Dossier Driving Business Awards | ‘De Enyaq klopt op alle fronten’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
BEELD: SKODA (Foto: Skoda)

Skoda staat dit jaar met twee auto’s in de top 10. Ook de grote Kodiaq was voor de prijs genomineerd. Dit is bovendien de enige benzineauto in de ranglijst. Verder wordt de top 10 steeds meer gedomineerd door vol elektrische voertuigen. We gaan in het juryrapport dieper in op de top 5 en overwegingen die de jury heeft gemaakt.

Skoda Enyaq

De Skoda Enyaq is vorig jaar uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer en gaat er nu dus vandoor met de titel Zakenauto van het Jaar 2023. De Enyaq springt eruit vanwege zijn prijs-kwaliteitverhouding. De jury vindt het een sympathieke, no-nonsense auto met een aantrekkelijke prijsstelling. Het interieur valt op vanwege het hoge afwerkingsniveau. De Enyaq staat op hetzelfde MEB-platform als de Volkswagen ID.4, maar toch levert Skoda een beter product vindt de jury. ”Je krijgt een auto met een Skoda-signatuur, de kwaliteit van het Volkswagen-concern in een auto die net iets groter, completer en betaalbaarder is dan zijn concurrenten.” Vooral het praktische gebruiksgemak, met bijvoorbeeld veel gebruik van traditionele bedieningsknoppen en het ruime interieur worden gewaardeerd. Dat is belangrijk voor de lease- markt. Leaserijders kiezen een auto op basis van het gebruiksgemak in privétijd, zo is de ervaring. Kortom, er zijn bij Skoda nuchtere keuzes gemaakt die in de praktijk bij de zakelijk rijder voor een prettige gebruikerservaring zorgen. “De auto klopt op alle fronten,” concludeert de jury.

Kia EV6

de enyaq klopt op alle fronten 2

De Kia EV6 haalt in deze verkiezing de hoogste scores als het gaat om kostprijs en waardering voor de importeur en dealerorganisatie. De EV6 blijft (nog) achter als het gaat om marktaandeel, maar is volgens de jury een auto die de concurrentiestrijd om de zakelijke rijder met vol vertrouwen aan kan. Op technisch en innovatief gebied maakt de EV6 indruk, zeker wat betreft accu-techniek, laadsnelheid en actieradius. Ook het ruime interieur wordt geprezen. “Het is een ongelooflijk goede auto. Hij loopt erg voor op alle andere elektrische auto’s,” noteerden we tijdens het laatste juryoverleg. Opvallend: de EV6 laat de Hyundai Ioniq 5 ver achter zich terwijl de auto’s technisch vergelijkbaar zijn. De oorzaak hiervoor wordt vooral gelegd bij de waardering voor de importeur en dealerorganisatie van Hyundai. “Ze missen de slag om de zakelijke markt,” aldus een jurylid.

Volvo XC40

de enyaq klopt op alle fronten 3Volvo biedt met de XC40 keuze uit een hybride, plug-in hybride of volledig elektrische aandrijflijn. De auto haalt de hoogste score op het gebied van duurzaamheid en moet alleen Kia voor zich dulden als het gaat om de waardering voor de kwaliteit van de importeur en het dealernetwerk. De suv van Volvo is courant en gewild als occasion. De hoge restwaardes zijn een belangrijke factor voor de zakelijke markt om voor de XC40 te kiezen. Verder biedt de auto veel waar voor zijn geld. Volvo wil een premium merk zijn en dat zie je ook terug in de kwaliteit van het product, is de mening van de jury. “Veel opties waarvoor je bij andere premium merken extra moet betalen zijn inbegrepen in de prijs”. De jury waardeert de XC40 verder om zijn veiligheid en degelijkheid. “Met een XC40 zit je eigenlijk altijd goed,” concludeert de jury.

De top 10 Zakenauto van het Jaar 2023

Dit is de top 10 van alle auto’s die genomineerd zijn voor de titel Zakenauto van het Jaar 2023.

  • Skoda Enyaq
  • Kia EV6
  • Volvo XC40
  • BMW ix3
  • Ford Mustang Mach-E
  • Volkswagen ID.4
  • Polestar 2
  • Audi Q4
  • Hyundai Ioniq 5
  • Skoda Kodiaq

de enyaq klopt op alle fronten 4

BMW iX3

De iX3 is in feite de elektrische variant van de reguliere X3. Het was in het verleden nog wel eens een minpunt voor EV’s wanneer ze niet op een platform waren gebouwd dat niet specifiek voor een elektrische aandrijflijn was ontworpen. De eerste versies van de iX3 leken met een bereik van krap 300 kilometer en vrij hoge prijzen ook die kant op te gaan. Een recente software-update heeft de auto echter veel goed gedaan. De range is nu 420 kilometer, en dat haalt hij ook echt is de ervaring van de jury. De iX3 is met die laatste ingreep dan ook “op BMW-niveau”. Berijders waarderen de auto om zijn ruimte, het rijgedrag, het afwerkingsniveau en bedieningsgemak. Qua waardering voor de kilometerkostprijs eindigt hij echter op de laatste plaats.

 

de enyaq klopt op alle fronten 5

Ford Mustang Mach-E

De Mach-E van Ford eindigt net boven de Volkswagen ID.4, een verrassende prestatie in de ogen van de jury. Ford kiest met de Mach-E voor een duidelijke positie in de markt als sportief alternatief. Zakelijke rijders roemen de auto vanwege zijn uiterlijk. “Een sportief, goed ogend apparaat,” noteren we uit de mond van een van de juryleden. Klachten van leaserijders zijn er wel. Ford deed in juni zelfs een terugroepactie in Nederland voor bijna alle geleverde Mach E’s. Technisch wordt de auto dan ook als minder verfijnd ervaren, vooral vanwege softwareproblemen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Dossier Driving Business Awards | ‘De Enyaq klopt op alle fronten’ | Automotive Online

Dossier Driving Business Awards | ‘De Enyaq klopt op alle fronten’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
BEELD: SKODA (Foto: Skoda)

Skoda staat dit jaar met twee auto’s in de top 10. Ook de grote Kodiaq was voor de prijs genomineerd. Dit is bovendien de enige benzineauto in de ranglijst. Verder wordt de top 10 steeds meer gedomineerd door vol elektrische voertuigen. We gaan in het juryrapport dieper in op de top 5 en overwegingen die de jury heeft gemaakt.

Skoda Enyaq

De Skoda Enyaq is vorig jaar uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer en gaat er nu dus vandoor met de titel Zakenauto van het Jaar 2023. De Enyaq springt eruit vanwege zijn prijs-kwaliteitverhouding. De jury vindt het een sympathieke, no-nonsense auto met een aantrekkelijke prijsstelling. Het interieur valt op vanwege het hoge afwerkingsniveau. De Enyaq staat op hetzelfde MEB-platform als de Volkswagen ID.4, maar toch levert Skoda een beter product vindt de jury. ”Je krijgt een auto met een Skoda-signatuur, de kwaliteit van het Volkswagen-concern in een auto die net iets groter, completer en betaalbaarder is dan zijn concurrenten.” Vooral het praktische gebruiksgemak, met bijvoorbeeld veel gebruik van traditionele bedieningsknoppen en het ruime interieur worden gewaardeerd. Dat is belangrijk voor de lease- markt. Leaserijders kiezen een auto op basis van het gebruiksgemak in privétijd, zo is de ervaring. Kortom, er zijn bij Skoda nuchtere keuzes gemaakt die in de praktijk bij de zakelijk rijder voor een prettige gebruikerservaring zorgen. “De auto klopt op alle fronten,” concludeert de jury.

Kia EV6

de enyaq klopt op alle fronten 2

De Kia EV6 haalt in deze verkiezing de hoogste scores als het gaat om kostprijs en waardering voor de importeur en dealerorganisatie. De EV6 blijft (nog) achter als het gaat om marktaandeel, maar is volgens de jury een auto die de concurrentiestrijd om de zakelijke rijder met vol vertrouwen aan kan. Op technisch en innovatief gebied maakt de EV6 indruk, zeker wat betreft accu-techniek, laadsnelheid en actieradius. Ook het ruime interieur wordt geprezen. “Het is een ongelooflijk goede auto. Hij loopt erg voor op alle andere elektrische auto’s,” noteerden we tijdens het laatste juryoverleg. Opvallend: de EV6 laat de Hyundai Ioniq 5 ver achter zich terwijl de auto’s technisch vergelijkbaar zijn. De oorzaak hiervoor wordt vooral gelegd bij de waardering voor de importeur en dealerorganisatie van Hyundai. “Ze missen de slag om de zakelijke markt,” aldus een jurylid.

Volvo XC40

de enyaq klopt op alle fronten 3Volvo biedt met de XC40 keuze uit een hybride, plug-in hybride of volledig elektrische aandrijflijn. De auto haalt de hoogste score op het gebied van duurzaamheid en moet alleen Kia voor zich dulden als het gaat om de waardering voor de kwaliteit van de importeur en het dealernetwerk. De suv van Volvo is courant en gewild als occasion. De hoge restwaardes zijn een belangrijke factor voor de zakelijke markt om voor de XC40 te kiezen. Verder biedt de auto veel waar voor zijn geld. Volvo wil een premium merk zijn en dat zie je ook terug in de kwaliteit van het product, is de mening van de jury. “Veel opties waarvoor je bij andere premium merken extra moet betalen zijn inbegrepen in de prijs”. De jury waardeert de XC40 verder om zijn veiligheid en degelijkheid. “Met een XC40 zit je eigenlijk altijd goed,” concludeert de jury.

De top 10 Zakenauto van het Jaar 2023

Dit is de top 10 van alle auto’s die genomineerd zijn voor de titel Zakenauto van het Jaar 2023.

  • Skoda Enyaq
  • Kia EV6
  • Volvo XC40
  • BMW ix3
  • Ford Mustang Mach-E
  • Volkswagen ID.4
  • Polestar 2
  • Audi Q4
  • Hyundai Ioniq 5
  • Skoda Kodiaq

de enyaq klopt op alle fronten 4

BMW iX3

De iX3 is in feite de elektrische variant van de reguliere X3. Het was in het verleden nog wel eens een minpunt voor EV’s wanneer ze niet op een platform waren gebouwd dat niet specifiek voor een elektrische aandrijflijn was ontworpen. De eerste versies van de iX3 leken met een bereik van krap 300 kilometer en vrij hoge prijzen ook die kant op te gaan. Een recente software-update heeft de auto echter veel goed gedaan. De range is nu 420 kilometer, en dat haalt hij ook echt is de ervaring van de jury. De iX3 is met die laatste ingreep dan ook “op BMW-niveau”. Berijders waarderen de auto om zijn ruimte, het rijgedrag, het afwerkingsniveau en bedieningsgemak. Qua waardering voor de kilometerkostprijs eindigt hij echter op de laatste plaats.

 

de enyaq klopt op alle fronten 5

Ford Mustang Mach-E

De Mach-E van Ford eindigt net boven de Volkswagen ID.4, een verrassende prestatie in de ogen van de jury. Ford kiest met de Mach-E voor een duidelijke positie in de markt als sportief alternatief. Zakelijke rijders roemen de auto vanwege zijn uiterlijk. “Een sportief, goed ogend apparaat,” noteren we uit de mond van een van de juryleden. Klachten van leaserijders zijn er wel. Ford deed in juni zelfs een terugroepactie in Nederland voor bijna alle geleverde Mach E’s. Technisch wordt de auto dan ook als minder verfijnd ervaren, vooral vanwege softwareproblemen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.