De verkoop van Partspoint maakt grote investeringen mogelijk

Achtergrond | Partspoint-miljoenen versnellen mobiliteitsstrategie Autobinck

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

De verkoop van Partspoint Group was op lange termijn onvermijdelijk voor Autobinck, omdat het simpelweg tekort komt tegen de Amerikaanse, Franse en Duitse onderdelenreuzen. Wat één van die reuzen, het Amerikaanse Genuine Car Parts, heeft betaald voor Partspoint is onbekend, maar het bedrag zou zomaar ver boven de 100 miljoen euro kunnen liggen (zie kader). Dat geld wordt geïnvesteerd in de Smart Mobility-divisie van Autobinck. Tot nu toe konden overnames door het bedrijf altijd betaald worden uit de eigen (diepe) zakken. Los van mobiliteitsdienstverlener Fleet Support werd er vooral geïnvesteerd in scale-ups, die nog winstgevend moeten worden. Nu kan Autobinck ook grotere, internationaal actieve en al winstgevende bedrijven toevoegen aan de divisie. In de smart mobility is de wedstrijd pas net begonnen.

Verhuizing

Dat de toekomt van Autobinck in Smart Mobility – of beter gezegd Mobility as a Service – ligt, was geen geheim. De verhuizing naar het WTC in Utrecht moet aan iedereen duidelijk maken dat Autobinck weg beweegt van de auto. Door het opzij zetten van Business Lease Nederland en de verkoop van Partspoint Group is er ook geen weg meer terug voor het bedrijf, dat overigens nog steeds de meeste omzet haalt uit de wholesale, retail en lease in Centraal- en Oost-Europa.

In de afgelopen jaren bouwde Autobinck actief aan zijn Smart Mobility-divisie. Het nam al meerdere bedrijven over en langzaam maar zeker probeert het nu de activiteiten uit die bedrijven aan elkaar te knopen tot geïntegreerde MaaS-proposities. Dat is een lang en hobbelig traject, een continu proces van trial and error. Weliswaar heeft het bedrijf de tijd en middelen om te kunnen bouwen, de salestrajecten (leadtime) voor MaaS-diensten zijn lang en arbeidsintensief. Zo moeten er voor grote klanten op maat gemaakte proposities ontwikkeld worden, die niet alleen alle vervoersmodaliteiten aan elkaar knopen, maar ook vergaande administratief-organisatorische consequenties hebben. Denk bijvoorbeeld aan koppelingen met de administratie van klanten, ook op dat vlak wil het bedrijf klanten ontzorgen.

Wat leverde partspoint op?

Partspoint leverde (eindelijk) een positieve bijdrage aan het resultaat van de groep. Er was geen reden om aan te nemen dat dit zou veranderen de komende jaren, maar op middellange termijn had het nooit meegekund in de Europese consolidatieslag. En dus was het zaak om Partspoint voor de hoofdprijs te verkopen. Bronnen bij Autobinck stellen dat de ebitda (brutowinst voor aftrek van afschrijvings- en rentekosten van een bedrijf) rond de 7 procent lag (de toppers in de markt halen 10, daar zat Partspoint nog niet). Dan kom je uit op een ebitda van tussen de 17 á 24 miljoen euro. Niet ongebruikelijk is dat het kopende bedrijf 8 á 10 keer de ebitda betaalt. In dat geval ligt de verkoopprijs tussen de 150 en 240 miljoen euro.

Europa

Maar de grote zak geld biedt ook de mogelijkheid om grotere, winstgevende bedrijven in de smart mobility-hoek te acquireren. Want uiteindelijk ziet Autobinck een toekomst ontstaan waarin het meer actief is in mobiliteit dan in de verkoop van auto’s. Tot op heden behoorden echt grote acquisities niet tot de mogelijkheden, nu wel. Maar blind geld uitgeven gaat het bedrijf niet doen.

De grote vraag is of smart mobility uiteindelijk niet ook een Europees (of wereldwijd) spel wordt, waarin enkele aanbieders de markt verdelen. Bij Autobinck denkt men dat dit zo’n vaart niet zal lopen. CEO Paul Zekhuis gelooft niet dat er een Amazon of Google komt die even ‘de hele markt opeet’. Er zijn op meerdere niveaus verschillende rollen en daarin denkt ‘early-mover’ Autobinck zijn posities te kunnen veroveren. Als leverancier van mobiliteitskaarten, apps, platforms, services of fleetondersteuning of een combinatie daarvan. Eerst in Nederland, maar later ook Europees. Met zo’n 50 duizend mobiliteitscontracten (vanuit Fleet Support) heeft het al een stevige positie. Ter vergelijking: het onlangs door Volkswagen FS gekochte Fleet Logistics heeft er rond de 170 duizend.

autobick timeline

Gedurfd

Autobinck positioneert zich bewust als onafhankelijke speler. Een andere partij die snel beweegt is Pon, maar die ziet smart mobility ook als een mogelijkheid om de eigen producten te retailen. Juist het vermogen om als zelfstandig opererend bedrijf snel te kunnen acteren, moet Autobinck in staat stellen om een positie op te bouwen. En bij Autobinck vinden ze het prima als ze uiteindelijk samen met Pon een groot deel van de Nederlandse markt weten te verdelen.

En zo moeten durf en commitment – weinig andere partijen hebben zo rücksichtslos hun klassieke automotive activiteiten ingewisseld voor mobiliteitsservices – van het bedrijf er voor zorgen dat er op lange termijn een winstgevende business blijft. Eerst in Nederland en eventueel later ook in Europa.

Naschrift: Eind vorige werd bekend dat Autobinck wagenparkbeerder ROI Fleet&Mobility heeft gekocht.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Achtergrond | Partspoint-miljoenen versnellen mobiliteitsstrategie Autobinck | Automotive Online
De verkoop van Partspoint maakt grote investeringen mogelijk

Achtergrond | Partspoint-miljoenen versnellen mobiliteitsstrategie Autobinck

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

De verkoop van Partspoint Group was op lange termijn onvermijdelijk voor Autobinck, omdat het simpelweg tekort komt tegen de Amerikaanse, Franse en Duitse onderdelenreuzen. Wat één van die reuzen, het Amerikaanse Genuine Car Parts, heeft betaald voor Partspoint is onbekend, maar het bedrag zou zomaar ver boven de 100 miljoen euro kunnen liggen (zie kader). Dat geld wordt geïnvesteerd in de Smart Mobility-divisie van Autobinck. Tot nu toe konden overnames door het bedrijf altijd betaald worden uit de eigen (diepe) zakken. Los van mobiliteitsdienstverlener Fleet Support werd er vooral geïnvesteerd in scale-ups, die nog winstgevend moeten worden. Nu kan Autobinck ook grotere, internationaal actieve en al winstgevende bedrijven toevoegen aan de divisie. In de smart mobility is de wedstrijd pas net begonnen.

Verhuizing

Dat de toekomt van Autobinck in Smart Mobility – of beter gezegd Mobility as a Service – ligt, was geen geheim. De verhuizing naar het WTC in Utrecht moet aan iedereen duidelijk maken dat Autobinck weg beweegt van de auto. Door het opzij zetten van Business Lease Nederland en de verkoop van Partspoint Group is er ook geen weg meer terug voor het bedrijf, dat overigens nog steeds de meeste omzet haalt uit de wholesale, retail en lease in Centraal- en Oost-Europa.

In de afgelopen jaren bouwde Autobinck actief aan zijn Smart Mobility-divisie. Het nam al meerdere bedrijven over en langzaam maar zeker probeert het nu de activiteiten uit die bedrijven aan elkaar te knopen tot geïntegreerde MaaS-proposities. Dat is een lang en hobbelig traject, een continu proces van trial and error. Weliswaar heeft het bedrijf de tijd en middelen om te kunnen bouwen, de salestrajecten (leadtime) voor MaaS-diensten zijn lang en arbeidsintensief. Zo moeten er voor grote klanten op maat gemaakte proposities ontwikkeld worden, die niet alleen alle vervoersmodaliteiten aan elkaar knopen, maar ook vergaande administratief-organisatorische consequenties hebben. Denk bijvoorbeeld aan koppelingen met de administratie van klanten, ook op dat vlak wil het bedrijf klanten ontzorgen.

Wat leverde partspoint op?

Partspoint leverde (eindelijk) een positieve bijdrage aan het resultaat van de groep. Er was geen reden om aan te nemen dat dit zou veranderen de komende jaren, maar op middellange termijn had het nooit meegekund in de Europese consolidatieslag. En dus was het zaak om Partspoint voor de hoofdprijs te verkopen. Bronnen bij Autobinck stellen dat de ebitda (brutowinst voor aftrek van afschrijvings- en rentekosten van een bedrijf) rond de 7 procent lag (de toppers in de markt halen 10, daar zat Partspoint nog niet). Dan kom je uit op een ebitda van tussen de 17 á 24 miljoen euro. Niet ongebruikelijk is dat het kopende bedrijf 8 á 10 keer de ebitda betaalt. In dat geval ligt de verkoopprijs tussen de 150 en 240 miljoen euro.

Europa

Maar de grote zak geld biedt ook de mogelijkheid om grotere, winstgevende bedrijven in de smart mobility-hoek te acquireren. Want uiteindelijk ziet Autobinck een toekomst ontstaan waarin het meer actief is in mobiliteit dan in de verkoop van auto’s. Tot op heden behoorden echt grote acquisities niet tot de mogelijkheden, nu wel. Maar blind geld uitgeven gaat het bedrijf niet doen.

De grote vraag is of smart mobility uiteindelijk niet ook een Europees (of wereldwijd) spel wordt, waarin enkele aanbieders de markt verdelen. Bij Autobinck denkt men dat dit zo’n vaart niet zal lopen. CEO Paul Zekhuis gelooft niet dat er een Amazon of Google komt die even ‘de hele markt opeet’. Er zijn op meerdere niveaus verschillende rollen en daarin denkt ‘early-mover’ Autobinck zijn posities te kunnen veroveren. Als leverancier van mobiliteitskaarten, apps, platforms, services of fleetondersteuning of een combinatie daarvan. Eerst in Nederland, maar later ook Europees. Met zo’n 50 duizend mobiliteitscontracten (vanuit Fleet Support) heeft het al een stevige positie. Ter vergelijking: het onlangs door Volkswagen FS gekochte Fleet Logistics heeft er rond de 170 duizend.

autobick timeline

Gedurfd

Autobinck positioneert zich bewust als onafhankelijke speler. Een andere partij die snel beweegt is Pon, maar die ziet smart mobility ook als een mogelijkheid om de eigen producten te retailen. Juist het vermogen om als zelfstandig opererend bedrijf snel te kunnen acteren, moet Autobinck in staat stellen om een positie op te bouwen. En bij Autobinck vinden ze het prima als ze uiteindelijk samen met Pon een groot deel van de Nederlandse markt weten te verdelen.

En zo moeten durf en commitment – weinig andere partijen hebben zo rücksichtslos hun klassieke automotive activiteiten ingewisseld voor mobiliteitsservices – van het bedrijf er voor zorgen dat er op lange termijn een winstgevende business blijft. Eerst in Nederland en eventueel later ook in Europa.

Naschrift: Eind vorige werd bekend dat Autobinck wagenparkbeerder ROI Fleet&Mobility heeft gekocht.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.