Allego komt met ‘laadpaalkleeftarief’ van 3 euro per uur

Laadpalen • Het bedrijf kiest nu voor een andere benadering en introduceert een boete voor laadpaalklevers.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Allego laadpaal
foto: Shutterstock

Allego rekent met ingang van 1 september geen aansluitkosten, of connectietarief, meer voor publieke AC-laders. In plaats hiervan komt er een ‘laadpaalkleeftarief’ van 3 euro per uur voor laadsessies die langer dan 4 uur duren tussen tussen 07.00 en 23.00 uur. Met deze maatregel wil Allego voorkomen dat eigenaren hun elektrische auto onnodig lang bij een laadpaal parkeren. Dit maakt het bedrijf vandaag bekend.

De aansluitkosten, die in maart van dit jaar in Nederland werden ingevoerd om congestie bij laadpalen tegen te gaan, waren beperkt tot 0,25 cent per uur. Dit werd toegepast vanaf het eerste uur en voor elk uur dat de auto was aangesloten op een Allego AC-lader.

Volgens Maarten Hachmang van Laadpastop10, een bedrijf dat de alle laadpassen en laadprijzen in kaart brengt, schoot het ‘connectietarief’ van Allego bij ‘veel mensen in het verkeerde keelgat’. Hij legt uit: “Je werd eigenlijk beboet voor sociaal gedraag omdat je vanaf minuut één extra betaalt.”

Overstay-tarief

Het bedrijf kiest nu voor een andere benadering en komt met een boete voor laadpaalklevers. Het nieuwe ‘overstay-tarief’, zoals de laadpaalleverancier het zelf noemt, geldt alleen voor laadsessies die langer dan 4 uur duren, tussen 07.00 en 23.00 uur, en bedraagt 0,05 per minuut (3 euro per uur).

Louis Trefflich, Allego’s Head of Operations voor de Benelux: “Met deze tariefwijziging moedigen we meer mensen aan om rekening te houden met de volgende gebruiker, zonder de klanten te straffen die hun steentje bijdragen aan de overgang naar een groenere toekomst.”

Laadpasaanbieders

Hachmang: “Oudere EV’s laden langzamer, en met een tragere snelheid ben je langer dan vier uur aan het laden. Dan moet je elke vier uur de laadsessie opnieuw starten. Dat is niet gebruiksvriendelijk.” Hachmang is niet te spreken over maatregelen om laadpaalklevers tegen te gaan. “Het is een beetje voorbarig om beleid te maken op een fenomeen waarvan wij niet weten hoe vaak het voorkomt.”

Het is overigens nog onduidelijk hoe en of de nieuwe tarieven worden doorberekend door de verschillende laadpasaanbieders. Sommige berekenen het tarief direct door, anderen negeren het of kijken het een tijdje aan. Nog geen enkele laadpasaanbieder heeft er iet over gecommuniceerd, terwijl het voor deze bedrijven het nieuwe tarief vanaf 1 september meteen geld gaat kosten.

Allego heeft in totaal ruim 34 duizend Europese (13 duizend in Nederland) laadpalen. Het tarief niet van toepassing is op laders uit een openbare aanbesteding in Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. In de Allego-app, Smoov, kunnen gebruikers controleren of dit van toepassing is op hun laadstation.

Ook autodeelbedrijf Mywheels nam recent maatregelen om laadpalen sneller vrij te kunnen geven.

Eigenaren en aanbieders van laadpalen spelen steeds meer met de tarieven. De toch al ingewikkelde laadpalenmarkt wordt de komende periode alleen maar complexer, zo voorspellen deskundigen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Allego komt met ‘laadpaalkleeftarief’ van 3 euro per uur | Automotive Online

Allego komt met ‘laadpaalkleeftarief’ van 3 euro per uur

Laadpalen • Het bedrijf kiest nu voor een andere benadering en introduceert een boete voor laadpaalklevers.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Allego laadpaal
foto: Shutterstock

Allego rekent met ingang van 1 september geen aansluitkosten, of connectietarief, meer voor publieke AC-laders. In plaats hiervan komt er een ‘laadpaalkleeftarief’ van 3 euro per uur voor laadsessies die langer dan 4 uur duren tussen tussen 07.00 en 23.00 uur. Met deze maatregel wil Allego voorkomen dat eigenaren hun elektrische auto onnodig lang bij een laadpaal parkeren. Dit maakt het bedrijf vandaag bekend.

De aansluitkosten, die in maart van dit jaar in Nederland werden ingevoerd om congestie bij laadpalen tegen te gaan, waren beperkt tot 0,25 cent per uur. Dit werd toegepast vanaf het eerste uur en voor elk uur dat de auto was aangesloten op een Allego AC-lader.

Volgens Maarten Hachmang van Laadpastop10, een bedrijf dat de alle laadpassen en laadprijzen in kaart brengt, schoot het ‘connectietarief’ van Allego bij ‘veel mensen in het verkeerde keelgat’. Hij legt uit: “Je werd eigenlijk beboet voor sociaal gedraag omdat je vanaf minuut één extra betaalt.”

Overstay-tarief

Het bedrijf kiest nu voor een andere benadering en komt met een boete voor laadpaalklevers. Het nieuwe ‘overstay-tarief’, zoals de laadpaalleverancier het zelf noemt, geldt alleen voor laadsessies die langer dan 4 uur duren, tussen 07.00 en 23.00 uur, en bedraagt 0,05 per minuut (3 euro per uur).

Louis Trefflich, Allego’s Head of Operations voor de Benelux: “Met deze tariefwijziging moedigen we meer mensen aan om rekening te houden met de volgende gebruiker, zonder de klanten te straffen die hun steentje bijdragen aan de overgang naar een groenere toekomst.”

Laadpasaanbieders

Hachmang: “Oudere EV’s laden langzamer, en met een tragere snelheid ben je langer dan vier uur aan het laden. Dan moet je elke vier uur de laadsessie opnieuw starten. Dat is niet gebruiksvriendelijk.” Hachmang is niet te spreken over maatregelen om laadpaalklevers tegen te gaan. “Het is een beetje voorbarig om beleid te maken op een fenomeen waarvan wij niet weten hoe vaak het voorkomt.”

Het is overigens nog onduidelijk hoe en of de nieuwe tarieven worden doorberekend door de verschillende laadpasaanbieders. Sommige berekenen het tarief direct door, anderen negeren het of kijken het een tijdje aan. Nog geen enkele laadpasaanbieder heeft er iet over gecommuniceerd, terwijl het voor deze bedrijven het nieuwe tarief vanaf 1 september meteen geld gaat kosten.

Allego heeft in totaal ruim 34 duizend Europese (13 duizend in Nederland) laadpalen. Het tarief niet van toepassing is op laders uit een openbare aanbesteding in Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. In de Allego-app, Smoov, kunnen gebruikers controleren of dit van toepassing is op hun laadstation.

Ook autodeelbedrijf Mywheels nam recent maatregelen om laadpalen sneller vrij te kunnen geven.

Eigenaren en aanbieders van laadpalen spelen steeds meer met de tarieven. De toch al ingewikkelde laadpalenmarkt wordt de komende periode alleen maar complexer, zo voorspellen deskundigen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.