The Sun opent aanval op Autotrader
De Britse tabloid The Sun lanceert een eigen occasionportal. Dat meldt het concern. Samen met onder andere dataleveranciers en financieringsbedrijven wil The Sun een portal bouwen dat kan concurreren met Autotrader, dat nu alleenheerser is op de Britse occasion-advertentiemarkt.
The Sun, met een dagelijkse gedrukte oplage van 1,3 miljoen, werkt daarbij samen met andere titels binnen de uitgeverij (UK News). Gezamenlijk zouden ze 75 procent van alle potentiële occasionkopers moeten bereiken.
Door het gebruik van “de nieuwste technologieën krijgen dealers geavanceerde oplossingen om elk aspect van hun business te optimaliseren”, schrijven de initiatiefnemers. Ook zouden adverteren bedrijven door de samenwerking met Motor Genius Group, een start-up van een aantal mensen met ervaring in de autowereld of financieringsbranche, hogere provisies moeten kunnen bedingen. “Dit platform is ontworpen om transparantie, vertrouwen en innovatie te brengen in het koop- en financieringsproces van een auto”, zegt Terry Heath, directeur ‘response’ bij News UK.
Autotrader
Op de Britse occasion-advertentiemarkt is het Autotrader veruit de belangrijkste speler en gebruikt bijna 70 procent van de occasionzoekers alleen Autotrader. In 2023 realiseerde het bedrijf op een omzet van 570 miljoen pond (484 miljoen euro) een brutowinst van 345 miljoen pond (293 miljoen euro).
In het verleden probeerden meerdere partijen tevergeefs de positie van Autotrader aan te vallen.