Mercedes en Factorial: solid-state batterij weer een stapje dichterbij

Solid-state • Samen met andere partners werken de twee bedrijven al jaren aan de vaste-stofbatterij.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Factorial Energy

De solid-state batterij van Mercedes-Benz en het Amerikaanse Factorial zou eind van het decennium klaar moeten zijn voor serieproductie in elektrische auto’s. De batterij krijgt de merknaam Solstice, zo meldt Factorial.

Sinds 2021 investeert Mercedes-Benz in het Amerikaanse Factorial, een start-up gericht op ontwikkeling en productie van solid-state accu’s voor EV’s. De nieuwe Solstice-batterij zou grote voordelen hebben. Dan gaat het vooral om de energiedichtheid: de actieradius van elektrische auto’s gaat zo’n 80 procent omhoog, dankzij een lager gewicht en een energiedichtheid van 450 wattuur per kilogram. Bovendien zijn ze minder brandgevaarlijk dan de huidige auto-batterijen.

De massaproductie voor EV’s laat echter nog op zich wachten. In de persberichten van 2021 werd 2026 genoemd, nu spreken Factorial en Mercedes van “eind van het decennium”.

De solid power-batterij wordt, ondanks de problemen bij de ontwikkeling, door velen beschouwd als de batterijtechniek van de toekomst. Ook Stellantis en Hyundai investeren in Factorial. BMW en Ford werken samen met het (ook Amerikaanse) Solid Power. Toyota werkt aan een eigen batterij en belooft een actieradius van 1000 kilometer. Volkswagen meldt “veelbelovende resultaten” van de Amerikaanse batterij-startup QuantumScape, waar het mee samenwerkt. Daarnaast is er het Franse bedrijf Blue Solutions, dat voor 2030 wil starten met massa-productie.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Mercedes en Factorial: solid-state batterij weer een stapje dichterbij | Automotive Online

Mercedes en Factorial: solid-state batterij weer een stapje dichterbij

Solid-state • Samen met andere partners werken de twee bedrijven al jaren aan de vaste-stofbatterij.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Factorial Energy

De solid-state batterij van Mercedes-Benz en het Amerikaanse Factorial zou eind van het decennium klaar moeten zijn voor serieproductie in elektrische auto’s. De batterij krijgt de merknaam Solstice, zo meldt Factorial.

Sinds 2021 investeert Mercedes-Benz in het Amerikaanse Factorial, een start-up gericht op ontwikkeling en productie van solid-state accu’s voor EV’s. De nieuwe Solstice-batterij zou grote voordelen hebben. Dan gaat het vooral om de energiedichtheid: de actieradius van elektrische auto’s gaat zo’n 80 procent omhoog, dankzij een lager gewicht en een energiedichtheid van 450 wattuur per kilogram. Bovendien zijn ze minder brandgevaarlijk dan de huidige auto-batterijen.

De massaproductie voor EV’s laat echter nog op zich wachten. In de persberichten van 2021 werd 2026 genoemd, nu spreken Factorial en Mercedes van “eind van het decennium”.

De solid power-batterij wordt, ondanks de problemen bij de ontwikkeling, door velen beschouwd als de batterijtechniek van de toekomst. Ook Stellantis en Hyundai investeren in Factorial. BMW en Ford werken samen met het (ook Amerikaanse) Solid Power. Toyota werkt aan een eigen batterij en belooft een actieradius van 1000 kilometer. Volkswagen meldt “veelbelovende resultaten” van de Amerikaanse batterij-startup QuantumScape, waar het mee samenwerkt. Daarnaast is er het Franse bedrijf Blue Solutions, dat voor 2030 wil starten met massa-productie.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.