Autonieuws | Jaguar i-Pace zoekt tweede versnelling

Autonieuws • Meer dan drieduizend Jaguars i-Pace werden er in december geregistreerd. In veel opzichten een record, zeker voor Jaguar dat niet eerder zo’n succes kende. De nog immer splinternieuwe auto gaat nu met minder bijtelvoordeel deel 2 van zijn nog korte leven in. Hoe gaat de i-Pace het straks doen tegen concurrerende modellen van  Audi en Mercedes, die inmiddels ook staan te trappelen om het speelveld te betreden? Het autonieuws-panel ziet enkele beren op de weg voor de Jaguar.
Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

 

Stéphan Vermeulen, coördinator tests  Autoweek. 

Wat spreekt in zijn voordeel?
De i-Pace rijdt ondanks zijn hoge gewicht geweldig, ziet er vanbinnen en –buiten prachtig uit en je komt er ver genoeg mee op één lading.
Wat in zijn nadeel?

Hij is niet geschikt voor driefasenladen met 11,1 kW. Het duurt lang om hem thuis of aan een gewone laadpaal vol te laden. Je kunt wel onderweg snelladen tot maximaal 100 kW maar de inzetbaarheid van de auto wordt wel beperkt.
Consumentenpotentieel
Een 5,5. Voor particulieren een erg dure auto, die vooral zakelijk aantrekkelijk is.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?  Jaguar lanceerde als eerste van de reguliere autofabrikanten een premium BEV. Net op tijd om maximaal van de fiscale voordelem te genieten en zo kon het een irreëel groot aantal auto’s in Nederland afleveren.
Wat in zijn nadeel? De organisatie achter de auto. Jaguar acteert als een standaard autofabrikant met de focus op aantallen produceren. Een EV is echter geen standaardauto’s. Binnen de EV-vorm van mobiliteit is de auto zelf slechts een schakel. Het gehele ecosysteem rond de auto is minstens zo belangrijk. Tesla heeft dit goed begrepen.
Leasepotentieel: Nu alle i-Paces zo goed als zijn afgeleverd, verwachten wij dat de verkoopaantallen decimeren. Vorig jaar krijgt daarom een 8, dit jaar een 6.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?
Autotelex was zeer enthousiast over de i-Pace, zowel conceptueel als praktisch. Bij normaal gebruik (geen sprintjes) is de TCO een fractie van de fossiele concurrentie en met Over The Air updates blijft de auto actueel.
En wat de zwakke?
Maar toen kwamen de eerste praktijkervaringen en bleek OTA geen luxe maar noodzaak en valt de actieradius fors tegen (hoe kan dat eigenlijk met de nieuwe WLTP?). Dat schetst een heel ander beeld van een elektrische auto van gemiddeld meer dan 100 duizend euro.
Restwaardepotentieel
Een 7. Wij zien vooral het tegenvallende verbruik en daarmee de actieradius als een minpunt.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel?
De i-Pace is zet uitstekende prestaties neer als het om rijeigenschappen gaat. Menig petrolhead zal de stap naar EV willen maken na eenmaal met deze Jaguar te hebben gereden. De concurrentie met de Model X gaat hij prima aan op zijn prijsstelling. En op de e-tron en ECQ heeft de i-Pace in ieder geval een flinke voorsprong in productie. En de bijtelling blijft aantrekkelijk ten opzichte van de fossiele concurrentie.
Wat in zijn nadeel?
Zowel de actieradius als de snel-laadsnelheid haalt niet het niveau van Tesla, en dat kan met name voor de veelrijders en vakantiegangers een nadeel zijn.
Fleetpotentieel
Een 8,5 voor het hogere zakelijke segment.

Autonieuws | Jaguar i-Pace zoekt tweede versnelling | Automotive Online

Autonieuws | Jaguar i-Pace zoekt tweede versnelling

Autonieuws • Meer dan drieduizend Jaguars i-Pace werden er in december geregistreerd. In veel opzichten een record, zeker voor Jaguar dat niet eerder zo’n succes kende. De nog immer splinternieuwe auto gaat nu met minder bijtelvoordeel deel 2 van zijn nog korte leven in. Hoe gaat de i-Pace het straks doen tegen concurrerende modellen van  Audi en Mercedes, die inmiddels ook staan te trappelen om het speelveld te betreden? Het autonieuws-panel ziet enkele beren op de weg voor de Jaguar.
Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

 

Stéphan Vermeulen, coördinator tests  Autoweek. 

Wat spreekt in zijn voordeel?
De i-Pace rijdt ondanks zijn hoge gewicht geweldig, ziet er vanbinnen en –buiten prachtig uit en je komt er ver genoeg mee op één lading.
Wat in zijn nadeel?

Hij is niet geschikt voor driefasenladen met 11,1 kW. Het duurt lang om hem thuis of aan een gewone laadpaal vol te laden. Je kunt wel onderweg snelladen tot maximaal 100 kW maar de inzetbaarheid van de auto wordt wel beperkt.
Consumentenpotentieel
Een 5,5. Voor particulieren een erg dure auto, die vooral zakelijk aantrekkelijk is.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?  Jaguar lanceerde als eerste van de reguliere autofabrikanten een premium BEV. Net op tijd om maximaal van de fiscale voordelem te genieten en zo kon het een irreëel groot aantal auto’s in Nederland afleveren.
Wat in zijn nadeel? De organisatie achter de auto. Jaguar acteert als een standaard autofabrikant met de focus op aantallen produceren. Een EV is echter geen standaardauto’s. Binnen de EV-vorm van mobiliteit is de auto zelf slechts een schakel. Het gehele ecosysteem rond de auto is minstens zo belangrijk. Tesla heeft dit goed begrepen.
Leasepotentieel: Nu alle i-Paces zo goed als zijn afgeleverd, verwachten wij dat de verkoopaantallen decimeren. Vorig jaar krijgt daarom een 8, dit jaar een 6.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?
Autotelex was zeer enthousiast over de i-Pace, zowel conceptueel als praktisch. Bij normaal gebruik (geen sprintjes) is de TCO een fractie van de fossiele concurrentie en met Over The Air updates blijft de auto actueel.
En wat de zwakke?
Maar toen kwamen de eerste praktijkervaringen en bleek OTA geen luxe maar noodzaak en valt de actieradius fors tegen (hoe kan dat eigenlijk met de nieuwe WLTP?). Dat schetst een heel ander beeld van een elektrische auto van gemiddeld meer dan 100 duizend euro.
Restwaardepotentieel
Een 7. Wij zien vooral het tegenvallende verbruik en daarmee de actieradius als een minpunt.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel?
De i-Pace is zet uitstekende prestaties neer als het om rijeigenschappen gaat. Menig petrolhead zal de stap naar EV willen maken na eenmaal met deze Jaguar te hebben gereden. De concurrentie met de Model X gaat hij prima aan op zijn prijsstelling. En op de e-tron en ECQ heeft de i-Pace in ieder geval een flinke voorsprong in productie. En de bijtelling blijft aantrekkelijk ten opzichte van de fossiele concurrentie.
Wat in zijn nadeel?
Zowel de actieradius als de snel-laadsnelheid haalt niet het niveau van Tesla, en dat kan met name voor de veelrijders en vakantiegangers een nadeel zijn.
Fleetpotentieel
Een 8,5 voor het hogere zakelijke segment.