Intentieverklaring milieuzones bestelverkeer
Voorwaarden
Een van de afspraken is dat de gemeenten dit jaar onderzoeken of een milieuzone voor bestelauto’s nodig is voor de steden om aan de Europese emissienorm te voldoen. Als dat zo is moeten de gemeenten met een plan komen om de aanschaf en het gebruik van minder vervuilende bestelauto’s of alternatieven te bevorderen.
Verder moet er uiterlijk 1 januari 2012 een akkoord zijn tussen de ondernemersorganisaties en het Rijk over een financiële compensatie voor het bedrijfsleven in de gemeenten waar een zone van kracht wordt. De compensatie bestaat bijvoorbeeld uit een krediet of een sloopregeling.
Van tafel
Eerder was er sprake van dat de milieuzones dit jaar al in zouden gaan. Dat plan is een jaar geleden van tafel geveegd toen bleek dat nieuwe bestelauto’s veel meer stikstofdioxide uitstoten dan gedacht.
“In dat plan moesten bestelauto`s aan Euroklasse-3 voldoen. Uit TNO-onderzoek bleek echter dat deze wagens minstens net zo vervuilend zijn als oude bestelauto`s. In de nieuwe regeling moeten bestellers aan klasse-4 voldoen”, aldus Loes Spaander, beleidsadviseur bij vervoerdersorganisatie EVO. “Bovendien was er in het oude plan niet voldoende compensatie voor het bedrijfsleven, wat reden was voor ons om uit de onderhandelingen te stappen.”
Eisen
De gemeenten kunnen op 1 juli 2013 een milieuzone voor bestelauto’s in laten gaan. Toegestane bestellers moeten dan minimaal aan Emissieklasse-4 voldoen en dus van bouwjaar 2006 of jonger zijn en maximaal 25 mg/km fijnstof uitstoten. Vanaf 1 januari 2015 moeten bestellers aan klasse-4 voldoen én voorzien zijn van een affabriek roetfilter om de zone in te mogen. Of ze moeten aan Emissieklasse-5 (max. 5 mg/km fijnstof) voldoen.
EVO raadt ondernemers die voor de aanschaf van een nieuwe besteller staan, aan een bestelauto met affabriek roetfilter te kopen.