Onderzoek naar fraude met BPM

Martijn Roede Martijn Roede

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Roel Hindriks

    Het bericht in de Telegraaf bevatte een paar cruciale fouten: de uitkomst van de fraude vond voor een belangrijk eel zijn oorsprong in het vergelijken van bedragen inclusief en exclusief BTW en verder is voorbijgegaan aan de wettelijke bepaling dat alleen BPM wordt teruggegeven indien sprake is van “duurzame” export (wil zeggen dat terugkomst naar NL binnen 12 maanden niet mogelijk is of zou moeten zijn) Als bij een nieuwe kentekenaanvraag daarop iet gecontroleerd wordt dan is de fout geheel toe te wijzen aan de controlerende instantie.Ook werd gesproken over heet moedwillig aanbrengen van hagelschade zonder rekening de houden met herstelkosten daarvan. Kortom: echt verkeerde berichtgeving.

  • F. Bolsenbroek

    Jammer dat jullie deze stemmingmakerij, roddel en achterklap berichtgeving van de Telegraaf overnemen. Inmiddels schijnt de Fiscus dit intern ook al te hebben genuanceerd. Extern natuurlijk niet; want stiekum vinden ze het wel fijn!

    Als het verhaal al van de fiscus komt (wat ik enigszins betwijfel) is het van de fiscus niets meer maar ook niets minder dan achterklap! De fiscus gaat momenteel bij import onrechtmatig krampachting om met BPM aangiften die voorzien zijn van een taxatierapport. Wellicht willen ze hiermee \”aantonen\” dat taxatierapporten en fraude met elkaar verweven zijn. Dat zou te kinderachtig voor woorden zijn. Ik verdenk eerder de Telegraaf journalist (bron van het Artikel) van de noodzaak van een sensatieartikel. Bewuste journalist heeft wat dat betreft al meer onzin verklaart. Al snel gaat het bij hem om \”criminelen\”, \”tientallen miljoenen\” en \”duizenden auto\’s\”.

    De door hem geschetste situatie getuigt van grote onwetendheid en slecht/geen onderzoek. Allereerst ten aanzien van de BTW: die wordt bij export helemaal niet \”terugbetaald\”. Handel tussen EU bedrijven mag BTW vrij plaatsvinden. Een NL verkoper (bedrijf) hoeft geen BTW te berekenen aan een buitenlandse koper (bedrijf) en daarom ook niet af te dragen. Daar ontstaat dus geen winst. Als in dit geval de auto weer het land in komt, verifieren beide betrokken belastingdiensten de ondernemers in kwestie, de factuur wordt gecontroleerd op BTW- of Margegoed en als de BTW niet terechtkomt is de verkoper aansprakelijk en mag nooit meer BTW vrij leveren. Wellicht zal er wel eens een brievenbus/klapfirma tussen zitten, maar die zijn makkelijk op te sporen met de juiste controle die nu al wordt uitgevoerd. De fiscus benut daar internationaal alle mogelijkheden voor. Grootschalige fraude is daarmee gewoon uitgesloten. Uitzonderingen zijn daargelaten.

    V.w.b. de BPM kan de beoogde grootschalige fraude evenmin bestaan. Ook hier voert de Fiscus zéér strenge controlemaatregelen uit die de \”criminelen\” de beoogde \”grootschalige fraude\” gewoon onmogelijk maken. De maatregelen zijn momenteel zelfs zo streng dat er niet één BPM aangifte met taxatierapport doorkomt! We hebben het hier dan over \”grootschalige fraude door een criminele fiscus\” die een regelrechte handels- en importbelemmering opwerpt. De fiscus heeft hierbij momenteeel zoveel bezwaar- en beroepsprocedures aan de broek dat het ze helemaal begint te duizelen. Het toepassen van een taxatierapport bij BPM aangifte is voortgekomen uit EU jurisprudentie. De BPM kan in NL wat EU betreft alleen blijven bestaan indien deze uitgaat van wérkelijke afschrijving (getaxeerde waarde/afschrijving).

    De fiscus heeft dat aangaande al moeite gehad met het accepteren van andere koerslijsten dan \”hun eigen koerslijst\” en nu een koerslijst als van de firma XRay op last van het Gerechtshof Anhem (na terugverwijzing door de Hoge Raad) óók nog toegepast mag worden, zijn ze van taxatierapporten al helemaal niet meer gecharmeerd.

    Een taxatierapport wordt toegepastvoor de bpm aangifte indien een auto bij import minder dan gemiddeld waard. Dat kan zijn door bijvoorbeeld schade, achterstallig onderhoud of mankementen. Of wanneer een auto niet in de koerslijst staat. Daar is niets mis mee. Natuurlijk wil een aangever daarbij de ondergrens opzoeken. We betalen toch allemaal het liefst zo min mogelijk belasting? Daar is helemaal niets mis mee als het maar legaal is.

    De fiscus betoont zich door haar gedrag en onrechtmatige weigering / naheffingen een slechte verliezer. Politiek wil ze het nu verdedigen door de handel te criminaliseren. Natuurlijk zijn er rotte appels in de mand maar die zijn er eenvoudig uit te halen zonder eerst alle appels tot moes te slaan.

    Houdt Rechtspraak.nl (zoek op BPM) maar in de gaten. De BPM Fiscus verliest haast iédere BPM procedure die een aangever tegen ze aanspant.Die hele afdeling is zooo zielig onprofessioneel en ondeskundig dat ze alle middelen (inclusief onrechtmatige) aangrijpen om maximaal BPM te heffen. Wat dat betreft is het dan ook niet raar als daar eens een tegenactie op komt. Die bestaat echter in de allerverste verte niet uit de \”Telegraaf-omvang\”! Geloof me maar; ik zit er de hele dag met de neus in én bovenop!

    Voor wat betreft de BPM teruggave bij export: De Telegraaf laat een voorbeeld van een BMW 760 van 2007 zien. Dat is een auto waar hier nauwelijks markt voor is; wel is Rusland bijvoorbeeld. Maar als je buiten de EU exporteert; \”dan krijg je de BPM niet terug\” stelt de fiscus. Wat doet de handige handelaar dan? Verkoopt m eerst aan een EU vriendje (wellicht blijft de auto dan in NL inderdaad) en vervolgens gaat ie naar Rusland. Is dat \”crimineel\” of is de regel \”alleen BPM terug bij EU verkoop\” wellicht crimineel? Wordt er dan niet iets ontlokt? Dan kàn \’t een keer voorkomen (niet grootschalig) dat de buitenlander de auto niet ophaalt en de auto alsnog wederom in NL wordt geregistreerd. Het ging fout toen de BPM werd teruggegeven: er werd/wordt niet naar werkelijke waarde / afschrijving teruggegeven bij export. Bij import màg je wél tegen werkelijke waarde importeren. Da\’s natuurlijk ook al krom. Nee…. de fiscus heeft een dikke laag boter op z\’n hoofd en de Telegraaf journalist wordt er in gebakken! Dat ie gaar wordt!

  • b.v.d.welk

    ONDERZOEK NAAR FRAUDE BPM!!!

    het werd tijd,ik word ernstig belemmerd in mijn bpm aangiftes, door de fiscus,
    het word echt tijd, dat de fiod de belastingdienst eens controleerd op de onjuiste handelswijze én deze fraude van de belastingdienst een halt toeroept.

Onderzoek naar fraude met BPM | Automotive Online

Onderzoek naar fraude met BPM

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Roel Hindriks

    Het bericht in de Telegraaf bevatte een paar cruciale fouten: de uitkomst van de fraude vond voor een belangrijk eel zijn oorsprong in het vergelijken van bedragen inclusief en exclusief BTW en verder is voorbijgegaan aan de wettelijke bepaling dat alleen BPM wordt teruggegeven indien sprake is van “duurzame” export (wil zeggen dat terugkomst naar NL binnen 12 maanden niet mogelijk is of zou moeten zijn) Als bij een nieuwe kentekenaanvraag daarop iet gecontroleerd wordt dan is de fout geheel toe te wijzen aan de controlerende instantie.Ook werd gesproken over heet moedwillig aanbrengen van hagelschade zonder rekening de houden met herstelkosten daarvan. Kortom: echt verkeerde berichtgeving.

  • F. Bolsenbroek

    Jammer dat jullie deze stemmingmakerij, roddel en achterklap berichtgeving van de Telegraaf overnemen. Inmiddels schijnt de Fiscus dit intern ook al te hebben genuanceerd. Extern natuurlijk niet; want stiekum vinden ze het wel fijn!

    Als het verhaal al van de fiscus komt (wat ik enigszins betwijfel) is het van de fiscus niets meer maar ook niets minder dan achterklap! De fiscus gaat momenteel bij import onrechtmatig krampachting om met BPM aangiften die voorzien zijn van een taxatierapport. Wellicht willen ze hiermee \”aantonen\” dat taxatierapporten en fraude met elkaar verweven zijn. Dat zou te kinderachtig voor woorden zijn. Ik verdenk eerder de Telegraaf journalist (bron van het Artikel) van de noodzaak van een sensatieartikel. Bewuste journalist heeft wat dat betreft al meer onzin verklaart. Al snel gaat het bij hem om \”criminelen\”, \”tientallen miljoenen\” en \”duizenden auto\’s\”.

    De door hem geschetste situatie getuigt van grote onwetendheid en slecht/geen onderzoek. Allereerst ten aanzien van de BTW: die wordt bij export helemaal niet \”terugbetaald\”. Handel tussen EU bedrijven mag BTW vrij plaatsvinden. Een NL verkoper (bedrijf) hoeft geen BTW te berekenen aan een buitenlandse koper (bedrijf) en daarom ook niet af te dragen. Daar ontstaat dus geen winst. Als in dit geval de auto weer het land in komt, verifieren beide betrokken belastingdiensten de ondernemers in kwestie, de factuur wordt gecontroleerd op BTW- of Margegoed en als de BTW niet terechtkomt is de verkoper aansprakelijk en mag nooit meer BTW vrij leveren. Wellicht zal er wel eens een brievenbus/klapfirma tussen zitten, maar die zijn makkelijk op te sporen met de juiste controle die nu al wordt uitgevoerd. De fiscus benut daar internationaal alle mogelijkheden voor. Grootschalige fraude is daarmee gewoon uitgesloten. Uitzonderingen zijn daargelaten.

    V.w.b. de BPM kan de beoogde grootschalige fraude evenmin bestaan. Ook hier voert de Fiscus zéér strenge controlemaatregelen uit die de \”criminelen\” de beoogde \”grootschalige fraude\” gewoon onmogelijk maken. De maatregelen zijn momenteel zelfs zo streng dat er niet één BPM aangifte met taxatierapport doorkomt! We hebben het hier dan over \”grootschalige fraude door een criminele fiscus\” die een regelrechte handels- en importbelemmering opwerpt. De fiscus heeft hierbij momenteeel zoveel bezwaar- en beroepsprocedures aan de broek dat het ze helemaal begint te duizelen. Het toepassen van een taxatierapport bij BPM aangifte is voortgekomen uit EU jurisprudentie. De BPM kan in NL wat EU betreft alleen blijven bestaan indien deze uitgaat van wérkelijke afschrijving (getaxeerde waarde/afschrijving).

    De fiscus heeft dat aangaande al moeite gehad met het accepteren van andere koerslijsten dan \”hun eigen koerslijst\” en nu een koerslijst als van de firma XRay op last van het Gerechtshof Anhem (na terugverwijzing door de Hoge Raad) óók nog toegepast mag worden, zijn ze van taxatierapporten al helemaal niet meer gecharmeerd.

    Een taxatierapport wordt toegepastvoor de bpm aangifte indien een auto bij import minder dan gemiddeld waard. Dat kan zijn door bijvoorbeeld schade, achterstallig onderhoud of mankementen. Of wanneer een auto niet in de koerslijst staat. Daar is niets mis mee. Natuurlijk wil een aangever daarbij de ondergrens opzoeken. We betalen toch allemaal het liefst zo min mogelijk belasting? Daar is helemaal niets mis mee als het maar legaal is.

    De fiscus betoont zich door haar gedrag en onrechtmatige weigering / naheffingen een slechte verliezer. Politiek wil ze het nu verdedigen door de handel te criminaliseren. Natuurlijk zijn er rotte appels in de mand maar die zijn er eenvoudig uit te halen zonder eerst alle appels tot moes te slaan.

    Houdt Rechtspraak.nl (zoek op BPM) maar in de gaten. De BPM Fiscus verliest haast iédere BPM procedure die een aangever tegen ze aanspant.Die hele afdeling is zooo zielig onprofessioneel en ondeskundig dat ze alle middelen (inclusief onrechtmatige) aangrijpen om maximaal BPM te heffen. Wat dat betreft is het dan ook niet raar als daar eens een tegenactie op komt. Die bestaat echter in de allerverste verte niet uit de \”Telegraaf-omvang\”! Geloof me maar; ik zit er de hele dag met de neus in én bovenop!

    Voor wat betreft de BPM teruggave bij export: De Telegraaf laat een voorbeeld van een BMW 760 van 2007 zien. Dat is een auto waar hier nauwelijks markt voor is; wel is Rusland bijvoorbeeld. Maar als je buiten de EU exporteert; \”dan krijg je de BPM niet terug\” stelt de fiscus. Wat doet de handige handelaar dan? Verkoopt m eerst aan een EU vriendje (wellicht blijft de auto dan in NL inderdaad) en vervolgens gaat ie naar Rusland. Is dat \”crimineel\” of is de regel \”alleen BPM terug bij EU verkoop\” wellicht crimineel? Wordt er dan niet iets ontlokt? Dan kàn \’t een keer voorkomen (niet grootschalig) dat de buitenlander de auto niet ophaalt en de auto alsnog wederom in NL wordt geregistreerd. Het ging fout toen de BPM werd teruggegeven: er werd/wordt niet naar werkelijke waarde / afschrijving teruggegeven bij export. Bij import màg je wél tegen werkelijke waarde importeren. Da\’s natuurlijk ook al krom. Nee…. de fiscus heeft een dikke laag boter op z\’n hoofd en de Telegraaf journalist wordt er in gebakken! Dat ie gaar wordt!

  • b.v.d.welk

    ONDERZOEK NAAR FRAUDE BPM!!!

    het werd tijd,ik word ernstig belemmerd in mijn bpm aangiftes, door de fiscus,
    het word echt tijd, dat de fiod de belastingdienst eens controleerd op de onjuiste handelswijze én deze fraude van de belastingdienst een halt toeroept.