Van upselling tot ‘connected workshop’

Connected equipment als nieuw verdienmodel

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Niet alleen auto’s staan steeds vaker rechtstreeks in verbinding met hun ‘stakeholders’ zoals garagebedrijf en klant, maar ook met de equipment in de werkplaats. Dit connected equipment geeft informatie door via wifi en/of bluetooth aan bijvoorbeeld gebruiker en leverancier. Het belang voor de klant, en dus voor de garagehouder, is overduidelijk, vindt Maurits Golüke, directeur van CBX Nederland. “Op dit moment werkt het in de bandenmarkt bijvoorbeeld als volgt: de monteur constateert met een profielmetertje dat het profiel niet diep genoeg is. Hij geeft dat door aan de receptie en die belt de klant. Met onze connected bandenscanner wordt het rapportje automatisch gemaakt, met de metingen en een eventueel uitlijnadvies, en naar de receptie verstuurd. Die kan dan vervolgens de klant mailen of appen over het probleem. Dat gaat veel sneller, en de klant heeft eerder duidelijkheid.” De grootste klanten van CBX maken inmiddels duizend van die scans per maand, vertelt Golüke.

Voorspellen

En juist bij de nieuwste generatie auto’s wordt bandenservice belangrijker, denkt hij. “De service-intervallen worden langer, zeker bij de slijtvastere elektrische auto’s”, aldus Golüke. “Maar banden blijven slijten en vormen daarmee een bindmiddel met de klant. Connected apparatuur ondersteunt de werkplaats: zo’n apparaat onthoudt bijvoorbeeld hoe lang een klant gemiddeld met banden doet. Aan de hand van het slijtageprofiel is dan te voorspellen wanneer een band vervangen moet worden. In een onderzoek las ik dat per bandenbeurt gemiddeld 280 euro wordt uitgegeven aan extra onderhoud. Connected equipment helpt je om de kansen van banden te benutten.”

Snelle testmetingen

Ook Bart Kamps, directeur van Explora, ziet in de connected apparatuur vooral mogelijkheden voor upselling. “Met een apparaat dat automatisch het profiel scant en de uitlijning controleert, kun je veel beter nieuwe banden en een uitlijnbeurt aan je klant verkopen. Normaal gesproken lijn je alleen uit als het stuur scheef staat of de banden schuin slijten.” Kamps ziet toekomst voor een wasstraatprincipe voor onderhoud: een verregaand geautomatiseerde controlestraat waar alle klantenauto’s even overheen gaan. “De servicevraag van auto’s neemt af, en dat betekent dat garagebedrijven nog actiever achter de klant aan moeten. Connected equipment helpt daarbij.” Apparatuur die met internet is verbonden biedt ook voordelen voor de service die de leverancier aan het autobedrijf verleent, zegt Kamps. “Wij kunnen zien hoe vaak apparatuur wordt gebruikt. Daar kunnen we de service-intervallen op aanpassen. Bij storingen kan het apparaat ons vertellen welke onderdelen er mee moeten. Dat is handig en levert het autobedrijf een besparing op. Maar de ontwikkeling van apparatuur met dergelijke techniek is nog in de conceptfase.”

Connected aircoservice

Maurits Golüke van CBX ziet ook grote mogelijkheden voor het connected aircoapparaat dat zijn bedrijf binnenkort op de markt brengt. “Je kunt in dat systeem opslaan wát er precies is gedaan en welke hoeveelheden koelmiddel er zijn bijgevuld. Op dit moment gebeurt dat bijna nergens: het is veel te veel werk om dat bonnetje over te tikken op de klantbon.” Het apparaat is ook te koppelen aan een app, die draait op smartphone of tablet. Daarmee kan de monteur gedurende de aircobeurt het hele verloop bijhouden. Bij een nieuwe stap in het proces of bij een storing krijgt hij direct bericht, ook als hij ondertussen een andere klus doet. Ook Arian van den Berg, directeur van Stokvis Equipment, heeft sinds kort een connected apparaat voor aircoservice in het assortiment.

Bij storingen vertelt het apparaat ons welke onderdelen er mee moeten worden geleverd

“Het kan online updates ophalen voor nieuwe modellen en de keuze voor de oliesoort kan meestal automatisch gemaakt worden. En heel belangrijk: het apparaat kan veel overzichtelijker rapporteren hoeveel koudemiddel er is gebruikt. Belangrijk, want koudemiddel kost nu 120 euro per kilo. En aircoservice wordt in de toekomst steeds belangrijker. Elektrische auto’s gebruiken het ook voor de koeling van bijvoorbeeld het batterijpakket.”

Connected apk

Er zijn plannen bij de RDW om op termijn naast het apk-afmeldingsrapport ook de testgegevens op te ­vragen. Marco van den Hoorn, mede-eigenaar van apk-apparatuurspecialist JNT (Jan Nijboer Testtechniek), kent dit voornemen, maar levert nog geen connected equipment om dit eenvoudig te regelen. “Er is nog geen vraag naar. Het is bij 90 procent van de apparatuur optioneel wel mogelijk en op termijn gaan we zeker die kant op. De voordelen voor de RDW zijn erg groot. Als ze met het afmelden meteen alle meetgegevens ontvangen van connected apparaten, hoeven ze veel minder steekproefcontroleurs op pad te sturen.”

Niet alles kan overigens automatisch worden doorgegeven: zaken als uitlaatgassen, banden, motor- en koplampafstelling zijn wel met meetapparatuur vast te leggen, maar roestschade of haarscheuren in remslangen voorlopig niet. Het is ook nog niet duidelijk wanneer de RDW dit soort rapporten gaat eisen. “Onze klanten, de autobedrijven die apk-keuringen verrichten, zijn er in elk geval nog niet mee bezig”, zegt Van den Hoorn. “Er zijn genoeg andere zaken om je druk over te maken. Er is nu veel te doen over de roetmeter en deeltjes­teller. Dan ga je toch niet investeren in een mooi nieuw connected apparaat?”

Papier verdwijnt

Bosch en Beissbarth presenteerden afgelopen jaar ‘connected repair’, waarbij alle equipment in de werkplaats met elkaar is verbonden. Het accent ligt hier op efficiënter werken. “Wij bieden een complete connected workshop, met een eigen managementsysteem”, vertelt Jack Keizer, regiomanager bij Nijboer Blijstra Techniek, importeur van de Duitse merken. “Dat scheelt een enorme hoeveelheid administratie en zorgt voor een betere dossieropbouw. De papieren werkorder gaat verdwijnen.”

Bosch en Beissbarth leveren vrijwel alle werkplaatsequipment in een connected versie. Uitlijnapparaat, profieldieptemeter, de remmenbank en suspensietester, aircoservicestations, de KTS, de motortester en de koplamptester. Nadat de auto eenmaal is geïdentificeerd – dat kan ook met een kentekenscanner – weten alle apparaten precies welke meetgegevens geladen moeten worden en worden alle metingen en afstellingen vlot verricht. Het koppelen van deze apparatuur aan het DMS-pakket van de klant is volgens Keizer nog wel een horde die genomen moet worden. Toch is dat nodig om een koppeling met het factureringspakket te realiseren, en daarmee een vrijwel volledig geautomatiseerde administratie. “We hebben nu vijf pilots met connected repair lopen in Nederland”, vertelt Keizer. “Het is nog erg nieuw allemaal. Maar dit is wel de trend van de toekomst, dat weet ik zeker.”

Connected equipment als nieuw verdienmodel | Automotive Online
Van upselling tot ‘connected workshop’

Connected equipment als nieuw verdienmodel

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Niet alleen auto’s staan steeds vaker rechtstreeks in verbinding met hun ‘stakeholders’ zoals garagebedrijf en klant, maar ook met de equipment in de werkplaats. Dit connected equipment geeft informatie door via wifi en/of bluetooth aan bijvoorbeeld gebruiker en leverancier. Het belang voor de klant, en dus voor de garagehouder, is overduidelijk, vindt Maurits Golüke, directeur van CBX Nederland. “Op dit moment werkt het in de bandenmarkt bijvoorbeeld als volgt: de monteur constateert met een profielmetertje dat het profiel niet diep genoeg is. Hij geeft dat door aan de receptie en die belt de klant. Met onze connected bandenscanner wordt het rapportje automatisch gemaakt, met de metingen en een eventueel uitlijnadvies, en naar de receptie verstuurd. Die kan dan vervolgens de klant mailen of appen over het probleem. Dat gaat veel sneller, en de klant heeft eerder duidelijkheid.” De grootste klanten van CBX maken inmiddels duizend van die scans per maand, vertelt Golüke.

Voorspellen

En juist bij de nieuwste generatie auto’s wordt bandenservice belangrijker, denkt hij. “De service-intervallen worden langer, zeker bij de slijtvastere elektrische auto’s”, aldus Golüke. “Maar banden blijven slijten en vormen daarmee een bindmiddel met de klant. Connected apparatuur ondersteunt de werkplaats: zo’n apparaat onthoudt bijvoorbeeld hoe lang een klant gemiddeld met banden doet. Aan de hand van het slijtageprofiel is dan te voorspellen wanneer een band vervangen moet worden. In een onderzoek las ik dat per bandenbeurt gemiddeld 280 euro wordt uitgegeven aan extra onderhoud. Connected equipment helpt je om de kansen van banden te benutten.”

Snelle testmetingen

Ook Bart Kamps, directeur van Explora, ziet in de connected apparatuur vooral mogelijkheden voor upselling. “Met een apparaat dat automatisch het profiel scant en de uitlijning controleert, kun je veel beter nieuwe banden en een uitlijnbeurt aan je klant verkopen. Normaal gesproken lijn je alleen uit als het stuur scheef staat of de banden schuin slijten.” Kamps ziet toekomst voor een wasstraatprincipe voor onderhoud: een verregaand geautomatiseerde controlestraat waar alle klantenauto’s even overheen gaan. “De servicevraag van auto’s neemt af, en dat betekent dat garagebedrijven nog actiever achter de klant aan moeten. Connected equipment helpt daarbij.” Apparatuur die met internet is verbonden biedt ook voordelen voor de service die de leverancier aan het autobedrijf verleent, zegt Kamps. “Wij kunnen zien hoe vaak apparatuur wordt gebruikt. Daar kunnen we de service-intervallen op aanpassen. Bij storingen kan het apparaat ons vertellen welke onderdelen er mee moeten. Dat is handig en levert het autobedrijf een besparing op. Maar de ontwikkeling van apparatuur met dergelijke techniek is nog in de conceptfase.”

Connected aircoservice

Maurits Golüke van CBX ziet ook grote mogelijkheden voor het connected aircoapparaat dat zijn bedrijf binnenkort op de markt brengt. “Je kunt in dat systeem opslaan wát er precies is gedaan en welke hoeveelheden koelmiddel er zijn bijgevuld. Op dit moment gebeurt dat bijna nergens: het is veel te veel werk om dat bonnetje over te tikken op de klantbon.” Het apparaat is ook te koppelen aan een app, die draait op smartphone of tablet. Daarmee kan de monteur gedurende de aircobeurt het hele verloop bijhouden. Bij een nieuwe stap in het proces of bij een storing krijgt hij direct bericht, ook als hij ondertussen een andere klus doet. Ook Arian van den Berg, directeur van Stokvis Equipment, heeft sinds kort een connected apparaat voor aircoservice in het assortiment.

Bij storingen vertelt het apparaat ons welke onderdelen er mee moeten worden geleverd

“Het kan online updates ophalen voor nieuwe modellen en de keuze voor de oliesoort kan meestal automatisch gemaakt worden. En heel belangrijk: het apparaat kan veel overzichtelijker rapporteren hoeveel koudemiddel er is gebruikt. Belangrijk, want koudemiddel kost nu 120 euro per kilo. En aircoservice wordt in de toekomst steeds belangrijker. Elektrische auto’s gebruiken het ook voor de koeling van bijvoorbeeld het batterijpakket.”

Connected apk

Er zijn plannen bij de RDW om op termijn naast het apk-afmeldingsrapport ook de testgegevens op te ­vragen. Marco van den Hoorn, mede-eigenaar van apk-apparatuurspecialist JNT (Jan Nijboer Testtechniek), kent dit voornemen, maar levert nog geen connected equipment om dit eenvoudig te regelen. “Er is nog geen vraag naar. Het is bij 90 procent van de apparatuur optioneel wel mogelijk en op termijn gaan we zeker die kant op. De voordelen voor de RDW zijn erg groot. Als ze met het afmelden meteen alle meetgegevens ontvangen van connected apparaten, hoeven ze veel minder steekproefcontroleurs op pad te sturen.”

Niet alles kan overigens automatisch worden doorgegeven: zaken als uitlaatgassen, banden, motor- en koplampafstelling zijn wel met meetapparatuur vast te leggen, maar roestschade of haarscheuren in remslangen voorlopig niet. Het is ook nog niet duidelijk wanneer de RDW dit soort rapporten gaat eisen. “Onze klanten, de autobedrijven die apk-keuringen verrichten, zijn er in elk geval nog niet mee bezig”, zegt Van den Hoorn. “Er zijn genoeg andere zaken om je druk over te maken. Er is nu veel te doen over de roetmeter en deeltjes­teller. Dan ga je toch niet investeren in een mooi nieuw connected apparaat?”

Papier verdwijnt

Bosch en Beissbarth presenteerden afgelopen jaar ‘connected repair’, waarbij alle equipment in de werkplaats met elkaar is verbonden. Het accent ligt hier op efficiënter werken. “Wij bieden een complete connected workshop, met een eigen managementsysteem”, vertelt Jack Keizer, regiomanager bij Nijboer Blijstra Techniek, importeur van de Duitse merken. “Dat scheelt een enorme hoeveelheid administratie en zorgt voor een betere dossieropbouw. De papieren werkorder gaat verdwijnen.”

Bosch en Beissbarth leveren vrijwel alle werkplaatsequipment in een connected versie. Uitlijnapparaat, profieldieptemeter, de remmenbank en suspensietester, aircoservicestations, de KTS, de motortester en de koplamptester. Nadat de auto eenmaal is geïdentificeerd – dat kan ook met een kentekenscanner – weten alle apparaten precies welke meetgegevens geladen moeten worden en worden alle metingen en afstellingen vlot verricht. Het koppelen van deze apparatuur aan het DMS-pakket van de klant is volgens Keizer nog wel een horde die genomen moet worden. Toch is dat nodig om een koppeling met het factureringspakket te realiseren, en daarmee een vrijwel volledig geautomatiseerde administratie. “We hebben nu vijf pilots met connected repair lopen in Nederland”, vertelt Keizer. “Het is nog erg nieuw allemaal. Maar dit is wel de trend van de toekomst, dat weet ik zeker.”