Winstgevendheid dealers schiet omhoog
Over de eerste helft van 2016 zijn voornamelijk de algemene kosten fors gedaald, met bijna een procentpunt ten opzichte van de eerste zes maanden vorig jaar, tot 4,9 procent van de totale omzet. Uit de daling van huisvestingskosten van 2,2 naar 1,9 procent blijkt dat schaalvergroting onder de Nederlandse dealers een positief effect heeft op het rendement. De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de totale kosten van het dealerbedrijf dekt, steeg van 73,1 naar 83,9 procent. Lees hier onze analyse over de toekomst van middelgrote dealerholdings
Volgens Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, is optimisme op zijn plaats, maar voorzichtigheid geboden. “Het lijkt erop dat de schaalvergroting in onze branche resulteert in verbetering van het netto bedrijfsresultaat en daar was het uiteindelijk allemaal om te doen. Het dealerbedrijf lijkt de weg omhoog weer gevonden te hebben. Maar dit betekent zeker niet wij achterover kunnen gaan leunen, want de druk op marge in verkopen en de werkplaats blijft toenemen. We moeten er bovendien rekening mee houden dat in de tweede helft van dit jaar de loonkosten stijgen.”
In 2015 kwam het gemiddeld rendement voor het eerst sinds 2011 boven de een procent uit.
De Branchebarometer is een samenwerking tussen Bovag en de analisten van ASE. In Automotive Management 9 vertelt Steve Hopewell (ex-Pendragon-topman, Toyota-dealer en consultant bij ASE) dat een goed occasionbeleid onmisbaar is bij het verhogen van het dealerrendement.