Wereld van De Jong | Onheilslawine

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

De media konden niet anders: de spannende stoorzenders Trump, Xi, Macron en May blonken uit in afwezigheid. Het was daardoor een nutteloze excercitie, en zelfs lachwekkend toen de Nederlandse delegatie na afloop durfde te stellen dat wij er economisch solide voorstaan. De Nederlandse economie bestaat namelijk bij de gratie van een Europees en mondiaal florerende handel. En die toekomst ziet er verre van rooskleurig uit. Italië heeft zijn betalingsbalans niet op orde en banken moeten voor een faillissement worden behoed. In Duitsland hebben OEM’s als gevolg van WLTP, dieselschandaal en de Europese milieu-eisen winstwaarschuwingen afgegeven. De economie in Engeland wordt beheerst door de Brexit en Frankrijk door een opstand van gele hesjes. Ook de Europese automarkt is op zijn retour. Daarnaast explodeert in China weliswaar de verkoop van elektrische auto’s als gevolg van overheidssteun, maar de totale markt daalt voor het eerst sinds twintig jaar. En de VS varen de koers van Amerika First, die nadelig is voor Europa.

Dealers moeten het ergste vrezen.

Als afgeleide hiervan moet de Nederlandse dealerbranche, die al met margedruk te maken heeft, het ergste vrezen. De wereldwijde afname van de vraag naar auto’s neemt namelijk structurele vormen aan. Producenten remmen vaart, maar niet voldoende om overproductie te voorkomen. En die extra voorraad konden we tijdens de vorige crisis nog kwijt in China, maar nu ook die afzetmarkt krimpt, zullen de OEM’s de cumulerende voorraden nieuwe auto’s keurig op de stoep van de Europese dealers parkeren. 

Dat brengt een onheilslawine op gang van financiële ontwaarding van voorraden, een negatief dealerrendement en ten slotte een slinkende liquiditeitspositie. 

De financieel stabiele en goede renderende dealers, die hoge omloopsnelheden weten te realiseren, zullen de nieuwe crisis wel overleven. Maar de zwakke autofabrikanten en slecht gemanagede dealerbedrijven leggen onder deze economische omstandigheden het loodje. Er volgt een kaalslag in retailland. De komende paar jaar zullen we zien welke bedrijven écht solide weten te groeien en wie de afgelopen jaren in de kleren van de keizer liep. 

Wereld van De Jong | Onheilslawine | Automotive Online

Wereld van De Jong | Onheilslawine

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

De media konden niet anders: de spannende stoorzenders Trump, Xi, Macron en May blonken uit in afwezigheid. Het was daardoor een nutteloze excercitie, en zelfs lachwekkend toen de Nederlandse delegatie na afloop durfde te stellen dat wij er economisch solide voorstaan. De Nederlandse economie bestaat namelijk bij de gratie van een Europees en mondiaal florerende handel. En die toekomst ziet er verre van rooskleurig uit. Italië heeft zijn betalingsbalans niet op orde en banken moeten voor een faillissement worden behoed. In Duitsland hebben OEM’s als gevolg van WLTP, dieselschandaal en de Europese milieu-eisen winstwaarschuwingen afgegeven. De economie in Engeland wordt beheerst door de Brexit en Frankrijk door een opstand van gele hesjes. Ook de Europese automarkt is op zijn retour. Daarnaast explodeert in China weliswaar de verkoop van elektrische auto’s als gevolg van overheidssteun, maar de totale markt daalt voor het eerst sinds twintig jaar. En de VS varen de koers van Amerika First, die nadelig is voor Europa.

Dealers moeten het ergste vrezen.

Als afgeleide hiervan moet de Nederlandse dealerbranche, die al met margedruk te maken heeft, het ergste vrezen. De wereldwijde afname van de vraag naar auto’s neemt namelijk structurele vormen aan. Producenten remmen vaart, maar niet voldoende om overproductie te voorkomen. En die extra voorraad konden we tijdens de vorige crisis nog kwijt in China, maar nu ook die afzetmarkt krimpt, zullen de OEM’s de cumulerende voorraden nieuwe auto’s keurig op de stoep van de Europese dealers parkeren. 

Dat brengt een onheilslawine op gang van financiële ontwaarding van voorraden, een negatief dealerrendement en ten slotte een slinkende liquiditeitspositie. 

De financieel stabiele en goede renderende dealers, die hoge omloopsnelheden weten te realiseren, zullen de nieuwe crisis wel overleven. Maar de zwakke autofabrikanten en slecht gemanagede dealerbedrijven leggen onder deze economische omstandigheden het loodje. Er volgt een kaalslag in retailland. De komende paar jaar zullen we zien welke bedrijven écht solide weten te groeien en wie de afgelopen jaren in de kleren van de keizer liep.