Bovag visie 2015: vijf soorten autodealers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vijf soorten dealers
Volgens het plan is er plaats voor alle bestaande dealervestigingen. Voor iedere dealer zijn er vijf opties. Bovag en DBSC noemen ze in hun rapport als volgt:

1) De Verkoop Nieuw Dealer (VND). Deze houdt zich alleen bezig met de verkoop van nieuwe auto’s en met aanverwante zaken als verzekering en financiering. Eventueel vertegenwoordigt zo’n bedrijf meerdere merken. Ingeruilde occasions worden direct tegen een geobjectiveerde waarde doorgestoten naar professionele partijen. Zo’n vestiging moet tenminste 1.000 nieuwe auto’s per jaar kunnen verkopen. Ook via internet.

2) Afhankelijk van de grootte van het merk is er daarnaast plaats voor De Auto Retail Dealer (ARD). Dit is een variant van de VND voor merken die niet zo dominant aanwezig zijn op de Nederlandse markt. Dit bedrijf houdt zich bezig met verkoop van minimaal 500 nieuwe en 250 gebruikte auto’s.

3) De Support Dealer (SD) heeft een soberder merkuitstraling, is gevestigd in een subrayon van de VND of ARD en richt zich op Aftersales en op verkoop gebruikt. Zijn occasions betrekt hij bij voorkeur bij de VND of ARD. Desgewenst kan de SD nieuwe auto’s afleveren namens VND of ARD.

4) De Dorpsdealer (DD) heeft een nog soberder merkuitstraling dan de SD en is veelal gevestigd in een kleiner pand op een goedkopere locatie, in een subrayon van een VKN of ARD. De DD focust op verkoop gebruikt en Aftersales, maar levert geen nieuwe auto’s af. Hij kan eventueel meer merken vertegenwoordigen. Goede samenwerking met de VKN of ARD is cruciaal.

5) De Servicedealer (SD) is eveneens gevestigd in een subrayon van de VKN of ARD en houdt zich uitsluitend met Aftersales bezig. Eventueel sleutelt de SD aan meerdere merken. Ook hier is goede samenwerking met VKN of ARD essentieel voor succes.  De vrijgekomen ruimte van de showroom kan benut worden voor uitbreiding van de werkplaats, kan verhuurd worden, of kan ingezet voor de verkoop van bijvoorbeeld accessoires.

Ruimte voor iedereen
Volgens bureau DBSC, dat het onderzoek heeft uitgevoerd, is er dus ruimte voor alle nu bestaande dealers. "Nu richten dealers zich op zowel sales en aftersales. Maar de druk op de marge nieuwverkoop is groot, de schaalvoordelen klein en in de toekomst neemt de druk op de aftersales toe, waardoor hier niet meer de bedrijfsvoering sluitend gemaakt kan worden. Door te kiezen voor een andere structuur is er ruimte voor specialisatie waarbij de klant centraal kan worden gezet. Uit al onze berekeningen blijkt dat er hierdoor betere rendementen kunnen worden behaald."

Goede afspraken
Wel is het volgens het rapport van belang dat importeurs en dealers goede afspraken maken over het samenwerken tussen importeur en dealer en de dealers onderling. Volgens Vermeer zijn er importeurs die aangegeven hebben dat ze willen praten over een structuurswijziging. Ook zijn er dealerverenigingen die aangegeven hebben het voortouw te nemen. Namen wilde Vermeer nog niet noemen.Foto: Manager Bovag Autodealers Hans Bresser.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bovag visie 2015: vijf soorten autodealers | Automotive Online

Bovag visie 2015: vijf soorten autodealers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vijf soorten dealers
Volgens het plan is er plaats voor alle bestaande dealervestigingen. Voor iedere dealer zijn er vijf opties. Bovag en DBSC noemen ze in hun rapport als volgt:

1) De Verkoop Nieuw Dealer (VND). Deze houdt zich alleen bezig met de verkoop van nieuwe auto’s en met aanverwante zaken als verzekering en financiering. Eventueel vertegenwoordigt zo’n bedrijf meerdere merken. Ingeruilde occasions worden direct tegen een geobjectiveerde waarde doorgestoten naar professionele partijen. Zo’n vestiging moet tenminste 1.000 nieuwe auto’s per jaar kunnen verkopen. Ook via internet.

2) Afhankelijk van de grootte van het merk is er daarnaast plaats voor De Auto Retail Dealer (ARD). Dit is een variant van de VND voor merken die niet zo dominant aanwezig zijn op de Nederlandse markt. Dit bedrijf houdt zich bezig met verkoop van minimaal 500 nieuwe en 250 gebruikte auto’s.

3) De Support Dealer (SD) heeft een soberder merkuitstraling, is gevestigd in een subrayon van de VND of ARD en richt zich op Aftersales en op verkoop gebruikt. Zijn occasions betrekt hij bij voorkeur bij de VND of ARD. Desgewenst kan de SD nieuwe auto’s afleveren namens VND of ARD.

4) De Dorpsdealer (DD) heeft een nog soberder merkuitstraling dan de SD en is veelal gevestigd in een kleiner pand op een goedkopere locatie, in een subrayon van een VKN of ARD. De DD focust op verkoop gebruikt en Aftersales, maar levert geen nieuwe auto’s af. Hij kan eventueel meer merken vertegenwoordigen. Goede samenwerking met de VKN of ARD is cruciaal.

5) De Servicedealer (SD) is eveneens gevestigd in een subrayon van de VKN of ARD en houdt zich uitsluitend met Aftersales bezig. Eventueel sleutelt de SD aan meerdere merken. Ook hier is goede samenwerking met VKN of ARD essentieel voor succes.  De vrijgekomen ruimte van de showroom kan benut worden voor uitbreiding van de werkplaats, kan verhuurd worden, of kan ingezet voor de verkoop van bijvoorbeeld accessoires.

Ruimte voor iedereen
Volgens bureau DBSC, dat het onderzoek heeft uitgevoerd, is er dus ruimte voor alle nu bestaande dealers. "Nu richten dealers zich op zowel sales en aftersales. Maar de druk op de marge nieuwverkoop is groot, de schaalvoordelen klein en in de toekomst neemt de druk op de aftersales toe, waardoor hier niet meer de bedrijfsvoering sluitend gemaakt kan worden. Door te kiezen voor een andere structuur is er ruimte voor specialisatie waarbij de klant centraal kan worden gezet. Uit al onze berekeningen blijkt dat er hierdoor betere rendementen kunnen worden behaald."

Goede afspraken
Wel is het volgens het rapport van belang dat importeurs en dealers goede afspraken maken over het samenwerken tussen importeur en dealer en de dealers onderling. Volgens Vermeer zijn er importeurs die aangegeven hebben dat ze willen praten over een structuurswijziging. Ook zijn er dealerverenigingen die aangegeven hebben het voortouw te nemen. Namen wilde Vermeer nog niet noemen.Foto: Manager Bovag Autodealers Hans Bresser.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.