Tweejaarlijkse inspiratie-evenement stimuleert branche tot nieuwe ideeën

Evenement | Automotive Inspiration Day

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Om te innoveren, moet je radicaal anders denken. Beseffen dat veel beslissingen die je neemt, zijn gebaseerd op foutieve aannames. Dat stelt filosoof Karim Benammar. Vanuit filosofisch perspectief onderzoekt hij de paradigmawisselingen in onze maatschappij en hoe je als bedrijf en als mens buiten bestaande kaders kunt denken en werken.

karim benammar foto patrick van der sande“Ons uitgangspunt van gelijkwaardigheid gaat in marketing bijvoorbeeld al niet op. Kijk naar een winkel als Rituals, waar veel meer wordt betaald voor verzorgingsproducten dan in een Kruidvat. Dat is dan een eenvoudig voorbeeld. Het intrigeert me bijvoorbeeld hoe atleet Dick Fosbury besloot om anders over een lat te springen dan anderen deden. Dat is radicaal anders denken.” De huidige ontwikkelingen bezien vanuit ander perspectief.
diederik jekelDat is ook de insteek van het verhaal van wetenschapsjournalist Diederik Jekel, regelmatig tafelheer bij De Wereld Draait Door. Hij staat erom bekend ingewikkelde materie begrijpelijk te kunnen uitleggen, en mensen anders te laten kijken naar als vanzelfsprekend beschouwde zaken. Speciaal voor Automotive benadert hij op het tweejaarlijkse inspiratie-evenement de mobiliteitsvraagstukken vanuit wetenschappelijk perspectief.

Raken 

Het raken van mensen, dat is de kern van wat een filmmaker doet. Martin Koolhoven, regisseur van bekende films als Brimstone, laat de bezoekers aan de hand van beroemde voorbeelden uit de cinema zien hoe je er in korte tijd voor kunt zorgen dat er een band ontstaat met je publiek, lees klant.

fleur ravensbergenOok is er aandacht voor onderhandelingstactiek. Daarvoor is niet gekozen voor een traditionele salestrainer, maar beroepsonderhandelaar Fleur Ravensbergen. Zij onderhandelt al tien jaar met terreurorganisaties en wist met haar Dialogue Advisory Group al een Noord-Ierse en Baskische groepering te ontwapenen. Op Inspiration Day zal ze vertellen over haar onderhandelingstactiek. “Het gaat over kwetsbaarheid. Eerlijk zijn en mensen een spiegel voor houden.”

Een auto zonder brommende motoren, dat is voor veel ‘petrolheads’ een gruwel. En toch zullen we er dankzij de elektrificatie steeds meer aan moeten geloven. Alles voor een beter milieu, en dat verklaart ook waarom de vegetarische producten in opkomst zijn. Dat je ook met alternatieven voor paarden en pk’s succesvol kunt zijn, bewijst Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager. Hij geeft het geheim prijs van hoe je een geitenwollensokkenproduct een hip imago geeft.

Uit de branche

Natuurlijk is de autobranche zelf ook innovatief. Gesteund door – of onder druk van – klimaatdoelstellingen en veranderend consumentengedrag, worden tal van nieuwe concepten ontwikkeld. Jeroen Kruisweg van ALD vertelt in een interview met dagvoorzitter Sander Schimmelpenninck hoe deze internationale leasemaatschappij zorgt voor een omgeving waarin nieuwe ideeën worden bedacht én geïmplementeerd. Martijn Lammers, medeoprichter van Lightyear, laat zien hoe deze unieke prijswinnende zonnecelauto de wereld gaat veroveren.
En waar de verhalen op het podium én de belevingswereld van de bezoeker elkaar minder direct raken, slaat ‘sidekick’ Frank van Klink, directeur van XLLease, op verrassende wijze een brug.

Automotive Inspiration Day heeft deze editie als thema: be brilliant. Het doel van het evenement is om u handvatten te geven om uw ruwe ideeën in uw organisatie tot mooie diamanten te slijpen. Mis het niet en meld u nu aan op www.automotiveinspirationday.nl. Partners van het event zijn Biddo, Marktplaats, Fource, Autotrust, Bovemij, Santander en VOC.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Evenement | Automotive Inspiration Day | Automotive Online
Tweejaarlijkse inspiratie-evenement stimuleert branche tot nieuwe ideeën

Evenement | Automotive Inspiration Day

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Om te innoveren, moet je radicaal anders denken. Beseffen dat veel beslissingen die je neemt, zijn gebaseerd op foutieve aannames. Dat stelt filosoof Karim Benammar. Vanuit filosofisch perspectief onderzoekt hij de paradigmawisselingen in onze maatschappij en hoe je als bedrijf en als mens buiten bestaande kaders kunt denken en werken.

karim benammar foto patrick van der sande“Ons uitgangspunt van gelijkwaardigheid gaat in marketing bijvoorbeeld al niet op. Kijk naar een winkel als Rituals, waar veel meer wordt betaald voor verzorgingsproducten dan in een Kruidvat. Dat is dan een eenvoudig voorbeeld. Het intrigeert me bijvoorbeeld hoe atleet Dick Fosbury besloot om anders over een lat te springen dan anderen deden. Dat is radicaal anders denken.” De huidige ontwikkelingen bezien vanuit ander perspectief.
diederik jekelDat is ook de insteek van het verhaal van wetenschapsjournalist Diederik Jekel, regelmatig tafelheer bij De Wereld Draait Door. Hij staat erom bekend ingewikkelde materie begrijpelijk te kunnen uitleggen, en mensen anders te laten kijken naar als vanzelfsprekend beschouwde zaken. Speciaal voor Automotive benadert hij op het tweejaarlijkse inspiratie-evenement de mobiliteitsvraagstukken vanuit wetenschappelijk perspectief.

Raken 

Het raken van mensen, dat is de kern van wat een filmmaker doet. Martin Koolhoven, regisseur van bekende films als Brimstone, laat de bezoekers aan de hand van beroemde voorbeelden uit de cinema zien hoe je er in korte tijd voor kunt zorgen dat er een band ontstaat met je publiek, lees klant.

fleur ravensbergenOok is er aandacht voor onderhandelingstactiek. Daarvoor is niet gekozen voor een traditionele salestrainer, maar beroepsonderhandelaar Fleur Ravensbergen. Zij onderhandelt al tien jaar met terreurorganisaties en wist met haar Dialogue Advisory Group al een Noord-Ierse en Baskische groepering te ontwapenen. Op Inspiration Day zal ze vertellen over haar onderhandelingstactiek. “Het gaat over kwetsbaarheid. Eerlijk zijn en mensen een spiegel voor houden.”

Een auto zonder brommende motoren, dat is voor veel ‘petrolheads’ een gruwel. En toch zullen we er dankzij de elektrificatie steeds meer aan moeten geloven. Alles voor een beter milieu, en dat verklaart ook waarom de vegetarische producten in opkomst zijn. Dat je ook met alternatieven voor paarden en pk’s succesvol kunt zijn, bewijst Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager. Hij geeft het geheim prijs van hoe je een geitenwollensokkenproduct een hip imago geeft.

Uit de branche

Natuurlijk is de autobranche zelf ook innovatief. Gesteund door – of onder druk van – klimaatdoelstellingen en veranderend consumentengedrag, worden tal van nieuwe concepten ontwikkeld. Jeroen Kruisweg van ALD vertelt in een interview met dagvoorzitter Sander Schimmelpenninck hoe deze internationale leasemaatschappij zorgt voor een omgeving waarin nieuwe ideeën worden bedacht én geïmplementeerd. Martijn Lammers, medeoprichter van Lightyear, laat zien hoe deze unieke prijswinnende zonnecelauto de wereld gaat veroveren.
En waar de verhalen op het podium én de belevingswereld van de bezoeker elkaar minder direct raken, slaat ‘sidekick’ Frank van Klink, directeur van XLLease, op verrassende wijze een brug.

Automotive Inspiration Day heeft deze editie als thema: be brilliant. Het doel van het evenement is om u handvatten te geven om uw ruwe ideeën in uw organisatie tot mooie diamanten te slijpen. Mis het niet en meld u nu aan op www.automotiveinspirationday.nl. Partners van het event zijn Biddo, Marktplaats, Fource, Autotrust, Bovemij, Santander en VOC.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.