Schoonhovens blik | Duurzaam schadeherstel gaat verder dan zonnepanelen op het dak

Column • Verzekeraars gaan actief aan de slag met duurzaamheid. Enerzijds doen zij dit vanuit wet- en regelgeving op Europees niveau en de aanstaande verplichte rapportage daaromtrent en anderzijds vanuit een basisgedachte en dat laatste is bij ASN het geval, zo legt AM-columnist Johan Schoonhoven uit.
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
(Foto: Johan Schoonhoven)

De kop van een recent artikel in de verzekeringspers luidde ‘ASN Autoverzekering na proefperiode nu officieel in assortiment’. Met de recente wetenschap dat schadeketen ASN is overgenomen en nu onderdeel uitmaakt van Automotive Alliance Group Benelux was mijn eerste gedachte; het zál toch niet dat ASN met een eigen polis op de markt komt en gaat concurreren met dezelfde bedrijven waarvan men de klanten/verzekerden graag ziet komen?

AAGB lijkt ambitieus en te beschikken over voldoende fondsen om bijzondere dingen te doen, maar het blijkt niet over ASN als schadeketen te gaan, maar over ASN Bank die helemaal niets met ASN Schadeherstel van doen heeft.

Toen de overname van ASN Autoschade door AAGB eerder dit jaar werd beklonken, vroeg Johan Schoonhoven zich af wat er precies op de schademarkt gaat veranderen nu de enige onafhankelijk opererende franchisegever in handen komt van een gigant op het gebied van onderdelenleveranties. Lees hier de vorige column van Schoonhoven.

Als een verzekeringsproduct na een proefperiode in een assortiment is opgenomen, moet het wel iets bijzonders zijn en dat lijkt het ook. ASN Bank staat bekend om het duurzame karakter van haar bancaire en verzekeringsdiensten omdat alles getoetst wordt op basis van drie pijlers; klimaat, biodiversiteit en mensenrechten en dit is in het nieuwe product vertaald naar een autoverzekering.

Gangbare dekkingen

De verzekeringspremie wordt duurzaam belegd én ASN investeert 10 procent van de inkomsten uit verzekeringen in innovatieve, duurzame projecten die zij zelf initiëren. De ASN autoverzekering is voor particulieren met een auto voor particulier gebruik en kent de gangbare dekkingen en uitsluitingen.

Om zeker te zijn dat het herstel van de auto duurzaam plaatsvindt, is de schadehersteller waarnaar ASN Bank stuurt verplicht om een Erkend Duurzaam – of GroenGedaan!-certificaat te bezitten en om de sturing naar deze bedrijven te bevorderen, zo is op de verzekeringskaart te lezen, wordt de schadevergoeding met 500 euro verlaagd bij géén herstel of herstel buiten het netwerk. Dit naast het standaard eigen risico. De 500 euro kan worden vermeden door de beschadigde auto in te ruilen en voor de nieuwe/gebruikte auto weer een autoverzekering bij ASN Bank te sluiten.

Wie het verleden niet kent, begrijpt heden noch toekomst. Daarom blikt AM in elk magazine terug op een belangrijke gebeurtenis in de autobranche. In de vorige editie doken we in het verleden van het recent verkochte ASN Autoschade. Dit bedrijf wist zich met succes te nestelen op de autoschademarkt. Lees de reportage ‘Hoe ASN de schadeherstelmarkt opschudde’ hier online terug.

Nieuw of gebruikt?

Verzekeraars gaan actief aan de slag gaan met duurzaamheid. Enerzijds doen zij dit vanuit wet- en regelgeving op Europees niveau en de aanstaande verplichte rapportage daaromtrent en anderzijds vanuit een basisgedachte en dat laatste is bij ASN Bank en risicodrager a.s.r. duidelijk het geval.

En dat gaat verder dan een paar zonnepanelen op het dak leggen, want ASN Bank zal de focus leggen op circulair ondernemen en ijveren voor het minder en efficiënter gebruiken van zowel hernieuwbare als niet-hernieuwbare grondstoffen. En bij autoschadeherstel gaat er nogal wat materiaal doorheen en is de afweging herstellen of vervangen afhankelijk van heel veel factoren per schadedossier. Is het onderdeel nieuw/gebruikt beschikbaar en zo ja, met welke levertijd, accepteert de klant een gebruikt onderdeel, zijn de kosten van reconditionering van een gebruikt deel niet hoger dan een nieuw deel, hoeveel tijd kost vernieuwen en herstellen, heb ik personeel dat beter kan vervangen of herstellen, wat is de marge op onderdelen of hersteluren enz., enz.

Daar komt straks de verplichte rapportage nog bij en Bovag is al in gesprek met onder meer het Verbond van Verzekeraars om die rapportage te uniformeren en te zorgen dat er een gelijk speelveld ontstaat en dat bedrijven op min of meer gelijke criteria kunnen beslissen om een bijdrage aan duurzaam herstel te leveren.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven
Zilverstad Consultancy

AM Schadeherstel top 15
Automotive presenteerde in juni de nieuwste versie van de schadeherstel top 15, waarin Boekhorst Van Mossel tot op 1 vestiging is genaderd. Lees de volledige top 15 hier.
Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Naam:

1000 tekens te gebruiken
Schoonhovens blik | Duurzaam schadeherstel gaat verder dan zonnepanelen op het dak | Automotive Online

Schoonhovens blik | Duurzaam schadeherstel gaat verder dan zonnepanelen op het dak

Column • Verzekeraars gaan actief aan de slag met duurzaamheid. Enerzijds doen zij dit vanuit wet- en regelgeving op Europees niveau en de aanstaande verplichte rapportage daaromtrent en anderzijds vanuit een basisgedachte en dat laatste is bij ASN het geval, zo legt AM-columnist Johan Schoonhoven uit.
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
(Foto: Johan Schoonhoven)

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 
Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.