Kabinet verlaagt accijns op benzine, Bovag ontevreden

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Het kabinet overweegt een tijdelijke verlaging van de brandstofaccijns. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet stelt voor om de accijns op benzine en diesel per 1 april 2022 tot het einde van het jaar te verlagen met 21%. Dat betekent voor benzine een verlaging van 17,3 cent per liter en voor diesel 11,1 cent per liter. Het btw-tarief voor gas en elektriciteit zal vanaf 1 juli worden verlaagd naar 9 procent.

Met dit extra pakket is in totaal 2,8 miljard euro gemoeid.

Afgelopen zondag gaf minister van Financiën Sigrid Kaag bij WNL op Zondag nog aan een lastenverlichting te overwegen. Nu lijkt het kabinet inderdaad te luisteren naar de roep van de belangenbehartigers.

Zo riep de ANWB donderdag al op tot een lastenverlichting. Op basis van eigen ledenonderzoek stelde de ANWB dat bijna een derde (29%) van de leden aan door de hoge benzineprijzen in de knel dreigt te komen met hun financiën. De brandstofprijzen zijn de afgelopen weken flink gestegen.

Volgens United Consumers kost een liter Euro 95 nu gemiddeld 2,49 aan de pomp. Dat is iets minder dan het record dat op 3 maart genoteerd werd: 2,50 voor een liter. Mede door de verhoogde energieprijzen daalt de koopkracht volgens het Centraal Planbureau dit jaar met 2,7 procent.

Bovag: ‘Meer nodig’

In een persbericht reageert Bovag ontevreden. De belangenvereniging schrijft: “Voor Bovag-ondernemers die beroepshalve veel kilometers moeten maken biedt de voorgenomen verlaging van brandstofaccijns enig soelaas. Maar er moet meer gebeuren.” Bovag noemt onder andere een versnelde verlaging van de de Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie (ODE)-heffing op gas en elektriciteit en een bevriezing van de brandstofprijzen via een prijzennoodwet als opties.

De brancheorganisatie vreest vooral voor de schadesector. “De bedrijfskosten lopen fors op door met name de almaar stijgende gasprijzen. Kosten die de bedrijven lang niet altijd door kunnen bereken aan de klant, vanwege langlopende contracten.” Bovag roept opdrachtgevers nogmaals op water bij de wijn te doen maals op water bij de wijn te doen als bijvoorbeeld schadeherstelbedrijven door langlopende contracten de hoge energiekosten niet kunnen doorbereken.

Tot slot pleit Bovag, net als VZR eerder deze week, voor het verhogen van de belastingvrije kilometervergoeding (al dan niet tijdelijk) van 19 naar 23 cent per kilometer.

 

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Kabinet verlaagt accijns op benzine, Bovag ontevreden | Automotive Online

Kabinet verlaagt accijns op benzine, Bovag ontevreden

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Het kabinet overweegt een tijdelijke verlaging van de brandstofaccijns. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet stelt voor om de accijns op benzine en diesel per 1 april 2022 tot het einde van het jaar te verlagen met 21%. Dat betekent voor benzine een verlaging van 17,3 cent per liter en voor diesel 11,1 cent per liter. Het btw-tarief voor gas en elektriciteit zal vanaf 1 juli worden verlaagd naar 9 procent.

Met dit extra pakket is in totaal 2,8 miljard euro gemoeid.

Afgelopen zondag gaf minister van Financiën Sigrid Kaag bij WNL op Zondag nog aan een lastenverlichting te overwegen. Nu lijkt het kabinet inderdaad te luisteren naar de roep van de belangenbehartigers.

Zo riep de ANWB donderdag al op tot een lastenverlichting. Op basis van eigen ledenonderzoek stelde de ANWB dat bijna een derde (29%) van de leden aan door de hoge benzineprijzen in de knel dreigt te komen met hun financiën. De brandstofprijzen zijn de afgelopen weken flink gestegen.

Volgens United Consumers kost een liter Euro 95 nu gemiddeld 2,49 aan de pomp. Dat is iets minder dan het record dat op 3 maart genoteerd werd: 2,50 voor een liter. Mede door de verhoogde energieprijzen daalt de koopkracht volgens het Centraal Planbureau dit jaar met 2,7 procent.

Bovag: ‘Meer nodig’

In een persbericht reageert Bovag ontevreden. De belangenvereniging schrijft: “Voor Bovag-ondernemers die beroepshalve veel kilometers moeten maken biedt de voorgenomen verlaging van brandstofaccijns enig soelaas. Maar er moet meer gebeuren.” Bovag noemt onder andere een versnelde verlaging van de de Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie (ODE)-heffing op gas en elektriciteit en een bevriezing van de brandstofprijzen via een prijzennoodwet als opties.

De brancheorganisatie vreest vooral voor de schadesector. “De bedrijfskosten lopen fors op door met name de almaar stijgende gasprijzen. Kosten die de bedrijven lang niet altijd door kunnen bereken aan de klant, vanwege langlopende contracten.” Bovag roept opdrachtgevers nogmaals op water bij de wijn te doen maals op water bij de wijn te doen als bijvoorbeeld schadeherstelbedrijven door langlopende contracten de hoge energiekosten niet kunnen doorbereken.

Tot slot pleit Bovag, net als VZR eerder deze week, voor het verhogen van de belastingvrije kilometervergoeding (al dan niet tijdelijk) van 19 naar 23 cent per kilometer.

 

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.