Kees Roldanus gaf als allereerste een interview aan Automotive

25 Jaar Automotive | De laatste autonome directeur van Volvo Nederland

25 Jaar Automotive • Kees Roldanus sierde de cover van de allereerste editie van Automotive magazine in december 1996: Onder de kop ‘Volvo toegankelijker’ sprak hij als directeur van Volvo Personenauto’s onder meer over de integratie van DAF en Volvo. Automotive sprak hem 25 jaar later.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Kees Roldanus stond op de eerste cover van de eerste Automotive, in 1996. (Foto: Kees Roldanus)

“Wat me stoorde bij Volvo, en dat vertelde ik in 1996 in Automotive, is dat Volvo niet in alle landen dezelfde uitstraling had en er geen eenduidig marketingbeleid was. Doordat de landen heel autonoom waren, was het merk-imago op elke markt anders. Dat zou nu ondenkbaar zijn. Volvo kreeg in Frankrijk bijvoorbeeld moeilijk een voet aan de grond, mede omdat er geen Fransman aan het roer stond bij de importeur. Die Fransen luisterden echt niet naar een Zweedse importeur. Die onderlinge cultuurverschillen speelden toen nog sterk mee, dat is sterk veranderd. Alle autofabrikanten hebben het sales- en marketingbeleid nu ook gecentraliseerd. Ik denk dat ik de laatste directeur van Volvo Nederland ben geweest die zoveel autonomie had. Aan centralisatie zitten ook nadelen. De mensen die op het hoofdkantoor de plannen bedenken, weten soms niet goed hoe het er per land aan toegaat in de showrooms. Een landenkantoor zit daar meer bovenop.”

Te veel dealers

“We hadden het in 1996 al over het feit dat er te veel dealers waren in Nederland en die discussie is tot op heden niet verstomd. Ik denk dat grootschaligheid de enige manier is om te overleven. Ik heb veel overnames van dealerbedrijven meegemaakt, ook toen ik destijds verantwoordelijk was voor de integratie tussen Volvo en DAF, dat de Zweden hadden overgenomen. DAF-dealers namen Volvo-dealers over en vice versa: dat is zonder bloedvergieten verlopen en heeft voor veel bedrijven goed uitgepakt.”

Ik was de laatste autonome directeur van Volvo Nederland

“Volvo had eind jaren 90 nogal een saai, Zweeds en degelijk imago. Wij wilden in Nederland het imago graag moderniseren zodat Volvo ook door jongeren als een aantrekkelijk en betrouwbaar merk zou worden gezien. Dat dit is gelukt, lijkt me overduidelijk. Volvo heeft zich ontwikkeld tot één van de meest succesvolle merken van dit moment. Die omslag kwam zo’n beetje tegelijk met de introductie van de V40. Die auto werd een enorm succes. Wij hadden in Beesd een soort bijbel geschreven, waarin we de filosofie van Volvo hadden vastgelegd. Toen hebben we ook de slogan ‘Volvo for life’ bedacht; nog steeds een heel mooi motto, vind ik.”

Schone diesel

“Dat het klimaat tegenwoordig hoog op de agenda staat, snap ik. De Zweden wilden met Volvo altijd een voorloper zijn en je ziet dat ze dat ook met de elektrificatie willen zijn. Maar ik vraag me wel af hoe die transitie gaat verlopen. De laadinfrastructuur is nog lang niet op orde en het is de vraag of elektriciteitsbedrijven genoeg capaciteit hebben. En dan hebben we het nog niet eens over de elektrificatie van vracht- en bestelwagens. Daar komt bij dat ik het zeker niet altijd terecht vind dat dieselauto’s worden verdoemd: moderne dieselmotoren zijn relatief schoon. Die discussie vind ik vaak overtrokken.”

“Alle beloftes over EV’s met een actieradius van 400 tot 450 kilometer ten spijt, rijd ik nog steeds met mijn Volvo V70, mét caravan, naar Zuid-Frankrijk. Die auto doe ik niet weg, dat model is een icoon.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

25 Jaar Automotive | De laatste autonome directeur van Volvo Nederland | Automotive Online
Kees Roldanus gaf als allereerste een interview aan Automotive

25 Jaar Automotive | De laatste autonome directeur van Volvo Nederland

25 Jaar Automotive • Kees Roldanus sierde de cover van de allereerste editie van Automotive magazine in december 1996: Onder de kop ‘Volvo toegankelijker’ sprak hij als directeur van Volvo Personenauto’s onder meer over de integratie van DAF en Volvo. Automotive sprak hem 25 jaar later.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Kees Roldanus stond op de eerste cover van de eerste Automotive, in 1996. (Foto: Kees Roldanus)

“Wat me stoorde bij Volvo, en dat vertelde ik in 1996 in Automotive, is dat Volvo niet in alle landen dezelfde uitstraling had en er geen eenduidig marketingbeleid was. Doordat de landen heel autonoom waren, was het merk-imago op elke markt anders. Dat zou nu ondenkbaar zijn. Volvo kreeg in Frankrijk bijvoorbeeld moeilijk een voet aan de grond, mede omdat er geen Fransman aan het roer stond bij de importeur. Die Fransen luisterden echt niet naar een Zweedse importeur. Die onderlinge cultuurverschillen speelden toen nog sterk mee, dat is sterk veranderd. Alle autofabrikanten hebben het sales- en marketingbeleid nu ook gecentraliseerd. Ik denk dat ik de laatste directeur van Volvo Nederland ben geweest die zoveel autonomie had. Aan centralisatie zitten ook nadelen. De mensen die op het hoofdkantoor de plannen bedenken, weten soms niet goed hoe het er per land aan toegaat in de showrooms. Een landenkantoor zit daar meer bovenop.”

Te veel dealers

“We hadden het in 1996 al over het feit dat er te veel dealers waren in Nederland en die discussie is tot op heden niet verstomd. Ik denk dat grootschaligheid de enige manier is om te overleven. Ik heb veel overnames van dealerbedrijven meegemaakt, ook toen ik destijds verantwoordelijk was voor de integratie tussen Volvo en DAF, dat de Zweden hadden overgenomen. DAF-dealers namen Volvo-dealers over en vice versa: dat is zonder bloedvergieten verlopen en heeft voor veel bedrijven goed uitgepakt.”

Ik was de laatste autonome directeur van Volvo Nederland

“Volvo had eind jaren 90 nogal een saai, Zweeds en degelijk imago. Wij wilden in Nederland het imago graag moderniseren zodat Volvo ook door jongeren als een aantrekkelijk en betrouwbaar merk zou worden gezien. Dat dit is gelukt, lijkt me overduidelijk. Volvo heeft zich ontwikkeld tot één van de meest succesvolle merken van dit moment. Die omslag kwam zo’n beetje tegelijk met de introductie van de V40. Die auto werd een enorm succes. Wij hadden in Beesd een soort bijbel geschreven, waarin we de filosofie van Volvo hadden vastgelegd. Toen hebben we ook de slogan ‘Volvo for life’ bedacht; nog steeds een heel mooi motto, vind ik.”

Schone diesel

“Dat het klimaat tegenwoordig hoog op de agenda staat, snap ik. De Zweden wilden met Volvo altijd een voorloper zijn en je ziet dat ze dat ook met de elektrificatie willen zijn. Maar ik vraag me wel af hoe die transitie gaat verlopen. De laadinfrastructuur is nog lang niet op orde en het is de vraag of elektriciteitsbedrijven genoeg capaciteit hebben. En dan hebben we het nog niet eens over de elektrificatie van vracht- en bestelwagens. Daar komt bij dat ik het zeker niet altijd terecht vind dat dieselauto’s worden verdoemd: moderne dieselmotoren zijn relatief schoon. Die discussie vind ik vaak overtrokken.”

“Alle beloftes over EV’s met een actieradius van 400 tot 450 kilometer ten spijt, rijd ik nog steeds met mijn Volvo V70, mét caravan, naar Zuid-Frankrijk. Die auto doe ik niet weg, dat model is een icoon.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.