Rabobank: eenderde autodealers moet deuren sluiten

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • H. Warmenhoven

    op zich geen verrassend nieuws. de verhouding dealers : verkoop auto’s is al jaren groter dan aantal consumenten : grootgrutterwinkels. te lang is geteerd op de winst door after sales en verkoop onderdelen aan het schadeherstel kanaal. er dient verdere ontkoppeling tussen showroom en services te komen. waardoor after sales net zo duur of goedkoop geprofileerd kan worden. ook het opzetten van een 1e lijs rep. faciliteit en specialisme in de 2e lijn is een praktische oplossing. biedt bundeling van kennis enerzijds en laagdrempelige toegang tot de dealer anderzijds. zie ook de discussie mbt on line marketing op LinkedIn. dit modernere instrument tbv klantcontact wordt nog onvoldoende benut in de huidige tijd. stilzitten is verlieslijden.

  • Ad van Geel

    Naar mijn mening moet de autodealer terug het vertrouwen van de klant verdienen. Het kon niet op. Ik kom niet meer bij de dealer van mijn merk. Als ik binnenkom dan zie ik zo’n overdagige luxe en voordat ik bij de werkplaatsreceptie een afspraak heb gemaakt heb ben ik drie keer aangesproken door uiterst aardige dames en heren.Maar de overdadige luxe uitstraling zal toch door de klant betaald moeten worden. Bovendien sla ik ook nog eens achterover als ik de factuur krijg en zie wat het uurloon is om nog maar te zwijgen van alle mogelijke posten die zijn opgevoerd. Op een factuur van Eur. 600,= zit Eur. 120,= aan klein materiaal, Milieu-diefstal, etc. Terug naar de garagestijl jaren zestig zeventig. Geen flauwekul, No-nonsens. Mijn buurtgarage/Bosch-dienst levert net zoveel vakmanschap tegen een redelijk tarief en voor 30 Euro per dag een leen auto (Dealer 80,-Euro.) Het enige contact dat ik nog met mijn dealer heb zijn de wekelijke mailtjes die ik ontvang met uitnodigingen voor exposities onbetaalbare evenementen culinaire hoogstandjes en meer van dit soort onzin. Ik kom voor onderhoud of reparatie aan mijn auto. En ben niet van plan om te betalen voor die pianist in de showroom.

  • autoliefhebber

    Het probleem is wellicht zelfs nog gecompliceerder… ik heb afgelopen jaar getracht een Audi A5 cabrio te kopen, maar het leek wel of ik op mijn knieen moest om een offerte te krijgen.. na 2 maanden niet serieus genomen te zijn ben ik over de grens uitstekend geslaagd met een dikke uitvoering van zo’n 4 maanden oud. Als de dealers gewoon wat inspanning hadden geleverd had ik niet buiten Nederland gekocht! De autoklant is in Nederland allesbehalve koning en ongeinteresseerde verkopers beschikken alleen over arrogantie i.p.v. gezonde inzet!

  • RV

    Men moet niet vergeten dat importeurs een grote hand hebben in de overdadige luxe. Als een merkdealer ook maar enigzins afwijkt van de regels die de importeur oplegt mbt inrichting en/of uitstraling kost het hem procenten korting op een nieuwe auto of zijn bonus. En de marges zijn al niet wild. We moeten dus bij de “roots” beginnen; de importeur.

  • RV

    Waarbij ik vergeet: ik heb ook wel eens 1 1/2 uur rondgelopen bij diverse dealers alvorens ik aangesproken werd. Als je een spijkerbroek aanhebt lijkt het wel of je een ziekte heb. De meeste verkopers blinken uit in het inschatten van klanten (niet dus).

  • Willem J. Wessel

    Dat zijn mooie woorden Jan, als jij nu het goede voorbeeld geeft dan zijn er al 11 Volvo vestigingen minder.
    Met vriendelijke groet, Willem J. Wessel

  • Willem J. Wessel

    Dat zijn mooie woorden Jan, als jij nu het goede voorbeeld geeft dan zijn er al 11 Volvo vestigingen minder.
    Met vriendelijke groet, Willem J. Wessel

  • nana

    Beste Willem,

    lijkt mij niet echt een objectieve reactie. misschien heb je het artikel in het financieel dagblad niet gelezen? Daarin wordt het gehele verhaal iets genuanceerder verteld. Mij lijkt dat de vestigingen van De Beemd juist een voorsprong hebben op andere dealers omdat zij juist schaalvergroting toepassen. Daardoor hebben ze voor een relatief groot gebied minder verkopers nodige en minder showrooms (1 in dit geval). Dat lijkt mij juist een manier om de kosten te drukken?

    Ik denk dat De Beemd juist op de juiste manier bezig is.

Rabobank: eenderde autodealers moet deuren sluiten | Automotive Online

Rabobank: eenderde autodealers moet deuren sluiten

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • H. Warmenhoven

    op zich geen verrassend nieuws. de verhouding dealers : verkoop auto’s is al jaren groter dan aantal consumenten : grootgrutterwinkels. te lang is geteerd op de winst door after sales en verkoop onderdelen aan het schadeherstel kanaal. er dient verdere ontkoppeling tussen showroom en services te komen. waardoor after sales net zo duur of goedkoop geprofileerd kan worden. ook het opzetten van een 1e lijs rep. faciliteit en specialisme in de 2e lijn is een praktische oplossing. biedt bundeling van kennis enerzijds en laagdrempelige toegang tot de dealer anderzijds. zie ook de discussie mbt on line marketing op LinkedIn. dit modernere instrument tbv klantcontact wordt nog onvoldoende benut in de huidige tijd. stilzitten is verlieslijden.

  • Ad van Geel

    Naar mijn mening moet de autodealer terug het vertrouwen van de klant verdienen. Het kon niet op. Ik kom niet meer bij de dealer van mijn merk. Als ik binnenkom dan zie ik zo’n overdagige luxe en voordat ik bij de werkplaatsreceptie een afspraak heb gemaakt heb ben ik drie keer aangesproken door uiterst aardige dames en heren.Maar de overdadige luxe uitstraling zal toch door de klant betaald moeten worden. Bovendien sla ik ook nog eens achterover als ik de factuur krijg en zie wat het uurloon is om nog maar te zwijgen van alle mogelijke posten die zijn opgevoerd. Op een factuur van Eur. 600,= zit Eur. 120,= aan klein materiaal, Milieu-diefstal, etc. Terug naar de garagestijl jaren zestig zeventig. Geen flauwekul, No-nonsens. Mijn buurtgarage/Bosch-dienst levert net zoveel vakmanschap tegen een redelijk tarief en voor 30 Euro per dag een leen auto (Dealer 80,-Euro.) Het enige contact dat ik nog met mijn dealer heb zijn de wekelijke mailtjes die ik ontvang met uitnodigingen voor exposities onbetaalbare evenementen culinaire hoogstandjes en meer van dit soort onzin. Ik kom voor onderhoud of reparatie aan mijn auto. En ben niet van plan om te betalen voor die pianist in de showroom.

  • autoliefhebber

    Het probleem is wellicht zelfs nog gecompliceerder… ik heb afgelopen jaar getracht een Audi A5 cabrio te kopen, maar het leek wel of ik op mijn knieen moest om een offerte te krijgen.. na 2 maanden niet serieus genomen te zijn ben ik over de grens uitstekend geslaagd met een dikke uitvoering van zo’n 4 maanden oud. Als de dealers gewoon wat inspanning hadden geleverd had ik niet buiten Nederland gekocht! De autoklant is in Nederland allesbehalve koning en ongeinteresseerde verkopers beschikken alleen over arrogantie i.p.v. gezonde inzet!

  • RV

    Men moet niet vergeten dat importeurs een grote hand hebben in de overdadige luxe. Als een merkdealer ook maar enigzins afwijkt van de regels die de importeur oplegt mbt inrichting en/of uitstraling kost het hem procenten korting op een nieuwe auto of zijn bonus. En de marges zijn al niet wild. We moeten dus bij de “roots” beginnen; de importeur.

  • RV

    Waarbij ik vergeet: ik heb ook wel eens 1 1/2 uur rondgelopen bij diverse dealers alvorens ik aangesproken werd. Als je een spijkerbroek aanhebt lijkt het wel of je een ziekte heb. De meeste verkopers blinken uit in het inschatten van klanten (niet dus).

  • Willem J. Wessel

    Dat zijn mooie woorden Jan, als jij nu het goede voorbeeld geeft dan zijn er al 11 Volvo vestigingen minder.
    Met vriendelijke groet, Willem J. Wessel

  • Willem J. Wessel

    Dat zijn mooie woorden Jan, als jij nu het goede voorbeeld geeft dan zijn er al 11 Volvo vestigingen minder.
    Met vriendelijke groet, Willem J. Wessel

  • nana

    Beste Willem,

    lijkt mij niet echt een objectieve reactie. misschien heb je het artikel in het financieel dagblad niet gelezen? Daarin wordt het gehele verhaal iets genuanceerder verteld. Mij lijkt dat de vestigingen van De Beemd juist een voorsprong hebben op andere dealers omdat zij juist schaalvergroting toepassen. Daardoor hebben ze voor een relatief groot gebied minder verkopers nodige en minder showrooms (1 in dit geval). Dat lijkt mij juist een manier om de kosten te drukken?

    Ik denk dat De Beemd juist op de juiste manier bezig is.