Luca de Meo uit twijfels over zero-emissiedeadline in 2035: ‘We hebben meer flexibiliteit nodig’

Renault • De EU wil in 2035 stoppen met de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Renault) (Foto: Renault)

De ceo van Renault, Luca de Meo, heeft tegenover de Franse krant Les Echos twijfels geuit over de deadline van 2035, wanneer er in Europa alleen nog maar nieuwe zero-emissievoertuigen mogen worden verkocht. Hij stelt dat Renault zijn kosten verder moet verlagen als hij deze Europese EV-doelstellingen wil behalen.

“We hebben wat meer flexibiliteit in de planning nodig”, zei de Meo tegen de krant. Hij voegde er wel aan toe: “Het zou een ernstige strategische fout zijn om de doelen los te laten vanwege de huidige marktvertraging.”

De Meo stelt dat ook andere Europese autofabrikanten nog te weinig (betaalbare) EV’s in hun programma’s hebben staan om de 2035-deadline te halen. De Meo: “De waarheid is dat we nog niet op de juiste koers zitten om tegen 2035 alleen nog maar elektrische auto’s aan te bieden.”

Bi-directioneel laden

Renault bereidt zich voor om zijn nieuwste (goedkopere) elektrische auto, de Renault 5, te lanceren. De auto moet een vanafprijs krijgen van 25 duizend euro. De R5 e-tech heeft de mogelijkheid tot bi-directioneel laden.

Eerder kaartte De Meo aan dat het huidige Europese laadnetwerk nog niet geheel berekend is op bi-directioneel laden. Volgens hem is dat ‘limiterend’ voor de ‘interoperabiliteit’ van modellen zoals de R5.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Luca de Meo uit twijfels over zero-emissiedeadline in 2035: ‘We hebben meer flexibiliteit nodig’ | Automotive Online

Luca de Meo uit twijfels over zero-emissiedeadline in 2035: ‘We hebben meer flexibiliteit nodig’

Renault • De EU wil in 2035 stoppen met de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Renault) (Foto: Renault)

De ceo van Renault, Luca de Meo, heeft tegenover de Franse krant Les Echos twijfels geuit over de deadline van 2035, wanneer er in Europa alleen nog maar nieuwe zero-emissievoertuigen mogen worden verkocht. Hij stelt dat Renault zijn kosten verder moet verlagen als hij deze Europese EV-doelstellingen wil behalen.

“We hebben wat meer flexibiliteit in de planning nodig”, zei de Meo tegen de krant. Hij voegde er wel aan toe: “Het zou een ernstige strategische fout zijn om de doelen los te laten vanwege de huidige marktvertraging.”

De Meo stelt dat ook andere Europese autofabrikanten nog te weinig (betaalbare) EV’s in hun programma’s hebben staan om de 2035-deadline te halen. De Meo: “De waarheid is dat we nog niet op de juiste koers zitten om tegen 2035 alleen nog maar elektrische auto’s aan te bieden.”

Bi-directioneel laden

Renault bereidt zich voor om zijn nieuwste (goedkopere) elektrische auto, de Renault 5, te lanceren. De auto moet een vanafprijs krijgen van 25 duizend euro. De R5 e-tech heeft de mogelijkheid tot bi-directioneel laden.

Eerder kaartte De Meo aan dat het huidige Europese laadnetwerk nog niet geheel berekend is op bi-directioneel laden. Volgens hem is dat ‘limiterend’ voor de ‘interoperabiliteit’ van modellen zoals de R5.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.