Boekrecensie: Spyker drijft op grootheidswaan
“Het was inderdaad niet best, maar de toekomst ziet er goed uit”, relativeert ceo Victor Muller steevast de resultaten. Maar als buitenstaander vraag je je af hoe een bedrijf dat consequent zulke dramatische cijfers presenteert kan blijven voortbestaan. In het boek ‘Spyker. Een dollemansrit’, dat vandaag verschijnt, proberen financieel-economisch journalisten Robert van den Oever en Maarten van der Pas antwoord te geven op die vraag. Ze putten uit artikelen die ze de afgelopen jaren eerder schreven en spraken uitgebreid met vijftien sleutelfiguren binnen Spyker (die, enigszins teleurstellend, vrijwel allemaal anoniem blijven).
Fenomeen
Met een reconstructie van de gebeurtenissen sinds de wedergeboorte van het merk in 2000 schetsen de auteurs een onthutsend beeld van de gang van zaken bij de autofabrikant uit Zeewolde. Centraal daarin staat investeerder en mede-oprichter Victor Muller. Het mag geen verrassing zijn dat de Spyker-topman, die zelf medewerking aan het boek weigerde, er niet genadig vanaf komt. De auteurs noemen hem een fenomeen; charmant, een topverkoper en een doorzetter, maar bovenal een overlevingskunstenaar. Ondanks het voortdurende geldgebrek en de tegenvallende resultaten bestaat Spyker nog steeds. En dat is te danken aan het charisma en de bluf van Muller.