Occasionverkoop plust 5% in 2015
De meeste verkochte occasions waren van het merk Volkswagen, gevolgd door Opel en Peugeot. De populairste occasionmodellen waren de Volkswagen Golf, Volkswagen Polo, Opel Corsa en Opel Astra.
B2C-verkopen 2015, populairste merken:
merk |
aantal |
verschil tov 2014 |
Volkswagen |
114.468 |
5,6% |
Opel |
97.774 |
3,9% |
Peugeot |
93.661 |
5,4% |
Renault |
91.185 |
6% |
Ford |
85.923 |
1,4% |
Minder export
De export van occasions daalde in 2015 licht, van 247 naar 241 duizend (-2,4%). Door de sterke binnenlandse vraag worden occasions steeds vaker in Nederland verkocht in plaats van geëxporteerd, stelt VWE.
Net als in voorgaande jaren was Polen ook in 2015 de belangrijkste exportbestemming. Opvallend is de export naar Zuid-Europa: er zijn in 2015 ruim twee keer zoveel auto’s geëxporteerd naar Portugal en drie keer zoveel naar Italië als in 2014.
Meer import
De groei in import van occasions zette in 2015 door. Er werden 140 duizend occasions geïmporteerd, een stijging van 27,7%. Vooral jonge auto’s werden veel naar Nederland gehaald. De import van occasions jonger dan een jaar oud steeg met 62 procent. De import van klassiekers van 25 tot 30 jaar oud liep sterk terug (-13,%). Van het meest geïmporteerde merk, Volkswagen, groeide de import met 35,5% tot ruim 20 duizend.