Keuring na schade

In de Werkplaats | Schadebedrijf ASN Vermaire stapt in onderhoud

In de werkplaats • Schadeherstelbedrijf ASN Vermaire kijkt verder dan complexe en cosmetische schade. Zo breidde het zijn diensten uit met apk en onderhoud en onderzoekt het of het zijn eigen elektriciteit kan opwekken. Directeur Dennis Petrus zit vol ideeën om minder milieubelastend te ondernemen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Dennis Petrus (Beeld: Cindy Bakker)

Schadeherstelbedrijf ASN Vermaire uit Haarlem voegde in juni apk en onderhoud toe aan zijn dienstenpakket. De RDW-erkenning hangt als duidelijk bewijs van de uitbreiding van de activiteiten aan de muur. Met de aanvulling is het bedrijf toekomstbestendig, zegt Dennis Petrus, directeur en mede-eigenaar. “Ik verwacht dat de apk in de toekomst aan schadeherstel zal worden toegevoegd, juist vanwege het toenemend aantal rijhulpsystemen op auto’s. Ik denk dat reparateurs uiteindelijk ook in staat moeten zijn de wok-melding (de status voor een apk-afgekeurde auto, red) te kunnen verwerken.”

Dennis Petrus

Bouwjaar: 1979
Thuissituatie: Getrouwd met Johanny en twee dochters van 15 en 12 jaar oud
Opleiding: Mavo, tweede monteur, branche gerelateerde trainingen
Loopbaan: 21 jaar in dienst van ASN Vermaire. Gestart in 2000 en sinds 2013 directeur en mede-eigenaar, nadat hij het bedrijf samen met zijn broers Ferdi Petrus en Martin Vermaire overnam van stiefvader Ron Vermaire

Met zonnepanelen winnen we een groot deel van onze elektriciteit terug 

In het bedrijfsmodel blijft de focus wel liggen op schadeherstel, benadrukt Petrus. “Dat wij nu ook onderhoud en apk uitvoeren is een extra service die wij berijders kunnen bieden. Nu al blijkt dat het meerwaarde heeft: wij voeren wekelijks ongeveer 100 reparaties uit. Dat levert uiteraard extra omzet op (getallen noemt Petrus niet, red.), maar daar staat ook een investering in de werkplaats van 150 duizend euro tegenover. Die investering is vooral gericht op de langere termijn.”

Investeringen

Het familiebedrijf, dat in handen is van broers Ferdi en Dennis Petrus en Martin Vermaire, schafte voor de uitbreiding van het dienstenpakket een koplamptester en uitlijnequipment aan van Hunter. Ook werden er een remmentestbank en emissietester van Explora geïnstalleerd. “We waren drie weken lang tijdens openingsuren aan het verbouwen om de nieuwe apk-straat te creëren in onze werkplaats. Om de overlast te beperken hebben we af en toe het schadeherstelwerk verschoven naar een andere werkplaats binnen ons bedrijf. In totaal hebben we in ons pand de beschikking over drie werkplaatsen, bij elkaar 1.900 m2.”

In de korte tijd dat het bedrijf beschikt over een eigen apk-straat ziet Petrus al een kruisbestuiving tussen schadeherstelwerk en de keuring ontstaan. “Wij attenderen onze klanten erop dat wij de apk-keuring uit mogen voeren en kunnen ook in de computer zien wanneer hun auto weer gekeurd moet worden.”

Bij de aanschaf van equipment is er bewust voor gekozen om geen deeltjesteller, waarmee het functioneren van een roetfilter wordt gecontroleerd, te kopen. Die is vanaf juli 2022 verplicht voor de keuring van diesels. “Ik weiger natuurlijk geen personenauto met een dieselmotor”, zegt Petrus. “Maar het aantal elektrische auto’s neemt toe en dan is het verstandiger om daar de focus op te leggen. Helemaal omdat we veel gestuurde schades hebben van leasemaatschappijen, en die zetten vol in op EV’s. Zo hebben we in het afgelopen jaar zeker tweeduizend Tesla’s gerepareerd. Een investering in een roetdeeltjesteller is voor ons minder interessant.”

De kengetallen

ASN Vermaire
Aantal werknemers: 40
Werkplaats: 1.900 m2
Aantal schadecalculaties op jaarbasis: 5.500
Aantal hefbruggen: 30                                                                                                                         

Proeftuin

De keuze voor schadeherstel en onderhoud aan elektrische auto’s vraagt wel veel van het eigen energienetwerk, waarschuwt Petrus. “Er komen nog wel eens EV’s binnen met een acculading van slechts 6 procent. Die moeten worden opgeladen voordat je er mee aan de slag kunt. Daarnaast hebben wij vervangend vervoer en dat zijn ook EV’s. Kortom, investeren in laadpunten is belangrijk voor ons. Wij hebben er nu zeven en we denken erover om een eigen laadpark te creëren. Zowel voor de auto’s die binnenkomen als het vervangend vervoer.”

Het bedrijf fungeert al als proeftuin voor de landelijke schadeketen ASN. Zo worden er in Haarlem nieuwe reparatiemethodes, technieken en equipment getest. De ervaringen worden vervolgens gedeeld met de andere ASN-leden. Momenteel onderzoekt het bedrijf de mogelijkheden om zelf energie op te wekken met behulp van zonnepanelen. “Er is ruimte voor circa 650 zonnepanelen, wat op jaarbasis 220 duizend kWh oplevert. Daarmee kunnen we een groot deel van onze elektriciteit zelf opwekken”, stelt Petrus. “En met de huidige hogere energieprijzen zou dat meer dan welkom zijn. De prijzen zijn namelijk vervijfvoudigd en ik schat dat onze energiekosten dit jaar daardoor tussen de 70 duizend en 80 duizend euro zijn gestegen. Dat heeft natuurlijk een impact op ons rendement. En ik verwacht dat de stijgende energieprijzen volgend jaar doorzetten.”

Toekomstbeeld

De wens om zelf energie op te wekken past binnen de visie van Petrus om efficiënt én duurzaam te werken. “We zijn continu bezig het werkproces te optimaliseren. In de werkplaats hebben wij bijvoorbeeld een intakemedewerker die de auto bij binnenkomst vast uitleest. Dat gaat sneller dan wanneer meerdere mensen zich hiermee bezighouden. Daarnaast inventariseert hij of er kritische delen of ADAS-delen zijn beschadigd. Dat optimaliseren kun je ook doortrekken naar het energiebeleid. We hebben een geïsoleerd bedrijfspand met ledverlichting en bewegingssensoren zodat lichten alleen aangaan als dat nodig is. Stapje voor stapje werken we zo toe naar een minder milieubelastende wijze van ondernemen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

In de Werkplaats | Schadebedrijf ASN Vermaire stapt in onderhoud | Automotive Online
Keuring na schade

In de Werkplaats | Schadebedrijf ASN Vermaire stapt in onderhoud

In de werkplaats • Schadeherstelbedrijf ASN Vermaire kijkt verder dan complexe en cosmetische schade. Zo breidde het zijn diensten uit met apk en onderhoud en onderzoekt het of het zijn eigen elektriciteit kan opwekken. Directeur Dennis Petrus zit vol ideeën om minder milieubelastend te ondernemen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Dennis Petrus (Beeld: Cindy Bakker)

Schadeherstelbedrijf ASN Vermaire uit Haarlem voegde in juni apk en onderhoud toe aan zijn dienstenpakket. De RDW-erkenning hangt als duidelijk bewijs van de uitbreiding van de activiteiten aan de muur. Met de aanvulling is het bedrijf toekomstbestendig, zegt Dennis Petrus, directeur en mede-eigenaar. “Ik verwacht dat de apk in de toekomst aan schadeherstel zal worden toegevoegd, juist vanwege het toenemend aantal rijhulpsystemen op auto’s. Ik denk dat reparateurs uiteindelijk ook in staat moeten zijn de wok-melding (de status voor een apk-afgekeurde auto, red) te kunnen verwerken.”

Dennis Petrus

Bouwjaar: 1979
Thuissituatie: Getrouwd met Johanny en twee dochters van 15 en 12 jaar oud
Opleiding: Mavo, tweede monteur, branche gerelateerde trainingen
Loopbaan: 21 jaar in dienst van ASN Vermaire. Gestart in 2000 en sinds 2013 directeur en mede-eigenaar, nadat hij het bedrijf samen met zijn broers Ferdi Petrus en Martin Vermaire overnam van stiefvader Ron Vermaire

Met zonnepanelen winnen we een groot deel van onze elektriciteit terug 

In het bedrijfsmodel blijft de focus wel liggen op schadeherstel, benadrukt Petrus. “Dat wij nu ook onderhoud en apk uitvoeren is een extra service die wij berijders kunnen bieden. Nu al blijkt dat het meerwaarde heeft: wij voeren wekelijks ongeveer 100 reparaties uit. Dat levert uiteraard extra omzet op (getallen noemt Petrus niet, red.), maar daar staat ook een investering in de werkplaats van 150 duizend euro tegenover. Die investering is vooral gericht op de langere termijn.”

Investeringen

Het familiebedrijf, dat in handen is van broers Ferdi en Dennis Petrus en Martin Vermaire, schafte voor de uitbreiding van het dienstenpakket een koplamptester en uitlijnequipment aan van Hunter. Ook werden er een remmentestbank en emissietester van Explora geïnstalleerd. “We waren drie weken lang tijdens openingsuren aan het verbouwen om de nieuwe apk-straat te creëren in onze werkplaats. Om de overlast te beperken hebben we af en toe het schadeherstelwerk verschoven naar een andere werkplaats binnen ons bedrijf. In totaal hebben we in ons pand de beschikking over drie werkplaatsen, bij elkaar 1.900 m2.”

In de korte tijd dat het bedrijf beschikt over een eigen apk-straat ziet Petrus al een kruisbestuiving tussen schadeherstelwerk en de keuring ontstaan. “Wij attenderen onze klanten erop dat wij de apk-keuring uit mogen voeren en kunnen ook in de computer zien wanneer hun auto weer gekeurd moet worden.”

Bij de aanschaf van equipment is er bewust voor gekozen om geen deeltjesteller, waarmee het functioneren van een roetfilter wordt gecontroleerd, te kopen. Die is vanaf juli 2022 verplicht voor de keuring van diesels. “Ik weiger natuurlijk geen personenauto met een dieselmotor”, zegt Petrus. “Maar het aantal elektrische auto’s neemt toe en dan is het verstandiger om daar de focus op te leggen. Helemaal omdat we veel gestuurde schades hebben van leasemaatschappijen, en die zetten vol in op EV’s. Zo hebben we in het afgelopen jaar zeker tweeduizend Tesla’s gerepareerd. Een investering in een roetdeeltjesteller is voor ons minder interessant.”

De kengetallen

ASN Vermaire
Aantal werknemers: 40
Werkplaats: 1.900 m2
Aantal schadecalculaties op jaarbasis: 5.500
Aantal hefbruggen: 30                                                                                                                         

Proeftuin

De keuze voor schadeherstel en onderhoud aan elektrische auto’s vraagt wel veel van het eigen energienetwerk, waarschuwt Petrus. “Er komen nog wel eens EV’s binnen met een acculading van slechts 6 procent. Die moeten worden opgeladen voordat je er mee aan de slag kunt. Daarnaast hebben wij vervangend vervoer en dat zijn ook EV’s. Kortom, investeren in laadpunten is belangrijk voor ons. Wij hebben er nu zeven en we denken erover om een eigen laadpark te creëren. Zowel voor de auto’s die binnenkomen als het vervangend vervoer.”

Het bedrijf fungeert al als proeftuin voor de landelijke schadeketen ASN. Zo worden er in Haarlem nieuwe reparatiemethodes, technieken en equipment getest. De ervaringen worden vervolgens gedeeld met de andere ASN-leden. Momenteel onderzoekt het bedrijf de mogelijkheden om zelf energie op te wekken met behulp van zonnepanelen. “Er is ruimte voor circa 650 zonnepanelen, wat op jaarbasis 220 duizend kWh oplevert. Daarmee kunnen we een groot deel van onze elektriciteit zelf opwekken”, stelt Petrus. “En met de huidige hogere energieprijzen zou dat meer dan welkom zijn. De prijzen zijn namelijk vervijfvoudigd en ik schat dat onze energiekosten dit jaar daardoor tussen de 70 duizend en 80 duizend euro zijn gestegen. Dat heeft natuurlijk een impact op ons rendement. En ik verwacht dat de stijgende energieprijzen volgend jaar doorzetten.”

Toekomstbeeld

De wens om zelf energie op te wekken past binnen de visie van Petrus om efficiënt én duurzaam te werken. “We zijn continu bezig het werkproces te optimaliseren. In de werkplaats hebben wij bijvoorbeeld een intakemedewerker die de auto bij binnenkomst vast uitleest. Dat gaat sneller dan wanneer meerdere mensen zich hiermee bezighouden. Daarnaast inventariseert hij of er kritische delen of ADAS-delen zijn beschadigd. Dat optimaliseren kun je ook doortrekken naar het energiebeleid. We hebben een geïsoleerd bedrijfspand met ledverlichting en bewegingssensoren zodat lichten alleen aangaan als dat nodig is. Stapje voor stapje werken we zo toe naar een minder milieubelastende wijze van ondernemen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.