Indicata past Model 3-outlook aan: sterkere prijsdaling dan gedacht

Restwaarde • De Tesla Model 3 wordt daardoor ook interessant voor kopers die normaal niet in de doelgroep vallen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De restwaarde van de Tesla Model 3 zal harder dalen dan eind vorig jaar werd gedacht. Dat meldt Indicata in zijn tweede Model 3-whitepaper. Indicata combineert in de whitepaper historische data (zoals van de Outlander PHEV) met actuele prijs- en voorraadontwikkelingen in Europa.

Vorig jaar ging het databedrijf nog uit van een daling (ten opzichte van een normale afschrijvingscurve) van 20 tot 30 procent. In de nieuwe prognose voorziet Indicata een daling van 30 tot 40 procent. “We zien simpelweg niet dat de Nederlandse of Europese markt de grote hoeveelheid Models 3 die op de markt komen kan absorberen”, zegt directeur Frank Tanke.

Indicata zal dinsdag 24 september om 10.30 de whitepaper toelichten in een webinar. Aanmelden is gratis en kan hier. Deelnemers ontvangen de whitepaper.

Volgens Indicata zijn de prijzen dit jaar al harder gedaald dan in de initiĆ«le forecast. “We verwachten nog steeds een grote hoeveelheid voertuigen einde jaar en we zien hoe de markt deze tien tot vijftien duizend Models 3 absorbeert. “Door de sterkere prijsdaling, verwachten we dat er meer mensen, die normaal gesproken niet in de doelgroep vallen, een Tesla Model 3 kunnen gaan kopen, waardoor de prijs door het sneller opdrogen van de voorraad ook weer sneller omhoog gaat.”

Ook de prijzen van andere EV’s zullen harder dalen dan eerder gedacht. Ten opzichte van een normale curve rekende Indicata met een extra afschrijving van 15 tot 20 procent, maar dat neemt nu toe tot 20 tot 25 procent.

Bekijk hieronder een overzicht van het aanbod aan Models 3 op ‘volwasseen’ EV-markten.

Vorige week meldde Autotelex dat het niet dacht dat de handelsprijzen van een Model 3 onder de vijftienduizend euro zouden zakken. “Ik ben daar nog niet zo zeker van”, besluit Tanke. Ā “Ik dacht dat een land zoals Noorwegen ons kon helpen om onze Teslaā€™s te verwerken, maar uit de cijfers blijkt dat dit niet gaat gebeuren.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (ā€™80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.