'De ACM moet maar eens een goede boete uitdelen'

Occasions | Lage Ex-BTW occasionprijzen ingezet als lokaas

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De Autoriteit Consument & Markt voert al jaren strijd tegen geadverteerde prijzen die niet kloppen. Ook de occasionsportalen- en dataleveranciers moesten plechtig beterschap beloven. Intussen komt het niet meer zo vaak voor dat gebruikte auto’s voor kale prijzen zonder garantie worden aangeboden, maar nu zijn het weer de advertenties met ex-btw-prijzen, waarbij veelal in een tekstkader wordt vermeld dat de prijs ex-btw is. De ACM is helder: dit mag niet. Een technische oplossing is nog niet voorhanden, want een autobedrijf mag het immers zelf weten om een lage prijs te vragen voor een auto. Bij Autotrack en Gaspedaal, de occasionportals van Automotive Mediaventions (AMV), rijst het aantal klachten van consumenten over occasions met ex-btw-prijzen de pan uit. Want die aanlokkelijke, lage prijs blijkt bij nadere inzien 21 procent hoger te zijn. “Dit is de nummer één klacht die we krijgen van consumenten”, zegt Rico van der Vies, commercieel directeur bij AMV. “En dat is vervelend, want als bezoekers van onze site geïrriteerd raken, kan dit nadelige gevolgen hebben voor de autobedrijven.”

Verwarring

Bij Marktplaats ziet Paul de Vries geen toename in het aantal ex-btw-advertenties. “Er is alleen meer aandacht voor”, zegt hij. De Vries heeft overigens geen goed woord over voor deze manier van adverteren. “Die autobedrijven denken dat ze een lead kunnen converteren naar een inclusief-btw prijs, dat kan natuurlijk niet. Maar het zijn ook maar een paar autobedrijven die zo adverteren, en de serieuze autobedrijven zitten daar niet tussen. Soms is er een verkoper die zich vergist, maar dat is incidenteel.”

Volgens Van der Vies neemt de toepassing van ex-btw-prijzen echter wel snel toe, als gevolg van de recente wijziging van het bijtellingsregime voor schone auto’s. Want wie nu nog een auto met 4 procent bijtelling wil hebben, moet zijn toevlucht nemen tot een jonge, elektrische of hybride occasion. “Het bijtellingsvoordeel geldt natuurlijk alleen voor ondernemers en die kunnen nu eenmaal btw verrekenen. Veel autobedrijven willen die doelgroep aanspreken en hanteren daarom een ex-btw-prijs”, zegt Van der Vies. Het probleem is alleen dat de consument die prijzen ook ziet en erdoor in verwarring wordt gebracht. “Autobedrijven moeten zich wel bewust zijn dat ze hiermee de particuliere autokoper van zich afstoten.”

Dweilen met de kraan open

Door de grote aantallen is het volgens Van der Vies momenteel dweilen met de kraan open. Als autobedrijven in het prijsveld niet de gewone prijs vermelden maar de ex-btw-prijs, dan wordt deze via de geautomatiseerde prijsanalyse bij Autotrack ondervangen. “Wij zien het als een prijs uitzonderlijk laag is”, zegt hij. “Maar daarna moeten we handmatig die advertentie aanpassen, meestal doen we dat door de prijs te vervangen door de tekst ‘Prijs op aanvraag’. Maar dat proces is niet te automatiseren en het aantal ex-btw-prijzen wordt steeds groter. We kunnen dat niet bolwerken.” Dan zijn er ook nog de advertenties waar wel bij wordt vermeld dat een prijs ex btw is. Dat staat dan bijvoorbeeld in de omschrijving of in de titel van de advertentie. “Maar je kunt niet geautomatiseerd al die advertenties afvangen, want er zijn ook bedrijven die de inclusief-btw-prijs vermelden maar in de titelbalk de ex-btw-prijs zetten. Dat is volkomen in de haak.”

Wij controleren de prijzen niet, maar op iedere advertentie zit een meldknop

Menselijke handhavers

Ook bij Marktplaats komen er klachten van consumenten die zich misleid voelen door advertenties met ex-btw prijzen. “We hebben na contact met de ACM maatregelen genomen om consumenten voor te lichten over hun rechten en om handelaren aan hun plichten te laten voldoen”, legt Paul de Vries uit. “Wij controleren de prijzen op de advertenties niet, maar op iedere advertentie op Marktplaats zit een meldknop. Een consument die de advertentie niet vertrouwt, kan dit via het meldsysteem bij ons melden. Onze klantenservice zal daarna de melding bekijken en indien nodig gepaste maatregelen nemen.”

De Bovag probeert ook om advertenties met ex-btw-prijzen uit te filteren, vertelt directeur Wouter van Kesteren van Viabovag.nl. “We hebben diverse geautomatiseerde tools om afwijkingen en btw-exclusief voertuigen te herkennen, maar nog niet feilloos en doorlopend. Daarom maken we nog steeds gebruik van menselijke handhavers die handmatig de advertenties controleren. Deze auto’s worden normaliter verwijderd en de aanbieder wordt op de hoogte gebracht.” Maar daarmee is het probleem niet opgelost. “Elke speler in de keten heeft zijn verantwoordelijkheid, in de eerste plaats de adverteerder zelf, maar ook VMS-en en portalen”, vindt Van Kesteren. 

Een van die Voorraad Management Systemen is Wheelerdelta van Autodata Nederland. “Wij doen alles om autobedrijven te helpen in de samenstelling van de zogenaamde zekerheidspakketten voor de consument”, zegt directeur Erik van den Heuvel. “Pakketten waarbij de koper zelf bepaalt welke zekerheidspakket het best bij hem past. Die datastructuur sturen we ook door naar de portalen, maar die zijn daar niet altijd op ingericht. Wij raden de autobedrijven altijd aan om te zorgen dat op hun eigen website de informatie helemaal klopt: de prijs, de garantie, de beschikbare zekerheden en de eventuele kosten van aflevering die ze willen aanbieden. Want de consument gaat veelal via de occasionportal naar de website van het autobedrijf. Dus daar moet het in elk geval kloppen.”

De ACM zegt er wel van alles over maar handhaaft niet.

Erik van den Heuvel, Autodata

Volgens alle partijen kan de ACM voor een oplossing zorgen. “De ACM zegt er wel van alles over, maar handhaaft niet”, aldus Van den Heuvel. “Het zou goed zijn als ze een voorbeeld stellen.” Dat vindt ook Van der Vies van Autotrack. “ACM moet maar eens een goede boete uitdelen. Wij kunnen het als portal niet oplossen.” Viabovag heeft een soortgelijke aanpak. “Wij verwijderen advertenties die niet voldoen aan onze spelregels”, zegt Van Kesteren. “Bij herhaaldelijke verwijdering gaat de account manager in gesprek en is uitsluiting van plaatsing een optie.”

De ACM is zich, zegt woordvoerder Saskia Bierling, bewust van de problemen. “Het argument dat een autobedrijf zich met een bepaalde auto richt op ondernemers is niet van toepassing, want als een klant in de showroom komt, kun je niet aan zijn neus zien of hij ondernemer is of niet. Daar komt bij dat de btw toch echt bij de onvermijdbare kosten behoord, want ook een ondernemer betaalt btw. Dat hij die later weer terug krijgt van de Belastingdienst doet niet terzake.”

Reacties

  • Rolf Westgeest

    Zeker bekend probleem! Goed stuk en hopelijk gauw actie door ACM.

    Voor buitenlandse kopers zijn deze ex prijzen ook niet te begrijpen, plus dat een “Nederlandse ex BTW verkoopprijs” als inclusief wordt doorgestuurd naar de portals. Wij – als internationaal export portaal – rekenen dan NOGMAALS de BTW eruit, wat verwarring en onbegrip geeft bij buitenlandse kopers.
    ACM zou moeten handhaven zodat alle B2C portals met inclusief BTW prijzen adverteren. Prima om bijvoorbeeld in de titel, beschrijving of 1e foto een ex BTW bedrag te noemen voor de ondernemers.

Occasions | Lage Ex-BTW occasionprijzen ingezet als lokaas | Automotive Online
'De ACM moet maar eens een goede boete uitdelen'

Occasions | Lage Ex-BTW occasionprijzen ingezet als lokaas

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De Autoriteit Consument & Markt voert al jaren strijd tegen geadverteerde prijzen die niet kloppen. Ook de occasionsportalen- en dataleveranciers moesten plechtig beterschap beloven. Intussen komt het niet meer zo vaak voor dat gebruikte auto’s voor kale prijzen zonder garantie worden aangeboden, maar nu zijn het weer de advertenties met ex-btw-prijzen, waarbij veelal in een tekstkader wordt vermeld dat de prijs ex-btw is. De ACM is helder: dit mag niet. Een technische oplossing is nog niet voorhanden, want een autobedrijf mag het immers zelf weten om een lage prijs te vragen voor een auto. Bij Autotrack en Gaspedaal, de occasionportals van Automotive Mediaventions (AMV), rijst het aantal klachten van consumenten over occasions met ex-btw-prijzen de pan uit. Want die aanlokkelijke, lage prijs blijkt bij nadere inzien 21 procent hoger te zijn. “Dit is de nummer één klacht die we krijgen van consumenten”, zegt Rico van der Vies, commercieel directeur bij AMV. “En dat is vervelend, want als bezoekers van onze site geïrriteerd raken, kan dit nadelige gevolgen hebben voor de autobedrijven.”

Verwarring

Bij Marktplaats ziet Paul de Vries geen toename in het aantal ex-btw-advertenties. “Er is alleen meer aandacht voor”, zegt hij. De Vries heeft overigens geen goed woord over voor deze manier van adverteren. “Die autobedrijven denken dat ze een lead kunnen converteren naar een inclusief-btw prijs, dat kan natuurlijk niet. Maar het zijn ook maar een paar autobedrijven die zo adverteren, en de serieuze autobedrijven zitten daar niet tussen. Soms is er een verkoper die zich vergist, maar dat is incidenteel.”

Volgens Van der Vies neemt de toepassing van ex-btw-prijzen echter wel snel toe, als gevolg van de recente wijziging van het bijtellingsregime voor schone auto’s. Want wie nu nog een auto met 4 procent bijtelling wil hebben, moet zijn toevlucht nemen tot een jonge, elektrische of hybride occasion. “Het bijtellingsvoordeel geldt natuurlijk alleen voor ondernemers en die kunnen nu eenmaal btw verrekenen. Veel autobedrijven willen die doelgroep aanspreken en hanteren daarom een ex-btw-prijs”, zegt Van der Vies. Het probleem is alleen dat de consument die prijzen ook ziet en erdoor in verwarring wordt gebracht. “Autobedrijven moeten zich wel bewust zijn dat ze hiermee de particuliere autokoper van zich afstoten.”

Dweilen met de kraan open

Door de grote aantallen is het volgens Van der Vies momenteel dweilen met de kraan open. Als autobedrijven in het prijsveld niet de gewone prijs vermelden maar de ex-btw-prijs, dan wordt deze via de geautomatiseerde prijsanalyse bij Autotrack ondervangen. “Wij zien het als een prijs uitzonderlijk laag is”, zegt hij. “Maar daarna moeten we handmatig die advertentie aanpassen, meestal doen we dat door de prijs te vervangen door de tekst ‘Prijs op aanvraag’. Maar dat proces is niet te automatiseren en het aantal ex-btw-prijzen wordt steeds groter. We kunnen dat niet bolwerken.” Dan zijn er ook nog de advertenties waar wel bij wordt vermeld dat een prijs ex btw is. Dat staat dan bijvoorbeeld in de omschrijving of in de titel van de advertentie. “Maar je kunt niet geautomatiseerd al die advertenties afvangen, want er zijn ook bedrijven die de inclusief-btw-prijs vermelden maar in de titelbalk de ex-btw-prijs zetten. Dat is volkomen in de haak.”

Wij controleren de prijzen niet, maar op iedere advertentie zit een meldknop

Menselijke handhavers

Ook bij Marktplaats komen er klachten van consumenten die zich misleid voelen door advertenties met ex-btw prijzen. “We hebben na contact met de ACM maatregelen genomen om consumenten voor te lichten over hun rechten en om handelaren aan hun plichten te laten voldoen”, legt Paul de Vries uit. “Wij controleren de prijzen op de advertenties niet, maar op iedere advertentie op Marktplaats zit een meldknop. Een consument die de advertentie niet vertrouwt, kan dit via het meldsysteem bij ons melden. Onze klantenservice zal daarna de melding bekijken en indien nodig gepaste maatregelen nemen.”

De Bovag probeert ook om advertenties met ex-btw-prijzen uit te filteren, vertelt directeur Wouter van Kesteren van Viabovag.nl. “We hebben diverse geautomatiseerde tools om afwijkingen en btw-exclusief voertuigen te herkennen, maar nog niet feilloos en doorlopend. Daarom maken we nog steeds gebruik van menselijke handhavers die handmatig de advertenties controleren. Deze auto’s worden normaliter verwijderd en de aanbieder wordt op de hoogte gebracht.” Maar daarmee is het probleem niet opgelost. “Elke speler in de keten heeft zijn verantwoordelijkheid, in de eerste plaats de adverteerder zelf, maar ook VMS-en en portalen”, vindt Van Kesteren. 

Een van die Voorraad Management Systemen is Wheelerdelta van Autodata Nederland. “Wij doen alles om autobedrijven te helpen in de samenstelling van de zogenaamde zekerheidspakketten voor de consument”, zegt directeur Erik van den Heuvel. “Pakketten waarbij de koper zelf bepaalt welke zekerheidspakket het best bij hem past. Die datastructuur sturen we ook door naar de portalen, maar die zijn daar niet altijd op ingericht. Wij raden de autobedrijven altijd aan om te zorgen dat op hun eigen website de informatie helemaal klopt: de prijs, de garantie, de beschikbare zekerheden en de eventuele kosten van aflevering die ze willen aanbieden. Want de consument gaat veelal via de occasionportal naar de website van het autobedrijf. Dus daar moet het in elk geval kloppen.”

De ACM zegt er wel van alles over maar handhaaft niet.

Erik van den Heuvel, Autodata

Volgens alle partijen kan de ACM voor een oplossing zorgen. “De ACM zegt er wel van alles over, maar handhaaft niet”, aldus Van den Heuvel. “Het zou goed zijn als ze een voorbeeld stellen.” Dat vindt ook Van der Vies van Autotrack. “ACM moet maar eens een goede boete uitdelen. Wij kunnen het als portal niet oplossen.” Viabovag heeft een soortgelijke aanpak. “Wij verwijderen advertenties die niet voldoen aan onze spelregels”, zegt Van Kesteren. “Bij herhaaldelijke verwijdering gaat de account manager in gesprek en is uitsluiting van plaatsing een optie.”

De ACM is zich, zegt woordvoerder Saskia Bierling, bewust van de problemen. “Het argument dat een autobedrijf zich met een bepaalde auto richt op ondernemers is niet van toepassing, want als een klant in de showroom komt, kun je niet aan zijn neus zien of hij ondernemer is of niet. Daar komt bij dat de btw toch echt bij de onvermijdbare kosten behoord, want ook een ondernemer betaalt btw. Dat hij die later weer terug krijgt van de Belastingdienst doet niet terzake.”

Reacties

  • Rolf Westgeest

    Zeker bekend probleem! Goed stuk en hopelijk gauw actie door ACM.

    Voor buitenlandse kopers zijn deze ex prijzen ook niet te begrijpen, plus dat een “Nederlandse ex BTW verkoopprijs” als inclusief wordt doorgestuurd naar de portals. Wij – als internationaal export portaal – rekenen dan NOGMAALS de BTW eruit, wat verwarring en onbegrip geeft bij buitenlandse kopers.
    ACM zou moeten handhaven zodat alle B2C portals met inclusief BTW prijzen adverteren. Prima om bijvoorbeeld in de titel, beschrijving of 1e foto een ex BTW bedrag te noemen voor de ondernemers.