Pieter Ursem: we moeten plug-in hybrides in Nederland houden

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Gebruikte Outlanders zijn ook bij particulieren populair. (Foto: Mitsubishi)

Dat zegt Pieter Ursem, dga van Dealerholding Peter Ursem. Zelf ziet hij dat er veel plug-ins en ev’s geëxporteerd worden en komt daarover vertellen op het Nationaal Automotive Import-&Exportcongres op 26 september bij Indewal in Zwolle.

“Het is nu niet aantrekkelijk om de in aanschaf relatief dure plug-ins als occasion te kopen. En dus exporteren we ze. Maar dat is gezien al het geld dat er in geïnvesteerd is, zonde”, zegt Ursem. Relatief kleine maatregelen zouden gebruikte plug-ins in Nederland kunnen houden. “Dat zit dan de hoek van fiscale voordelen, denk aan vrijstelling van de mrb. Maar iemand die een gebruikte plug-in koopt heeft ook laadcapaciteit nodig. Ook daarbij zou de overheid kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld door de aanschaf van een laadpaal te subsidiëren.”

Ursem, die naast zijn Mitsubishi- en Hyundai-dealerbedrijf ook een accubedrijf heeft, is op zoek naar mogelijkheden om kopers van een plug-in zelf voordelen te bieden. “Wij weten hoe betrouwbaar het accupakket is. Daarvan moeten we kopers kunnen overtuigen. Maar dan nog blijft de prijs een issue. Daarom wordt er nu veel geëxporteerd. Andere landen zien de voordelen wel en ondersteunen dat fiscaal. Daarnaast zijn plug-ins en ev’s de ideale bron voor energie opslag waardoor we ons elektriciteit netwerk kunnen stabiliseren waardoor we het milieu minder belasten. Bi-directioneel laden (waardoor je via een thuisnetwerk de accu kunt laden) is hierdoor in opkomst.”

Het Nationaal Automotive Import-&Exportcongres vindt plaats op dinsdag 26 september. Andere sprekers zijn onder meer Thijs van den Heuvel (dga Borgwerf) die vertelt over de (on)mogelijkheden van import en fiscalist Jan Rolleman die ingaat op alle grote fiscale onduidelijkheden. Meer informatie en inschrijven kan hier.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

Pieter Ursem: we moeten plug-in hybrides in Nederland houden | Automotive Online

Pieter Ursem: we moeten plug-in hybrides in Nederland houden

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Gebruikte Outlanders zijn ook bij particulieren populair. (Foto: Mitsubishi)

Dat zegt Pieter Ursem, dga van Dealerholding Peter Ursem. Zelf ziet hij dat er veel plug-ins en ev’s geëxporteerd worden en komt daarover vertellen op het Nationaal Automotive Import-&Exportcongres op 26 september bij Indewal in Zwolle.

“Het is nu niet aantrekkelijk om de in aanschaf relatief dure plug-ins als occasion te kopen. En dus exporteren we ze. Maar dat is gezien al het geld dat er in geïnvesteerd is, zonde”, zegt Ursem. Relatief kleine maatregelen zouden gebruikte plug-ins in Nederland kunnen houden. “Dat zit dan de hoek van fiscale voordelen, denk aan vrijstelling van de mrb. Maar iemand die een gebruikte plug-in koopt heeft ook laadcapaciteit nodig. Ook daarbij zou de overheid kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld door de aanschaf van een laadpaal te subsidiëren.”

Ursem, die naast zijn Mitsubishi- en Hyundai-dealerbedrijf ook een accubedrijf heeft, is op zoek naar mogelijkheden om kopers van een plug-in zelf voordelen te bieden. “Wij weten hoe betrouwbaar het accupakket is. Daarvan moeten we kopers kunnen overtuigen. Maar dan nog blijft de prijs een issue. Daarom wordt er nu veel geëxporteerd. Andere landen zien de voordelen wel en ondersteunen dat fiscaal. Daarnaast zijn plug-ins en ev’s de ideale bron voor energie opslag waardoor we ons elektriciteit netwerk kunnen stabiliseren waardoor we het milieu minder belasten. Bi-directioneel laden (waardoor je via een thuisnetwerk de accu kunt laden) is hierdoor in opkomst.”

Het Nationaal Automotive Import-&Exportcongres vindt plaats op dinsdag 26 september. Andere sprekers zijn onder meer Thijs van den Heuvel (dga Borgwerf) die vertelt over de (on)mogelijkheden van import en fiscalist Jan Rolleman die ingaat op alle grote fiscale onduidelijkheden. Meer informatie en inschrijven kan hier.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties