Autotelex: verder wegzakkende restwaarden, neerwaartse trend taxaties en biedingen

Restwaarden • Autotelex constateert dat er van onzekerheid geprofiteerd wordt door ‘onrealistisch lage biedingen’.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

Restwaardebepaler Autotelex constateert in zijn nieuwste marktupdate een ‘duidelijke neerwaartse trend’ van taxaties en biedingen. Ook concludeert Autotelex dat de restwaarden verder wegzakken.

De daling van taxaties en biedingen komt volgens Autotelex vanwege de vakantieperiode en omdat er minder belangstelling bij ‘de handel’ is. Het aantal taxaties ligt nog boven het gemiddelde van 2023, het aantal biedingen eronder, aldus Autotelex. De restwaardebepaler verwacht dat de aantallen na de zomer weer de weg naar boven zullen vinden.

Verder wijst Autotelex op het Sepp-potje voor e-occasions, dat sinds juli leeg is. ‘Niet zo vreemd,’ duidt Joost Klaren van Autotelex, ‘want het aanbod e-occasions is fors toegenomen dit jaar. De 2.000 euro-voordeel bestaat niet meer en dat kan opnieuw prijsdruk zetten op e-occasions die door de particulier als 2.000 euro duurder worden ervaren. Autotelex ziet in de markt inderdaad weer (nog) verder wegzakkende restwaarden.’ Maar Autotelex ziet ook dat er van de onzekerheid geprofiteerd wordt door onrealistisch lage biedingen.

Nieuw record

De import van personenauto’s boekte in juli een nieuw record met 25.750 auto’s: bijna 13 procent meer in het lopende jaar dan in 2023. Een welkome aanvulling van de occasionmarkt, aldus Autotelex, met het bewijs dat er met name vraag is naar gebruikte Volkswagens (de volledige top 4 bestaat uit Volkswagen) en met name jonge (vanaf 2020) benzine auto’s.

De export van personenauto’s van maximaal 10 jaar oud laat een dalende trend zien en ligt nu ruim 3 procent achter ten opzichte van 2023 in de eerste zeven maanden. De Tesla Model 3 is met ruim 2.100 auto’s het vaakst geëxporteerd. ‘Dit verlicht de
restwaardedruk aanzienlijk, al enige maanden zijn de opbrengsten van de Model 3 stabiel, dat wil zeggen een normale afschrijving in de tijd,’ aldus Klaren.

Nuances

In de vorige marktupdate schreef Autotelex over een terugkeer naar een ‘gezonde’ marktontwikkeling van gebruikte personenauto’s. Nuances zijn echter cruciaal voor een juist beeld, aldus Autotelex, want volledig elektrische personenauto’s blijven nog iets harder afschrijven, terwijl vooral hybride benzineauto’s juist in trek blijven. Voor tweedehands PHEV’s is er een groeiende belangstelling omdat men nu nog profiteert van lage kosten.

In de toekomst ziet Autotelex veel meer op Europees niveau interesse voor deze  combinatie, met name bij landen die nog niet klaar zijn voor volledig elektrische auto’s. In Nederland is nu definitief beslist dat per 2026 het volle-pond-mrb moet worden betaald, terwijl deze auto’s steeds zwaarder worden door de toenemende elektrische actieradius (dus een groter accupakket). En die, zo schrijft Autotelex, is weer ingegeven door de strengere WLTP-regels voor PHEV.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.