Roest maakt comeback in nieuwe auto’s

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
In de jaren zeventig waren auto's als de Alfasud berucht om hun roestproblemen (Foto: Alfa Romeo)

Nieuwe auto’s roesten erger dan de modellen van een paar jaar geleden. Die conclusie trekt het Zweedse onderzoeksinstituut Swerea op basis van eigen onderzoek. Swerea onderzocht de holle ruimten en keek achter panelen van een aantal modellen die nu op de markt zijn. Vooral de Citroën C4 Cactus, Ford Ecosport, Focus en S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf en Qashqai en de Subaru XV blijken slecht beschermd te zijn tegen roest. De onderzoekers troffen onder meer onbehandeld staal, slecht afgedichte naden in het plaatwerk, vocht absorberende geluidsisolatie en afdekplaten waar vuil en vocht zich ophopen en dus roest veroorzaken.

Naast de genoemde Franse, Duitse en Japanse modellen blijken ook de Volvo’s XC40 en V60 niet uit te blinken in roestpreventie. Renault, Audi, Volkswagen, Mercedes en BMW beschermen hun producten wel goed tegen roest.

Roeststerren

Swerea kende sterren toe aan de door hen onderzochte modellen. De maximale score van vijf sterren werd toegekend aan de Audi A8, Audi A6, Mercedes S-Klasse, Renault Espace.

Vier sterren kregen de Audi A4, BMW 1 Serie, Lexus LS 500h, Mercedes A-Klasse, Opel Insignia, Renault Megane, Seat Arona, VW Golf, VW Passat en de VW Tiguan.

De Citroën C3 Aircross, Dacia Duster, Hyundai i30 Kombi, Hyundai Ioniq Electric, Jeep Compass, Kia Ceed, Opel Grandland X, Peugeot 308 SW, Skoda Karoq, Volvo V60, Volvo XC40 en VW T-Roc kregen drie sterren.

De Citroën C4 Cactus, Ford Ecosport, Ford Focus, Ford S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf, Nissan Qashqai en de Subaru XV kwamen niet verder dan twee sterren.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Meer lezen over roestpreventie

Roest maakt comeback in nieuwe auto’s | Automotive Online

Roest maakt comeback in nieuwe auto’s

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
In de jaren zeventig waren auto's als de Alfasud berucht om hun roestproblemen (Foto: Alfa Romeo)

Nieuwe auto’s roesten erger dan de modellen van een paar jaar geleden. Die conclusie trekt het Zweedse onderzoeksinstituut Swerea op basis van eigen onderzoek. Swerea onderzocht de holle ruimten en keek achter panelen van een aantal modellen die nu op de markt zijn. Vooral de Citroën C4 Cactus, Ford Ecosport, Focus en S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf en Qashqai en de Subaru XV blijken slecht beschermd te zijn tegen roest. De onderzoekers troffen onder meer onbehandeld staal, slecht afgedichte naden in het plaatwerk, vocht absorberende geluidsisolatie en afdekplaten waar vuil en vocht zich ophopen en dus roest veroorzaken.

Naast de genoemde Franse, Duitse en Japanse modellen blijken ook de Volvo’s XC40 en V60 niet uit te blinken in roestpreventie. Renault, Audi, Volkswagen, Mercedes en BMW beschermen hun producten wel goed tegen roest.

Roeststerren

Swerea kende sterren toe aan de door hen onderzochte modellen. De maximale score van vijf sterren werd toegekend aan de Audi A8, Audi A6, Mercedes S-Klasse, Renault Espace.

Vier sterren kregen de Audi A4, BMW 1 Serie, Lexus LS 500h, Mercedes A-Klasse, Opel Insignia, Renault Megane, Seat Arona, VW Golf, VW Passat en de VW Tiguan.

De Citroën C3 Aircross, Dacia Duster, Hyundai i30 Kombi, Hyundai Ioniq Electric, Jeep Compass, Kia Ceed, Opel Grandland X, Peugeot 308 SW, Skoda Karoq, Volvo V60, Volvo XC40 en VW T-Roc kregen drie sterren.

De Citroën C4 Cactus, Ford Ecosport, Ford Focus, Ford S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf, Nissan Qashqai en de Subaru XV kwamen niet verder dan twee sterren.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Meer lezen over roestpreventie