Mobtalk #24 | Eddy Haesendonck (Hedin): ‘Invoering agentuurmodel zeer complex’

Mobtalk • In gesprek met hosts Bart Kuijpers en Rolf Westgeest en vaste gast Paul de Vries vertelt Haesendonck dat hij gevormd is door zijn tijd in Azië en Oceanië, houdt van de Nederlandse mentaliteit en een groot liefhebber is van wielrennen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Vlnr: Eddy Haesendonck, Rolf Westgeest (zittend), Bart Kuijpers en Paul de Vries.

Hedin Benelux-ceo Eddy Haesendonck geeft inmiddels twee jaar leiding aan de Nederlandse activiteiten van het bedrijf, dat inmiddels 28 merken telt en vanuit 90 locaties opereert. In de 24e aflevering van AM Mobtalk wordt diep ingegaan op de actualiteit, zoals de invoering van agentuurmodellen, de komst van Chinese merken en op de nieuwe ‘superstore’ in Amsterdam.

Als dealer van Ford en Stellantis is er veel aandacht voor deze twee merken en hun agentuurmodel. ‘Ik sta er neutraal tegenover, maar de invoering blijkt zeer complex’.

Bekijk hieronder de gespreksonderwerpen (met tijdcode):
04:00 – Paul de Vries is onder de indruk van de ontwikkelingen bij Viabovag. ‘Fascinerend’, aldus De Vries.
05:33 – Hedin is dealer van Jaguar en Lynk&Co, twee merken die onder druk staan. Hoe denkt Hedin over de toekomst van die bedrijven? En hoe graag wil Hedin deze merken toevoegen?
13:00 – Haesendonck startte zijn carrière bij Mini en trok voor het merk naar Oceanië. ‘Dat was bijzonder inspirerend. Omdat wij in Europa goed ontwikkeld zijn, wil niet zeggen dat je niet kunt leren van andere culturen. Ik ben niet vooringenomen.’
16:20 – Hoe kon BMW het grootste merk worden in België? ‘We hadden voor iedere doelgroep de juiste propositie.’
19:20 – Wie is Hedin?
22:20 – Hoe kon Hedin BMW-dealer Renova kopen?
24:55 – Marktaandeel is – ondanks de enorme groei – niet heilig bij Hedin.
26:20 – Hoe is het om CEO te zijn van een megabedrijf? ‘Ik voel mezelf als een tienkamper. Ik mag nergens een onvoldoende scoren en dat kan alleen met de juiste mensen om mij heen.’
29:00 – Wat leerde Haesendonck van zijn illustere voorganger Henk van der Kwast?
30:08 – Hedin kent als groep een lastig eerste halfjaar. Wat betekent dat voor Nederland? ‘Wij worden ook gevraagd onze bijdrage te leveren, maar onze belangrijkste opdracht is duurzaam blijven groeien.’
35:40 – Welke merken presteerden goed in het eerste halfjaar?
36:30 – ‘We surfen mee op het succes van de merken, maar wat niet onderschat mag worden is aftersales. Dat is vaak niet het geval.’
37:31 – Hebben fabrikanten iets geleerd van corona? ‘Heel naïef dat er toen gedacht werd dat schaarste het nieuwe normaal zou zijn.’
41:24 – Hoe kijkt Haesendonck naar het agentuurbeleid bij Ford. ‘De importeur is niet altijd ingericht om problemen op te lossen.’
46:35 – De vorige gast, Mark van der Kallen (Wittebrug) ziet toekomst voor het agentuurmodel. Ook bij Stellantis. Deelt Haesendonck die visie? ‘Het is zeer complex, zeker bij een bedrijf waarin drie fabrikanten in korte tijd samen kwamen.’
49:33 – Hedin opent in Amsterdam een ‘superstore’ waarin de drie Amsterdamse vestigingen (waaronder het hoofdkantoor) worden geïntegreerd. ‘We streven naar een clever use of space.’
54:40 – Hoe gaat het met nieuwkomer Ineos?
55:50 – Ondanks de strafheffingen voor Chinese merken ziet Haesendonck toekomst voor Lotus en Hongqi. ‘Wij zegt dat die heffingen worden doorberekend?’
58:50 – Haesendonck woont in België met zijn Nederlandse vrouw. ‘De Nederlandse directheid past mij goed.’
1:00:10 – Haesendonck is een fervent wielrenner. Een speciale band heeft hij met Patrick Levere en een beetje met dubbel olympisch kampioen Remco Evenepoel. ‘Wielrennen maakt zakendoen gemakkelijker.’

Doet de widget het niet, klik dan hier voor de Spotify-link.

Bekijk ook de YouTube-video van de podcast.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Mobtalk #24 | Eddy Haesendonck (Hedin): ‘Invoering agentuurmodel zeer complex’ | Automotive Online

Mobtalk #24 | Eddy Haesendonck (Hedin): ‘Invoering agentuurmodel zeer complex’

Mobtalk • In gesprek met hosts Bart Kuijpers en Rolf Westgeest en vaste gast Paul de Vries vertelt Haesendonck dat hij gevormd is door zijn tijd in Azië en Oceanië, houdt van de Nederlandse mentaliteit en een groot liefhebber is van wielrennen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Vlnr: Eddy Haesendonck, Rolf Westgeest (zittend), Bart Kuijpers en Paul de Vries.

Hedin Benelux-ceo Eddy Haesendonck geeft inmiddels twee jaar leiding aan de Nederlandse activiteiten van het bedrijf, dat inmiddels 28 merken telt en vanuit 90 locaties opereert. In de 24e aflevering van AM Mobtalk wordt diep ingegaan op de actualiteit, zoals de invoering van agentuurmodellen, de komst van Chinese merken en op de nieuwe ‘superstore’ in Amsterdam.

Als dealer van Ford en Stellantis is er veel aandacht voor deze twee merken en hun agentuurmodel. ‘Ik sta er neutraal tegenover, maar de invoering blijkt zeer complex’.

Bekijk hieronder de gespreksonderwerpen (met tijdcode):
04:00 – Paul de Vries is onder de indruk van de ontwikkelingen bij Viabovag. ‘Fascinerend’, aldus De Vries.
05:33 – Hedin is dealer van Jaguar en Lynk&Co, twee merken die onder druk staan. Hoe denkt Hedin over de toekomst van die bedrijven? En hoe graag wil Hedin deze merken toevoegen?
13:00 – Haesendonck startte zijn carrière bij Mini en trok voor het merk naar Oceanië. ‘Dat was bijzonder inspirerend. Omdat wij in Europa goed ontwikkeld zijn, wil niet zeggen dat je niet kunt leren van andere culturen. Ik ben niet vooringenomen.’
16:20 – Hoe kon BMW het grootste merk worden in België? ‘We hadden voor iedere doelgroep de juiste propositie.’
19:20 – Wie is Hedin?
22:20 – Hoe kon Hedin BMW-dealer Renova kopen?
24:55 – Marktaandeel is – ondanks de enorme groei – niet heilig bij Hedin.
26:20 – Hoe is het om CEO te zijn van een megabedrijf? ‘Ik voel mezelf als een tienkamper. Ik mag nergens een onvoldoende scoren en dat kan alleen met de juiste mensen om mij heen.’
29:00 – Wat leerde Haesendonck van zijn illustere voorganger Henk van der Kwast?
30:08 – Hedin kent als groep een lastig eerste halfjaar. Wat betekent dat voor Nederland? ‘Wij worden ook gevraagd onze bijdrage te leveren, maar onze belangrijkste opdracht is duurzaam blijven groeien.’
35:40 – Welke merken presteerden goed in het eerste halfjaar?
36:30 – ‘We surfen mee op het succes van de merken, maar wat niet onderschat mag worden is aftersales. Dat is vaak niet het geval.’
37:31 – Hebben fabrikanten iets geleerd van corona? ‘Heel naïef dat er toen gedacht werd dat schaarste het nieuwe normaal zou zijn.’
41:24 – Hoe kijkt Haesendonck naar het agentuurbeleid bij Ford. ‘De importeur is niet altijd ingericht om problemen op te lossen.’
46:35 – De vorige gast, Mark van der Kallen (Wittebrug) ziet toekomst voor het agentuurmodel. Ook bij Stellantis. Deelt Haesendonck die visie? ‘Het is zeer complex, zeker bij een bedrijf waarin drie fabrikanten in korte tijd samen kwamen.’
49:33 – Hedin opent in Amsterdam een ‘superstore’ waarin de drie Amsterdamse vestigingen (waaronder het hoofdkantoor) worden geïntegreerd. ‘We streven naar een clever use of space.’
54:40 – Hoe gaat het met nieuwkomer Ineos?
55:50 – Ondanks de strafheffingen voor Chinese merken ziet Haesendonck toekomst voor Lotus en Hongqi. ‘Wij zegt dat die heffingen worden doorberekend?’
58:50 – Haesendonck woont in België met zijn Nederlandse vrouw. ‘De Nederlandse directheid past mij goed.’
1:00:10 – Haesendonck is een fervent wielrenner. Een speciale band heeft hij met Patrick Levere en een beetje met dubbel olympisch kampioen Remco Evenepoel. ‘Wielrennen maakt zakendoen gemakkelijker.’

Doet de widget het niet, klik dan hier voor de Spotify-link.

Bekijk ook de YouTube-video van de podcast.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.