In de werkplaats | Arie van den Elsen van Aircontrol ziet markt groeien

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Het bedrijf Aircontrol in Uden is in 1994 opgericht door Arie van den Elsen. Het bedrijf verzorgt aircoservice voor de regio, maar ook voor klanten van veel verder weg. Vooral met probleemgevallen, bijvoorbeeld auto’s waarvan de compressor voor de tweede keer in korte tijd kapot is gelopen, weten garagebedrijven en particulieren Aircontrol te vinden. “Een compressor hoeft bij goed airco-onderhoud nooit kapot te gaan”, zegt Van den Elsen stellig. “En als die voor de tweede keer sneuvelt, weet je dat er iets mis is met het systeem. De condensor is niet goed, de ventilator doet het niet in de hoogste stand, of de verkeerde hoeveelheid olie zit in het systeem. Er zijn bij een airco veel zaken die in balans moeten zijn. Wij letten daar op.”

Snel geld

Daarom zijn de mannen van Aircontrol ook niet zo dol op automatisch werkende airconditioning-apparaten. “Sommige garagebedrijven zien aircoservice als een manier om snel geld te verdienen. Je sluit de slangen aan, zet het apparaat op de automaatstand en de monteur kan iets anders gaan doen. Als het vacumeren goed is verlopen en de druk niet te hoog is, kan zo’n auto naar de klant. Maar dan loop je de kans dat je diverse fouten over het hoofd ziet. Wat als de condensor half vergaan is, maar nog niet lekt? Of als het systeem een lek heeft dat nét onder de norm ligt? Of als de druk in het voorjaar, bij 15 graden, al aardig aan de hoge kant is? Dat gaat echt mis als iemand in de zomer bij 30 graden de airco aanzet.” Een ander punt is dat monteurs soms teveel olie in het systeem doen. “Soms doen ze er gewoon 50 milliliter olie bij. Dan pompt de compressor op een gegeven moment geen gas, maar olie. Dat leidt bijvoorbeeld bij Opel tot rammelende compressoren, een bekend probleem.”

Dus komen er regelmatig monteurs en vertegenwoordigers langs bij Aircontrol, om te kijken hoe het dan wél moet. Daarvoor, maar ook voor de normale aircoservice aan particulieren in de regio Uden, is een ruime werkplaats ingericht met één hefbrug. Het is een Orlandini met een hefvermogen van 2,5 ton. De brug heeft ongelijke armen, zodat de deuren ook goed bereikbaar zijn als de auto op de brug staat. Handig om te checken of de airco het weer perfect doet.

Arie van den Elsen
Bouwjaar: 1956
Opleiding: HTS ­werktuigbouw, ‘s-Hertogenbosch
Loopbaan: diverse functies in onder­steuning en advies bij technische bedrijven. In 1994 begonnen met Aircontrol.
Thuis: drie kinderen, niet getrouwd

Daarnaast beschikt Aircontrol over verbazend weinig equipment. Wél zijn er maar liefst vier airco-apparaten: een welhaast antieke Canadese Viper, twee apparaten van Sun en een gloednieuwe Amerikaanse Mastercool. Vooral over die laatste is Van den Elsen zeer te spreken. “Het is een apparaat dat zowel handmatig als automatisch kan functioneren. Maar ook in de automatische stand kun je alles zelf instellen. De mogelijkheden zijn heel divers. Dit is echt een aanwinst.”

De Mastercool, die Aircontrol pas enkele weken in huis heeft, werkt met R134a. De toekomst ligt toch bij het nieuwe koudemiddel R1234yf? “Eén van de Sun-apparaten is ingericht voor R1234yf. Maar wij zien dat nog niet vaak in de werkplaats verschijnen”, verklaart Van den Elsen. “Verreweg de meeste systemen zijn nog ingericht voor het oude koudemiddel. Daarnaast werken we af en toe aan systemen met R410a, dat wordt gebruikt in koel-vriesinstallaties van kleine bedrijfswagens.”

Eigen revisiebedrijf

Aircontrol heeft een eigen revisiebedrijf voor compressoren en een groothandel met online shop voor alle mogelijke aftermarket onderdelen. Zit daar nog groei in? Van den Elsen: “De laatste jaren komen er steeds meer goedkope aftermarketcompressoren uit lage-lonen-landen. Dat is voor de auto’s uit het A, B en C-segment. Daar kunnen wij niet tegenop reviseren. Dus onze focus is nu verschoven naar revisie van compressoren voor de exclusievere auto’s. De verkoop van spare parts groeit wel nog steeds. Steeds meer autobedrijven doen zelf aircoservice en soms hoeft er helemaal geen nieuwe compressor in: dan is enkel een spoel, een poelie of een lagertje voldoende. Die markt zie ik de komende jaren nog wel groeien.”

Aircontrol in Uden is een zelfstandig bedrijf, volledig gespecialiseerd in aircotechniek. Het bedrijf, gestart in 1994, heeft een vestiging in het Duitse Goch en een eigen compressoren revisiebedrijf: AC Compress. Aircontrol verzorgt aircoservice in de eigen regio. Daarnaast is er een groothandel in onderdelen voor airconditioning systemen voor personenauto’s, bussen, trucks en landbouwvoertuigen. De klantenkring voor de groothandel en gereviseerde onderdelen zit door de gehele EU.

Aantal medewerkers: 5 | Aantal hefbruggen: 1 | Aantal diagnosetesters: 1 | Aantal doorgangen: 500 per jaar | Oppervlakte werkplaats: 100 m2

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

In de werkplaats | Arie van den Elsen van Aircontrol ziet markt groeien | Automotive Online

In de werkplaats | Arie van den Elsen van Aircontrol ziet markt groeien

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Het bedrijf Aircontrol in Uden is in 1994 opgericht door Arie van den Elsen. Het bedrijf verzorgt aircoservice voor de regio, maar ook voor klanten van veel verder weg. Vooral met probleemgevallen, bijvoorbeeld auto’s waarvan de compressor voor de tweede keer in korte tijd kapot is gelopen, weten garagebedrijven en particulieren Aircontrol te vinden. “Een compressor hoeft bij goed airco-onderhoud nooit kapot te gaan”, zegt Van den Elsen stellig. “En als die voor de tweede keer sneuvelt, weet je dat er iets mis is met het systeem. De condensor is niet goed, de ventilator doet het niet in de hoogste stand, of de verkeerde hoeveelheid olie zit in het systeem. Er zijn bij een airco veel zaken die in balans moeten zijn. Wij letten daar op.”

Snel geld

Daarom zijn de mannen van Aircontrol ook niet zo dol op automatisch werkende airconditioning-apparaten. “Sommige garagebedrijven zien aircoservice als een manier om snel geld te verdienen. Je sluit de slangen aan, zet het apparaat op de automaatstand en de monteur kan iets anders gaan doen. Als het vacumeren goed is verlopen en de druk niet te hoog is, kan zo’n auto naar de klant. Maar dan loop je de kans dat je diverse fouten over het hoofd ziet. Wat als de condensor half vergaan is, maar nog niet lekt? Of als het systeem een lek heeft dat nét onder de norm ligt? Of als de druk in het voorjaar, bij 15 graden, al aardig aan de hoge kant is? Dat gaat echt mis als iemand in de zomer bij 30 graden de airco aanzet.” Een ander punt is dat monteurs soms teveel olie in het systeem doen. “Soms doen ze er gewoon 50 milliliter olie bij. Dan pompt de compressor op een gegeven moment geen gas, maar olie. Dat leidt bijvoorbeeld bij Opel tot rammelende compressoren, een bekend probleem.”

Dus komen er regelmatig monteurs en vertegenwoordigers langs bij Aircontrol, om te kijken hoe het dan wél moet. Daarvoor, maar ook voor de normale aircoservice aan particulieren in de regio Uden, is een ruime werkplaats ingericht met één hefbrug. Het is een Orlandini met een hefvermogen van 2,5 ton. De brug heeft ongelijke armen, zodat de deuren ook goed bereikbaar zijn als de auto op de brug staat. Handig om te checken of de airco het weer perfect doet.

Arie van den Elsen
Bouwjaar: 1956
Opleiding: HTS ­werktuigbouw, ‘s-Hertogenbosch
Loopbaan: diverse functies in onder­steuning en advies bij technische bedrijven. In 1994 begonnen met Aircontrol.
Thuis: drie kinderen, niet getrouwd

Daarnaast beschikt Aircontrol over verbazend weinig equipment. Wél zijn er maar liefst vier airco-apparaten: een welhaast antieke Canadese Viper, twee apparaten van Sun en een gloednieuwe Amerikaanse Mastercool. Vooral over die laatste is Van den Elsen zeer te spreken. “Het is een apparaat dat zowel handmatig als automatisch kan functioneren. Maar ook in de automatische stand kun je alles zelf instellen. De mogelijkheden zijn heel divers. Dit is echt een aanwinst.”

De Mastercool, die Aircontrol pas enkele weken in huis heeft, werkt met R134a. De toekomst ligt toch bij het nieuwe koudemiddel R1234yf? “Eén van de Sun-apparaten is ingericht voor R1234yf. Maar wij zien dat nog niet vaak in de werkplaats verschijnen”, verklaart Van den Elsen. “Verreweg de meeste systemen zijn nog ingericht voor het oude koudemiddel. Daarnaast werken we af en toe aan systemen met R410a, dat wordt gebruikt in koel-vriesinstallaties van kleine bedrijfswagens.”

Eigen revisiebedrijf

Aircontrol heeft een eigen revisiebedrijf voor compressoren en een groothandel met online shop voor alle mogelijke aftermarket onderdelen. Zit daar nog groei in? Van den Elsen: “De laatste jaren komen er steeds meer goedkope aftermarketcompressoren uit lage-lonen-landen. Dat is voor de auto’s uit het A, B en C-segment. Daar kunnen wij niet tegenop reviseren. Dus onze focus is nu verschoven naar revisie van compressoren voor de exclusievere auto’s. De verkoop van spare parts groeit wel nog steeds. Steeds meer autobedrijven doen zelf aircoservice en soms hoeft er helemaal geen nieuwe compressor in: dan is enkel een spoel, een poelie of een lagertje voldoende. Die markt zie ik de komende jaren nog wel groeien.”

Aircontrol in Uden is een zelfstandig bedrijf, volledig gespecialiseerd in aircotechniek. Het bedrijf, gestart in 1994, heeft een vestiging in het Duitse Goch en een eigen compressoren revisiebedrijf: AC Compress. Aircontrol verzorgt aircoservice in de eigen regio. Daarnaast is er een groothandel in onderdelen voor airconditioning systemen voor personenauto’s, bussen, trucks en landbouwvoertuigen. De klantenkring voor de groothandel en gereviseerde onderdelen zit door de gehele EU.

Aantal medewerkers: 5 | Aantal hefbruggen: 1 | Aantal diagnosetesters: 1 | Aantal doorgangen: 500 per jaar | Oppervlakte werkplaats: 100 m2

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.