Wereld van de Jong | Gapende gaten

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Dit jaar was het op de eerste persdag anders. Gapende gaten op de beursvloer waar voorheen merken als Opel, Hyundai, Volvo, Mini, Ford, Jaguar en Land Rover stonden. Deze teloorgang is te wijten aan de digitalisering van het medialandschap, een veranderend consumentenprofiel en relocatie van de budgetten bij autofabrikanten, ten faveure van R&D voor elektrische mobiliteit. De branche voorziet een versnelde integratie en herstructurering van de retail als gevolg van dit veranderende consumentengedrag.

Hoe lang blijft de dealer er nog in geloven?

Tesla, dat zich geen snars aantrekt van de in de branche gangbare mores, geeft het voorbeeld door het verkoopproces grotendeels online af te handelen zodat de verkoopkosten worden beperkt. Het heeft geen beurs nodig voor media-aandacht, maar stuurt ten tijde van de opening gewoon een mededeling dat het showrooms sluit en de prijzen verlaagt en krijgt meer media-aandacht dan alle beursdeelnemers bij elkaar. Dat het merk zijn statement daarna afzwakte, mag binnen de branche dan op hoon rekenen, de consument maakt het weinig uit.

Traditionele autofabrikanten kleuren nog grotendeels binnen de lijntjes. Ze starten met online verkoop, net als Tesla, maar dan voorzichtiger omdat ze een erfenis hebben van een trits aan importeurs en dealers. Importeurs hollen op hun beurt het bestaansrecht van hun netwerk uit door rechtstreeks te leveren aan particuliere en zakelijke klanten. Want de jonge consument koopt – of deelt – een auto online. In Genève was zichtbaar en achter de schermen hoorbaar wat in de praktijk al langer plaatsvindt: zowel consument als producent heeft mentaal afscheid genomen van de traditionele marketing- en retailkanalen. Alleen de retailer zelf gelooft er nog in.

Tel daarbij op dat zowel in sales als op aftersales binnen afzienbare tijd geen stuiver meer te verdienen valt, mede als gevolg van de elektrificering van het wagenpark, en je moet je afvragen hoe lang het huidige model nog standhoudt. Als je twijfelt tussen verkopen of doorgaan, lijkt de keuze me snel gemaakt.

Arjen de Jong is voormalig ceo van BMW Nederland en tegenwoordig headhunter bij Automotive Executive SearchAdejong@boyden.com­

Wereld van de Jong | Gapende gaten | Automotive Online

Wereld van de Jong | Gapende gaten

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Dit jaar was het op de eerste persdag anders. Gapende gaten op de beursvloer waar voorheen merken als Opel, Hyundai, Volvo, Mini, Ford, Jaguar en Land Rover stonden. Deze teloorgang is te wijten aan de digitalisering van het medialandschap, een veranderend consumentenprofiel en relocatie van de budgetten bij autofabrikanten, ten faveure van R&D voor elektrische mobiliteit. De branche voorziet een versnelde integratie en herstructurering van de retail als gevolg van dit veranderende consumentengedrag.

Hoe lang blijft de dealer er nog in geloven?

Tesla, dat zich geen snars aantrekt van de in de branche gangbare mores, geeft het voorbeeld door het verkoopproces grotendeels online af te handelen zodat de verkoopkosten worden beperkt. Het heeft geen beurs nodig voor media-aandacht, maar stuurt ten tijde van de opening gewoon een mededeling dat het showrooms sluit en de prijzen verlaagt en krijgt meer media-aandacht dan alle beursdeelnemers bij elkaar. Dat het merk zijn statement daarna afzwakte, mag binnen de branche dan op hoon rekenen, de consument maakt het weinig uit.

Traditionele autofabrikanten kleuren nog grotendeels binnen de lijntjes. Ze starten met online verkoop, net als Tesla, maar dan voorzichtiger omdat ze een erfenis hebben van een trits aan importeurs en dealers. Importeurs hollen op hun beurt het bestaansrecht van hun netwerk uit door rechtstreeks te leveren aan particuliere en zakelijke klanten. Want de jonge consument koopt – of deelt – een auto online. In Genève was zichtbaar en achter de schermen hoorbaar wat in de praktijk al langer plaatsvindt: zowel consument als producent heeft mentaal afscheid genomen van de traditionele marketing- en retailkanalen. Alleen de retailer zelf gelooft er nog in.

Tel daarbij op dat zowel in sales als op aftersales binnen afzienbare tijd geen stuiver meer te verdienen valt, mede als gevolg van de elektrificering van het wagenpark, en je moet je afvragen hoe lang het huidige model nog standhoudt. Als je twijfelt tussen verkopen of doorgaan, lijkt de keuze me snel gemaakt.

Arjen de Jong is voormalig ceo van BMW Nederland en tegenwoordig headhunter bij Automotive Executive SearchAdejong@boyden.com­