Bedrijfsvoorraad daalt fors

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Die relatief beperkte daling kan juist het gevolg zijn van schaarste in die klassen”, zegt Nils van der Veen van Autotaxatie.net. “Vanwege de vraag naar kleinere occasions houden autobedrijven hun voorraad in deze segmenten graag op peil: ze kopen bij en hanteren forse inruilprijzen. Dat de voorraad desondanks fors daalt, tekent dus de schaarste.”

Stimulans
De bedrijfsvoorraden in het C-, D-, E-, T1-, T2- en T3-segment daalden juist harder dan gemiddeld. “Er wordt in deze segmenten minder bijgekocht omdat ze minder lucratief zijn dan de kleinere segmenten. De auto’s op voorraad zijn over de gemeten periode fors afgewaardeerd, en dat stimuleert de verkoop”, aldus Van der Veen.

De sportklassen G en H blijven probleemkindjes: hier blijft de voorraad toenemen. “Dit zijn toch voornamelijk fun cars, en daarmee zijn consumenten nog terughoudend.”

Margedruk
Zowel de afwaardering bij de hogere segmenten als de scheve vraag-aanbodverhouding in de kleinere segmenten (ze worden ook duurder ingekocht), leiden tot margedruk op gebruikte auto’s. Volgens Van der Veen kan extra marge gemaakt worden door alert te zijn op de hoogte van de klaarmaakkosten. “Bij deze onder druk staande marges is het topsport om een auto goed, maar zo goedkoop mogelijk klaar te maken.”

Dit is een verkorte weergave van de occasionpagina in Automotive 6-7. Voor het complete verhaal inclusief de tabellen, klik hier.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bedrijfsvoorraad daalt fors | Automotive Online

Bedrijfsvoorraad daalt fors

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Die relatief beperkte daling kan juist het gevolg zijn van schaarste in die klassen”, zegt Nils van der Veen van Autotaxatie.net. “Vanwege de vraag naar kleinere occasions houden autobedrijven hun voorraad in deze segmenten graag op peil: ze kopen bij en hanteren forse inruilprijzen. Dat de voorraad desondanks fors daalt, tekent dus de schaarste.”

Stimulans
De bedrijfsvoorraden in het C-, D-, E-, T1-, T2- en T3-segment daalden juist harder dan gemiddeld. “Er wordt in deze segmenten minder bijgekocht omdat ze minder lucratief zijn dan de kleinere segmenten. De auto’s op voorraad zijn over de gemeten periode fors afgewaardeerd, en dat stimuleert de verkoop”, aldus Van der Veen.

De sportklassen G en H blijven probleemkindjes: hier blijft de voorraad toenemen. “Dit zijn toch voornamelijk fun cars, en daarmee zijn consumenten nog terughoudend.”

Margedruk
Zowel de afwaardering bij de hogere segmenten als de scheve vraag-aanbodverhouding in de kleinere segmenten (ze worden ook duurder ingekocht), leiden tot margedruk op gebruikte auto’s. Volgens Van der Veen kan extra marge gemaakt worden door alert te zijn op de hoogte van de klaarmaakkosten. “Bij deze onder druk staande marges is het topsport om een auto goed, maar zo goedkoop mogelijk klaar te maken.”

Dit is een verkorte weergave van de occasionpagina in Automotive 6-7. Voor het complete verhaal inclusief de tabellen, klik hier.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.