Mobtalk #26: Marieke Kuijpers (Rabobank) over de nieuwe, branchevriendelijkere, koers van de bank
In de 26e AM Mobtalk is Marieke Kuijpers te gast. Zij is sectormanager Automotive & Logistiek bij de Rabobank. Vorige maand presenteerde Rabobank zijn nieuwe sectorrapport en dat rapport moet de basis vormen van een innigere relatie tussen bank en branche.
Aan tafel zitten verder presentator Bart Kuijpers (geen familie), co-host Rolf Westgeest en vaste gast Paul de Vries.
Bekijk hieronder de gespreksonderwerpen.
Nieuwsrondje
03:47 – Op het Bovag Onafhankelijkencongres waren de ondernemers het behoorlijk oneens met de drieduizend euro cashlimiet. âOp lange termijn is tienduizend echt de beste oplossingâ.
06:40 – Stellantis heeft het zwaar en dat hebben ze volgens Paul aan zichzelf te danken.
08:40 – Wat betekenen de importtarieven voor de Europese auto-industrie? âDe gevolgen voor de hele economie kunnen groot zijnâ.
11:27 – Polestar heeft toch dealers nodig.
13:00 – Paul 2009 geen financiering van de Rabobank; tot de naam van zijn bedrijf in het Rabobank sectorrapport stond en hij zich opnieuw meldde bij de bank.
Interview met Marieke Kuijpers
15:15 – Introductie Marieke
16:50 – Waarom maak je de overstap van branche naar bank?
17:20 – De branche en de Rabobank lagen jaren lang overhoop. Rolf vat de belangrijkste frustraties samen (monopolie banken, onkundige helpdesks, opzeggingen en KYC-brieven).
25:23 – In de zomer verscheen de Sector Standaard van de Nederlandse Vereniging van Banken. âWe begrijpen nu goed dat die sector niet Ă©Ă©n groot geheel isâ.
32:40 – Het Rabobank sectorrapport (bekijk hier de samenvatting) verscheen in september. âWe hebben met 55 mensen gesprokenâ.
37:40 – Rabobank schrijft dat in 2040 de helft van de vloot elektrisch is. âDat betekent nu al veel voor de brancheâ.
39:20 – Voor hoeveel autobedrijven is er nog plek in 2040? âZorg dat je bij blijft en zorg vooral dat je de beschikking krijgt over dataâ.
45:20 – Welke nieuwe businessmodellen gaan we zien?
47:30 – De energietransitie levert ieder autobedrijf een verdienmodel op.
49:01 – Klantdata is een ongrijpbaar iets. âNiemand steekt zijn vinger opâ.
50:00 – De Rabobank werkt aan nieuwe producten. âEven geduld nog.â
51:00 – Je kunt niet vertrouwen op resultaten in het verleden. âDat is een belangrijke lesâ.
53:05 – Wat maakt succesvolle bedrijven succesvol? âVerklein je kwetsbaarheid en afhankelijkheidâ. Van Mossel, Pala en BMW zijn goede voorbeelden, volgens Marieke.
Doet de widget het niet, klik dan hier voor de Spotify-link.
Bekijk ook de YouTube-video van de podcast.