Adfact: importeurs onder grote druk
Dat meldt media-onderzoeksbureau Adfact. Adfact telt de bruto mediawaarde, de werkelijke bestedingen liggen over het algemeen tientallen procenten lager.
Tot juli lagen de mediabestedingen hoger dan vorig jaar, maar in juli (-8%) en augustus (-22%) liepen de bestedingen terug. Toch verwacht Adfact dat de bestedingen de laatste maanden van het jaar weer hoger liggen. “Importeurs staan onder grote druk om en zullen actiematig nog veel gaan adverteren.
Peugeot koploper
Peugeot is in de eerste 9 maanden met 27,3 miljoen euro de grootste adverteerder, Renault (21,9 miljoen) en Hyundai (21,9 miljoen) volgen. Toyota heeft procentueel het meest uitgegeven (45%). Importeurs adverteren het liefst op tv, daar ging 151 miljoen euro naar toe.
De bestedingen aan radio (55 miljoen) lieten met 35% de grootste groei zien. Het meeste geld ging naar het A-segment (55 miljoen euro). En met 9 miljoen euro is de Peugeot 107 het model waaraan het meest is uitgegeven.
Top 5 importeurs:
Merk | Bestedingen | +/- (in%) |
Peugeot | 27,3 miljoen | 22% |
Renault | 21,9 miljoen | 5,8% |
Hyundai | 21,9 miljoen | 42% |
Opel | 21,6 miljoen | 1,4% |
Citroën | 19,9 miljoen | 11,5% |