De Stint zorgde voor slapeloze nachten

Interview | Jan Baljeu (Friesland Lease): ‘Met weerstand kweek je spierballen’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:
(Beeld: Mustafa Gumussu)

Wat maakt het directeurschap bij Friesland Lease interessant voor u?

“Het is enorm afwisselend en ik mag mijn ondernemingslust hier overdragen op onze mensen. Als grootaandeelhouder biedt Athlon Carlease ons de schaalvoordelen terwijl we hier naar hartenlust kunnen ondernemen.”

Hoe zorgen jullie voor groei?

“Ik ben een groot fan van Eckhart Wintzen (de in 2008 overleden managementgoeroe, red.). Hij predikte een heel simpel systeem dat besluitvorming laag in de organisatie neerlegt. Bij vragen zeg ik bijvoorbeeld tegen mijn medewerkers: Als het je eigen spaargeld zou zijn, zou je dat durven investeren in die klant? Zo nee: niet doen. Simpele mechanismen waardoor mensen zelf gaan nadenken. Daaruit komen prima oplossingen voort. Recent nog hadden we iemand die teleurgesteld was over de range van zijn nieuwe elektrische Jaguar. Hij wilde er vanaf. Bij een andere leasemaatschappij zou zoiets 15 duizend euro kosten. Wij vonden een klantvriendelijkere oplossing: de auto is geruild met die van een andere klant.”

Jullie hebben ook leasefietsen, is die dynamiek anders dan bij auto’s?

baljeu jan frieslandlease 2019 fph 3“Zeker, maar ook per segment is die verschillend. De aanpak bij ‘delivery bikes and vehicles’ is compleet anders dan bij de zakelijke leasefiets. En die is weer anders dan de particuliere leasefiets of een deelfietsproject. Al die verschillen geven dynamiek. Daarbij komt dat de marges flinterdun zijn, zodat je echt kennis van de techniek moet hebben en het heel efficiënt moet managen. Als je het net zo organiseert als bij auto’s loop je grote risico’s dat er veel geld bij moet. Maar werkgevers zien ook dat de fiets een goed alternatief is voor medewerkers die een paar kilometer van huis af wonen. Ook de 7 procent bijtelling draagt bij aan de huidige groei.”

Loont het altijd om innovatief te zijn?

“Met het Stint-ongeluk waarbij vier kinderen in Oss omkwamen, hebben we natuurlijk een moeilijke zaak. Vreselijk wat er is gebeurd. Dat de Stint niet meer gebruikt mocht worden, was wel moeilijk te accepteren. We hadden het volste vertrouwen in dit wettelijk goedgekeurde vervoermiddel. Het is jaren en met miljoenen ritjes bij onze klanten in gebruik geweest, zonder enig letsel voor de inzittende kinderen. Na het ongeluk is de Stint getoetst door TNO op normen die ook gelden voor auto’s tot 3.500 kilo die 250 kilometer per uur kunnen rijden. Logisch dat daar onveilige punten uit kwamen.”

Heeft het u slapeloze nachten bezorgd?

“Zeker. Waarvan ik vooral wakker lig, is het gevoel van onrecht. Onze klanten, veelal kinderdagverblijven, hebben echt een probleem zonder die Stint. En dan de leverancier met wie we al jaren een goede relatie hebben en die ook niet wist of hij wel zou blijven bestaan. Daarbij liep bij ons een aantal medewerkers er een deuk van op: zij voelden zich medeverantwoordelijk. En dan heb ik het nog niet over de 150 duizend euro economische schade per maand die wij voor onze kiezen krijgen. Want het risico is voor ons, terwijl wij er niets aan kunnen doen dat ons goedgekeurde voertuig van de weg werd gehaald. We hebben een regeling met onze Stintklanten getro­ffen. Ze hoeven niet te betalen en krijgen auto’s voor het kindervervoer tegen gereduceerd tarief. Ik heb er veel van geleerd. Ben in de politiek gedoken en inzicht gekregen in de Haagse besluitvorming. Inmiddels kan ik begrip opbrengen voor de beslissing. Ondernemen gaat niet alleen over succesverhalen. Van weerstand kweek je spierballen.”

Onlangs werd bekend dat er nieuwe voorwaarden zijn voor toelating van de Stint: extra rem, extra gordels en wellicht ook een ‘rijbewijs’ voor bijzondere brom­fietsen. Wat vindt u ervan?

“In ieder geval is er een nieuw tijdelijk wettelijk kader en daar zijn we blij mee. De leverancier buigt zich nu over de aanpassingen, maar er zijn nog veel vragen. Met name dat het aantal zitplaatsen van tien naar acht moet, heeft veel impact. Het is de vraag of dat veiliger is, omdat er dan meer ritjes gemaakt worden, met meer voertuigen. Over een paar weken horen we meer van de minister. Hopelijk kan de Stint na de zomervakantie weer de weg op.”

Ons bedrijf ondergaat een openhartoperatie terwijl we rennen. 

Hoe zorgt u ervoor dat u als prijswinnaar niet op uw lauweren gaat rusten?

“Rusten zit er niet in: in technisch opzicht ondergaat ons bedrijf momenteel bijvoorbeeld een openhartoperatie terwijl we gewoon door rennen. We gaan over van een ouderwets ICT-systeem naar een technologisch zeer geavanceerd systeem, dat ons helpt om aan de veranderende mobiliteitswensen in onze markt te voldoen. Als ik kritisch naar onszelf kijk, dan vind ik dat we het ondanks onze prijzen en titels niet zo goed doen. Zo vind ik bijvoorbeeld onze correspondentie saai. Als je bij Coolblue iets van 25 euro bestelt, dan maken zij er een feest van. Terwijl wij dagelijks met contracten van 700 euro per maand of meer dealen en het doodnormaal vinden om onze klanten zo standaard te benaderen.”

U werd al jong opa, geniet u daarvan?

“Onze dochter was 17 toen ze zwanger werd. Onze eerste reactie was natuurlijk: Oeh… Maar we hebben haar altijd gestimuleerd in het maken van eigen keuzes. En het was voor ons ook mooi dat we jong grootouders werden, want mijn vrouw is ongeneeslijk ziek. Nu kan ze dit nog meemaken. Altijd gezond geleefd, nooit gerookt en toch longkanker. Ze zou nog weken, maanden hebben. Die diagnose is nu ruim vier jaar geleden.”

Werkt u hierdoor ook vaker thuis?

“Ja, als ze een slechte periode heeft en naar het ziekenhuis moet. Dan zit ik daar gewoon met mijn laptop. Het werk gaat door, het zou ook niet goed voor mij zijn om daarmee te stoppen. Inmiddels weet ik wel: ook zakelijk draait het niet alleen om doelstellingen, cijfers, regelgeving en compliance. Het gaat erom om elkaar te stimuleren en goed werk voor onze relaties te kunnen doen. Succes te delen. Voorheen was mijn motto: work hard, play hard. Daar is enjoy hard bijgekomen.”

Over Friesland Lease

Friesland Lease, dat een vloot heeft van ruim achtduizend leaseauto’s en inmiddels meer dan 13.000 lease­fietsen en bijna 700 Stints, kreeg dit jaar de titel ‘Beste Leasemaatschappij van Nederland 2018-2019’. Friesland Lease is voor 51 procent in handen van Athlon en dat geeft de innovatieve speler schaalgrootte en mogelijkheden tot groei. Afgelopen 10 jaar is het bedrijf jaarlijks tussen de 5 en 8 procent gegroeid, naar een huidige jaaromzet van boven de 80 miljoen euro. De verhouding privélease en zakelijk is 10-90. Men werkt vanuit het idee om de aarde, het milieu en de gezondheid minder te belasten. Zo kwam men, sinds 2012, onder de naam Lease­fiets.nl – en sinds 2015 met het Bovag Lease­fietslabel – met diverse innovatieve (elektrische) ­ fietsen en scooters zoals de Tripl Urban Cargo, zakelijke (deel)­ fietsen, Park & Ride Bikes, maar ook sportieve bikes voor verenigingen en particulieren.

Interview | Jan Baljeu (Friesland Lease): ‘Met weerstand kweek je spierballen’ | Automotive Online
De Stint zorgde voor slapeloze nachten

Interview | Jan Baljeu (Friesland Lease): ‘Met weerstand kweek je spierballen’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:
(Beeld: Mustafa Gumussu)

Wat maakt het directeurschap bij Friesland Lease interessant voor u?

“Het is enorm afwisselend en ik mag mijn ondernemingslust hier overdragen op onze mensen. Als grootaandeelhouder biedt Athlon Carlease ons de schaalvoordelen terwijl we hier naar hartenlust kunnen ondernemen.”

Hoe zorgen jullie voor groei?

“Ik ben een groot fan van Eckhart Wintzen (de in 2008 overleden managementgoeroe, red.). Hij predikte een heel simpel systeem dat besluitvorming laag in de organisatie neerlegt. Bij vragen zeg ik bijvoorbeeld tegen mijn medewerkers: Als het je eigen spaargeld zou zijn, zou je dat durven investeren in die klant? Zo nee: niet doen. Simpele mechanismen waardoor mensen zelf gaan nadenken. Daaruit komen prima oplossingen voort. Recent nog hadden we iemand die teleurgesteld was over de range van zijn nieuwe elektrische Jaguar. Hij wilde er vanaf. Bij een andere leasemaatschappij zou zoiets 15 duizend euro kosten. Wij vonden een klantvriendelijkere oplossing: de auto is geruild met die van een andere klant.”

Jullie hebben ook leasefietsen, is die dynamiek anders dan bij auto’s?

baljeu jan frieslandlease 2019 fph 3“Zeker, maar ook per segment is die verschillend. De aanpak bij ‘delivery bikes and vehicles’ is compleet anders dan bij de zakelijke leasefiets. En die is weer anders dan de particuliere leasefiets of een deelfietsproject. Al die verschillen geven dynamiek. Daarbij komt dat de marges flinterdun zijn, zodat je echt kennis van de techniek moet hebben en het heel efficiënt moet managen. Als je het net zo organiseert als bij auto’s loop je grote risico’s dat er veel geld bij moet. Maar werkgevers zien ook dat de fiets een goed alternatief is voor medewerkers die een paar kilometer van huis af wonen. Ook de 7 procent bijtelling draagt bij aan de huidige groei.”

Loont het altijd om innovatief te zijn?

“Met het Stint-ongeluk waarbij vier kinderen in Oss omkwamen, hebben we natuurlijk een moeilijke zaak. Vreselijk wat er is gebeurd. Dat de Stint niet meer gebruikt mocht worden, was wel moeilijk te accepteren. We hadden het volste vertrouwen in dit wettelijk goedgekeurde vervoermiddel. Het is jaren en met miljoenen ritjes bij onze klanten in gebruik geweest, zonder enig letsel voor de inzittende kinderen. Na het ongeluk is de Stint getoetst door TNO op normen die ook gelden voor auto’s tot 3.500 kilo die 250 kilometer per uur kunnen rijden. Logisch dat daar onveilige punten uit kwamen.”

Heeft het u slapeloze nachten bezorgd?

“Zeker. Waarvan ik vooral wakker lig, is het gevoel van onrecht. Onze klanten, veelal kinderdagverblijven, hebben echt een probleem zonder die Stint. En dan de leverancier met wie we al jaren een goede relatie hebben en die ook niet wist of hij wel zou blijven bestaan. Daarbij liep bij ons een aantal medewerkers er een deuk van op: zij voelden zich medeverantwoordelijk. En dan heb ik het nog niet over de 150 duizend euro economische schade per maand die wij voor onze kiezen krijgen. Want het risico is voor ons, terwijl wij er niets aan kunnen doen dat ons goedgekeurde voertuig van de weg werd gehaald. We hebben een regeling met onze Stintklanten getro­ffen. Ze hoeven niet te betalen en krijgen auto’s voor het kindervervoer tegen gereduceerd tarief. Ik heb er veel van geleerd. Ben in de politiek gedoken en inzicht gekregen in de Haagse besluitvorming. Inmiddels kan ik begrip opbrengen voor de beslissing. Ondernemen gaat niet alleen over succesverhalen. Van weerstand kweek je spierballen.”

Onlangs werd bekend dat er nieuwe voorwaarden zijn voor toelating van de Stint: extra rem, extra gordels en wellicht ook een ‘rijbewijs’ voor bijzondere brom­fietsen. Wat vindt u ervan?

“In ieder geval is er een nieuw tijdelijk wettelijk kader en daar zijn we blij mee. De leverancier buigt zich nu over de aanpassingen, maar er zijn nog veel vragen. Met name dat het aantal zitplaatsen van tien naar acht moet, heeft veel impact. Het is de vraag of dat veiliger is, omdat er dan meer ritjes gemaakt worden, met meer voertuigen. Over een paar weken horen we meer van de minister. Hopelijk kan de Stint na de zomervakantie weer de weg op.”

Ons bedrijf ondergaat een openhartoperatie terwijl we rennen. 

Hoe zorgt u ervoor dat u als prijswinnaar niet op uw lauweren gaat rusten?

“Rusten zit er niet in: in technisch opzicht ondergaat ons bedrijf momenteel bijvoorbeeld een openhartoperatie terwijl we gewoon door rennen. We gaan over van een ouderwets ICT-systeem naar een technologisch zeer geavanceerd systeem, dat ons helpt om aan de veranderende mobiliteitswensen in onze markt te voldoen. Als ik kritisch naar onszelf kijk, dan vind ik dat we het ondanks onze prijzen en titels niet zo goed doen. Zo vind ik bijvoorbeeld onze correspondentie saai. Als je bij Coolblue iets van 25 euro bestelt, dan maken zij er een feest van. Terwijl wij dagelijks met contracten van 700 euro per maand of meer dealen en het doodnormaal vinden om onze klanten zo standaard te benaderen.”

U werd al jong opa, geniet u daarvan?

“Onze dochter was 17 toen ze zwanger werd. Onze eerste reactie was natuurlijk: Oeh… Maar we hebben haar altijd gestimuleerd in het maken van eigen keuzes. En het was voor ons ook mooi dat we jong grootouders werden, want mijn vrouw is ongeneeslijk ziek. Nu kan ze dit nog meemaken. Altijd gezond geleefd, nooit gerookt en toch longkanker. Ze zou nog weken, maanden hebben. Die diagnose is nu ruim vier jaar geleden.”

Werkt u hierdoor ook vaker thuis?

“Ja, als ze een slechte periode heeft en naar het ziekenhuis moet. Dan zit ik daar gewoon met mijn laptop. Het werk gaat door, het zou ook niet goed voor mij zijn om daarmee te stoppen. Inmiddels weet ik wel: ook zakelijk draait het niet alleen om doelstellingen, cijfers, regelgeving en compliance. Het gaat erom om elkaar te stimuleren en goed werk voor onze relaties te kunnen doen. Succes te delen. Voorheen was mijn motto: work hard, play hard. Daar is enjoy hard bijgekomen.”

Over Friesland Lease

Friesland Lease, dat een vloot heeft van ruim achtduizend leaseauto’s en inmiddels meer dan 13.000 lease­fietsen en bijna 700 Stints, kreeg dit jaar de titel ‘Beste Leasemaatschappij van Nederland 2018-2019’. Friesland Lease is voor 51 procent in handen van Athlon en dat geeft de innovatieve speler schaalgrootte en mogelijkheden tot groei. Afgelopen 10 jaar is het bedrijf jaarlijks tussen de 5 en 8 procent gegroeid, naar een huidige jaaromzet van boven de 80 miljoen euro. De verhouding privélease en zakelijk is 10-90. Men werkt vanuit het idee om de aarde, het milieu en de gezondheid minder te belasten. Zo kwam men, sinds 2012, onder de naam Lease­fiets.nl – en sinds 2015 met het Bovag Lease­fietslabel – met diverse innovatieve (elektrische) ­ fietsen en scooters zoals de Tripl Urban Cargo, zakelijke (deel)­ fietsen, Park & Ride Bikes, maar ook sportieve bikes voor verenigingen en particulieren.