‘Schultz werkt aan keurmerk voor controle op kilometertellers’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit melden diverse media, waaronder het Algemeen Dagblad.

Naast het aanpakken van fraude met kilometerstanden, is het keurmerk ook bedoeld om controle uit te voeren op de kwaliteit van autoschadebedrijven.

Sinds 2014 houdt de RDW de registratie van kilometerstanden bij. RDW-erkende garagisten nemen bij elke reparatie van 150 euro of meer de standen op en verwerken deze. RDW schat dat het aantal auto’s in het Nederlandse wagenpark met een ‘onlogische’ tellerstand is gedaald van ruim 5 procent in het voorjaar van 2011 tot 2 procent in het voorjaar van 2015. Dat zou neerkomen op 163 duizend auto’s. Dit zijn schattingen, omdat er geen zicht is op garages die wel kilometerstanden controleren en repareren, maar niet RDW-erkend zijn.

Martin Huisman, bestuurslid van de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT), zegt ook dat het aantal fraudegevallen daalt, maar dat de handhaving op de tellerfraudewet nog veel beter kan. 

In hetzelfde AD-artikel is te lezen dat er is besloten tijdens het overleg dat volgend jaar op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht overdag ook 130 kilometer per uur gereden mag worden. Dat is nu nog 100.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Schultz werkt aan keurmerk voor controle op kilometertellers’ | Automotive Online

‘Schultz werkt aan keurmerk voor controle op kilometertellers’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit melden diverse media, waaronder het Algemeen Dagblad.

Naast het aanpakken van fraude met kilometerstanden, is het keurmerk ook bedoeld om controle uit te voeren op de kwaliteit van autoschadebedrijven.

Sinds 2014 houdt de RDW de registratie van kilometerstanden bij. RDW-erkende garagisten nemen bij elke reparatie van 150 euro of meer de standen op en verwerken deze. RDW schat dat het aantal auto’s in het Nederlandse wagenpark met een ‘onlogische’ tellerstand is gedaald van ruim 5 procent in het voorjaar van 2011 tot 2 procent in het voorjaar van 2015. Dat zou neerkomen op 163 duizend auto’s. Dit zijn schattingen, omdat er geen zicht is op garages die wel kilometerstanden controleren en repareren, maar niet RDW-erkend zijn.

Martin Huisman, bestuurslid van de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT), zegt ook dat het aantal fraudegevallen daalt, maar dat de handhaving op de tellerfraudewet nog veel beter kan. 

In hetzelfde AD-artikel is te lezen dat er is besloten tijdens het overleg dat volgend jaar op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht overdag ook 130 kilometer per uur gereden mag worden. Dat is nu nog 100.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.