam, hebben ze de formule AD Autobedrijf goed tegen het licht gehouden. Ze hebben ook grossiers en autobedrijven daarbij betrokken, door te vragen wat de verbeterpunten van de formule zijn. Heel belangrijk was de conclusie dat de naam AD Autobedrijf niet zoveel zegt: sommige mensen denken zelfs dat het met de krant te maken heeft. Vandaar dat er besloten werd tot een nieuwe naam: Autovakmeester. Ik ben daar heel blij mee. De naam geeft precies weer waar wij voor staan. Een meester in het autovak. Herkenning is belangrijk.”

Twee jaar garantie

Het goede van AD Autobedrijven bleef bij de transitie naar Autovakmeester behouden, legt Veenstra uit. “Het allerbelangrijkste is de garantie van 24 maanden op onderdelen en reparaties. Dat is zowel voor ons als voor onze klanten echt belangrijk.”

autovakmeester wolvegaOok de Europese pechhulp telt mee, legt Veenstra uit. “Voor veel mensen is dat iets wat alleen de dealer biedt. Als ze er dan achter komen dat wij dat óók hebben, voegt dat echt wat toe aan ons kwaliteitsimago en dat is een reden om hier te komen. Overigens kiest 80 tot 90 procent van onze klanten alleen voor de gratis pechhulp in Nederland. Die komen zelden met hun auto in het buitenland.” Om in aanmerking te komen voor de gratis pechhulp moeten klanten hun auto wel volledig door de Autovakmeester laten onderhouden. In de praktijk blijkt dat het aantal storingen dan minimaal is.

Sinds PartsPoint de formule beheert is ook Tech360 beschikbaar gekomen voor de aangesloten autobedrijven. Veenstra heeft er nu een half jaar ervaring mee en is zeer te spreken over de trainingen en de diagnose op afstand. “Die trainingen hadden we vroeger ook al via onze grossier, Ferwerda in Heerenveen. Dan gaat het om zaken als dieseltechniek, het vervangen van een turbo, het diagnosticeren of een aircotraining. Je moet als monteur toch bijblijven.”

De diagnose op afstand is een extra optie voor zaken die met de eigen Hella Gutmann Mega Macs niet lukken. Het inleren van een sleutel of trekhaak wordt zo een kwestie van minuten, legt Veenstra uit.  “Ook met pass thru maken we gaandeweg vorderingen. Via Tech360 wordt het betaalbaar gemaakt. Als merkspecialist doen we uiteraard pass thru voor Opel. Inmiddels ook voor Peugeot en we denken de komende jaren nog een paar merken toe te voegen. Dankzij de ondersteuning van Tech360 hoeven we nog maar heel zelden een beroep te doen op een collega-bedrijf.”

Goede website

Auto Wolvega verkoopt per jaar zo’n 120 auto’s, nieuw en gebruikt. De website van Autovakmeester met het aanbod van occasions ziet er fris en modern uit en is goed vindbaar, vertelt Veenstra. “Wij waren al geruime tijd aangesloten bij Klantenvertellen.nl en die score komt nu ook op je site te staan. Wij scoren een 9,0 en dat willen we natuurlijk wel onder de aandacht brengen.”

Auto Wolvega heeft afgelopen jaren ook regelmatig gebruik gemaakt van de evenementenpromotie, een service die bij Autovakmeester behouden blijft. Veenstra: “Afgelopen jaar bestonden wij vijf jaar onder de huidige naam en we hadden een springkussen en een mooie boog, zoals een rally-finish. Van die sky dancers erbij, dan wordt het meteen feestelijk. En dat pakket kun je één keer zonder kosten gebruiken. Dat maakt toch weer een goede indruk op je klanten en op de omwonenden. Want die komen ook allemaal kijken.”

Als je alleen maar in je eigen bedrijf werkt, gaan veel ontwikkelingen aan je voorbij.

Waar Veenstra ook blij mee is, is de ontwikkeling van het nieuwe intranet van Autovakmeester. “Natuurlijk kun je daar alles vinden over de huisstijl en je kunt kleding en vlaggen bestellen. Maar het is ook echt interactief. De bedrijven die de nieuwe huisstijl van Autovakmeester hebben, plaatsen een foto en daar wordt dan weer op gereageerd. Mensen die even iets te vragen hebben, plaatsen een bericht en daar wordt vlot op gereageerd. Er is ook een chatfunctie en dat is belangrijk, want bedrijfsblindheid ligt op de loer”, vreest Veenstra. “Als je alleen maar in je eigen bedrijf met je eigen collega’s werkt, gaan allerlei kleinere en grotere ontwikkelingen aan je voorbij. Autovakmeester houdt je alert en wijst je op nieuwe kansen.”

Efficiënter ondernemen met WESP

werkplaatsEind november werd Auto Wolvega gehuld in de nieuwe, veelkleurige huisstijl. Voor de gelegenheid is ook het schilderwerk opnieuw gedaan. De vier medewerkers kregen nieuwe, moderne bedrijfskleding. Dat gaat niet ongemerkt voorbij. “Onze klanten vragen zich meteen af: Hé, wat is hier aan de hand? En voor ons is het ook mooi. Op zich verandert er niet zoveel hoor, het blijft toch dezelfde vent in de tent, en dat is bij kleine bedrijven als de onze heel belangrijk. Het voelt meer alsof je een mooie set nieuwe kleren hebt gekocht. Dat geeft een fijn gevoel en positieve energie om weer aan het werk te gaan.”

Autovakmeester

Garageformule Autovakmeester staat voor zelfstandig ondernemen met ondersteuning naar keuze:

24 maanden garantie op onderdelen en reparaties
Europese pechhulp
Technische ondersteuning en training (Tech360)
Technische data
Website met occasionaanbod en consumenten reviewtool
Online vindbaarheid (DTG)
Inkoopvoordeel: onder meer op automaterialen, gereedschappen, equipment, banden, energie, telefoniecontracten, afvalverwerking en bedrijfskleding.
Portal om zelf snel gepersonaliseerd marketingmateriaal en stationary te bestellen
Evenementenpromotie (o.a. een springkussen)
Intranet (online contact met andere Autovakmeesters)
Formulesupport
Marketingcampagnes regionaal en landelijk
Marketing ondersteuning op maat
Toegang tot PR-contacten.

Optioneel:

1. Rendementsservice (WESP)
2. Aanbieden van private lease
3. Toegang tot de zakelijke markt (LeaseProf).

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.