‘Mercedes-Benz medeschuldig aan val Liam’
Andere direct betrokkenen beweren dat Mercedes-Benz een mogelijke doorstart traineert, om zo de positie van het eigen dealerschap in Den Haag te versterken. Zo zou de importeur een mogelijk reddingsplan niet serieus hebben willen bekijken. Liam leed in het afgelopen half jaar een verlies van ruim een miljoen euro en moest van huisbankier Van Lanschot het eigen vermogen op orde brengen. Zowel een commissaris, de grootaandeelhouders van het bedrijf als de Markeur Holding, wilden geld investeren in Liam, stellen bronnen uit de Liam-organisatie. Omdat MB Nederland niet mee wilde werken, kon Liam niet anders dan surseance aanvragen.
Kempeneers wil niet op deze aantijgingen ingaan. "Het is nu in handen van de curatoren."
Ook curator Jop Rosenberg Polak geeft geen commentaar op de beschuldigingen aan het adres van de importeur. Hij is in gesprek met een aantal overnamekandidaten, waaronder dealerholding Pouw. Binnen Liam wordt er echter vanuit gegaan dat ook deze overnamepoging door de importeur zal worden gedwarsboomd.
Huub Dubbelman, woordvoerder van Mercedes-Benz Nederland vindt het verhaal dat de importeur bewust op het faillissement heeft aangestuurd, "totale flauwekul". Hij stelt dat Mercedes-Benz tot het laatst toe heeft meegedacht. “Wij zijn al heel lang betrokken bij de herstructurering van het bedrijf. We hebben daarbij ook op financieel gebied tot het uiterste meegedacht. Maar wij zijn niet operationeel betrokken bij het bedrijf.” Dubbelman kan niet zeggen wat er gebeurt met de inrichting van de regio. “Wij wachten af met welk voorstel een eventuele overnamekandidaat komt. Het hangt van deze plannen af of wij met deze partij een contract aangaan.”