Sepp-subsidiepot voor e-occasions leeg

Subsidie • Voor nieuwe elektrische auto’s is er nog wel aanschafsubsidie beschikbaar.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

De subsidiepot voor gebruikte elektrische auto’s is helemaal leeg, zo heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) bekendgemaakt. Dit betekent dat er dit kalenderjaar voor 14.700 gebruikte EV’s subsidie is aangevraagd.

In de subsidiepot voor e-occasions zat in totaal een bedrag van 29,4 miljoen euro. Dat bedrag is nu in zijn geheel vergeven. Particulieren konden op een gebruikte elektrische auto met een oorspronkelijke cataloguswaarde van maximaal 45 duizend euro een bedrag van tweeduizend euro tegemoet zien.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meldt overigens op de eigen website dat er binnenkort mogelijk toch nog een beetje geld beschikbaar komt als er aanvragen worden ingetrokken of afgewezen.

Nieuwe EV’s

Particulieren konden sinds januari subsidie aanvragen voor een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Het (toen nog demissionaire) kabinet stelde begin dit jaar ongeveer 87,4 miljoen euro beschikbaar voor de ‘subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren’ (Sepp) in 2o24. Hiervan was er 29,4 miljoen euro voor e-occasions beschikbaar en 58 miljoen euro voor nieuwe elektrische auto’s.

Ondanks dat het Sepp-subsidiepotje voor e-occasions nu leeg is, is er nog wel budget voor nieuwe EV’s. Op 15 juli (deze maandag) was nog iets meer dan de helft van de 58 miljoen euro beschikbaar. Particulieren kunnen de Sepp-subsidie aanvragen voor een nieuwe elektrische auto met een fiscale waarde van maximaal 45 duizend euro. Er is 2.950 euro beschikbaar voor de aanschaf (of private lease) van een nieuwe EV.

Laatste jaar

Dit is het laatste jaar van de Sepp. De subsidieregeling stopt per 2025. In de voorjaarsnota schreef het demissionaire kabinet al de subsidieregeling te willen afschaffen en in hoofdlijnenakkoord van de nieuwe regering staat dat de coalitiepartijen alle subsidies voor elektrische auto’s stoppen. De Duitse automarkt kwam vorig jaar bijna volledig tot stilstand na het afbouwen van de EV-subsidies.

De meeste aankoopsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s ging in 2023 naar de Renault Zoe, gevolgd door de Nissan Leaf en de Volkswagen Golf.

Sepp-subsidiepot voor e-occasions leeg | Automotive Online

Sepp-subsidiepot voor e-occasions leeg

Subsidie • Voor nieuwe elektrische auto’s is er nog wel aanschafsubsidie beschikbaar.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

De subsidiepot voor gebruikte elektrische auto’s is helemaal leeg, zo heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) bekendgemaakt. Dit betekent dat er dit kalenderjaar voor 14.700 gebruikte EV’s subsidie is aangevraagd.

In de subsidiepot voor e-occasions zat in totaal een bedrag van 29,4 miljoen euro. Dat bedrag is nu in zijn geheel vergeven. Particulieren konden op een gebruikte elektrische auto met een oorspronkelijke cataloguswaarde van maximaal 45 duizend euro een bedrag van tweeduizend euro tegemoet zien.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meldt overigens op de eigen website dat er binnenkort mogelijk toch nog een beetje geld beschikbaar komt als er aanvragen worden ingetrokken of afgewezen.

Nieuwe EV’s

Particulieren konden sinds januari subsidie aanvragen voor een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Het (toen nog demissionaire) kabinet stelde begin dit jaar ongeveer 87,4 miljoen euro beschikbaar voor de ‘subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren’ (Sepp) in 2o24. Hiervan was er 29,4 miljoen euro voor e-occasions beschikbaar en 58 miljoen euro voor nieuwe elektrische auto’s.

Ondanks dat het Sepp-subsidiepotje voor e-occasions nu leeg is, is er nog wel budget voor nieuwe EV’s. Op 15 juli (deze maandag) was nog iets meer dan de helft van de 58 miljoen euro beschikbaar. Particulieren kunnen de Sepp-subsidie aanvragen voor een nieuwe elektrische auto met een fiscale waarde van maximaal 45 duizend euro. Er is 2.950 euro beschikbaar voor de aanschaf (of private lease) van een nieuwe EV.

Laatste jaar

Dit is het laatste jaar van de Sepp. De subsidieregeling stopt per 2025. In de voorjaarsnota schreef het demissionaire kabinet al de subsidieregeling te willen afschaffen en in hoofdlijnenakkoord van de nieuwe regering staat dat de coalitiepartijen alle subsidies voor elektrische auto’s stoppen. De Duitse automarkt kwam vorig jaar bijna volledig tot stilstand na het afbouwen van de EV-subsidies.

De meeste aankoopsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s ging in 2023 naar de Renault Zoe, gevolgd door de Nissan Leaf en de Volkswagen Golf.