Brancheverenigingen voorzichtig optimistisch over regeerakkoord, zorgen over Groeifonds

Regeerakkoord • Het blijven van de gewichtscorrectie voor EV’s wordt verwelkomd, al zijn de verenigingen erg benieuwd naar de concrete uitwerking.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Bovag en RAI Vereniging reageren voorzichtig optimistisch op het vannacht gepresenteerde coalitie-akkoord. Beide hopen op een ‘bestendig en duidelijk’ beleid voor de komende jaren.

Bovag ‘herkent zich in een aantal elementen’ uit het akkoord. “Zoals het betaalbaar houden van mobiliteit, het beperken van de regeldruk voor ondernemers, de noodzaak te blijven investeren in infrastructuur (2,5 miljard extra) en het voornemen om ‘de verduurzaming wagenpark te blijven stimuleren’.”

Beide verenigingen noemen het positief dat de voorgenomen gewichtscorrectie voor elektrische auto’s in de MRB gehandhaafd blijft, zodat een boete op kiezen voor EV vermeden wordt. Beide hopen dat de gewichtscorrectie wordt uitgebreid naar bestelauto’s en PHEV’s.

De coalitie meldt alle EV-subsidies te schrappen maar ook dat men voornemens is om ‘de aanschaf van elektrische auto’s te blijven ondersteunen’. Hoe dit dan precies uitgewerkt wordt is onbekend. Bovag schrijft daarover: “Jammer is dat de coalitie ervoor lijkt te kiezen om de EV-aanschafsubsidie voor particulieren al per 2025 te schrappen.”

Hypotheek op toekomst

Voor het MKB staan de nodige lastenverlichtingen op stapel, onder meer op gebied van mkb-winstvrijstelling, vennootschapsbelasting, energiebelasting op aardgas, belastingtarieven en rente-aftrek. Ook komt er hulp voor kleine ondernemers bij het verduurzamen van hun bedrijfspanden en wordt de regeldruk voor MKB aangepakt. Dat kan op instemming rekenen van Bovag.

De verenigingen concluderen wel dat er een hypotheek op de toekomst genomen wordt. “Grote zorg is er over het afbouwen van de middelen uit het Nationale Groeifonds. Deze zijn cruciaal om in Nederland een bloeiende mobiliteits­industrie en daarmee banen te behouden en bij te dragen aan veilige en duurzame mobiliteit”, schrijft RAI Vereniging.

Ontwrichtend

Er komen minder subsidies voor duurzame energie, het budget voor het Klimaatfonds wordt verlaagd met 1,2 miljard euro en de middelen voor de ontwikkeling van batterijen en groene waterstof worden verlaagd. “Er moet voldoende aandacht blijven voor het behalen van de afgesproken CO2-doelen. Gebeurt dat niet, dan zal over een paar jaar alsnog veel rigoureuzere maatregelen noodzakelijk zijn om die doelen alsnog wél te halen. En dat is dan veel meer ontwrichtend voor burger en bedrijfsleven dan nú de noodzakelijke stappen te zetten”, concludeert Bovag.

Mobiliteitsalliantie

Ook de mobiliteitsalliantie is redelijk tevreden. “Dit akkoord is een goede aanzet met oog voor belangrijke opgaven zoals de ontsluiting van woningbouw, onderhoud en het uitbreiden van de infrastructuur. Tegelijkertijd is er meer nodig voor het aanpakken van de problemen. Alleen al de instandhoudingsopgave van de hoofdinfrastructuur en de onderliggende netwerken vragen om stevige extra investeringen”, schrijft de alliantie. “Als we daarbij ook de bevolkingsgroei willen opvangen en woningen bereikbaar willen maken, terwijl we onze mobiliteit verduurzamen en betaalbaar houden voor de burger, hebben we aanvullend beleid, tempo en meer middelen nodig.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Brancheverenigingen voorzichtig optimistisch over regeerakkoord, zorgen over Groeifonds | Automotive Online

Brancheverenigingen voorzichtig optimistisch over regeerakkoord, zorgen over Groeifonds

Regeerakkoord • Het blijven van de gewichtscorrectie voor EV’s wordt verwelkomd, al zijn de verenigingen erg benieuwd naar de concrete uitwerking.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Bovag en RAI Vereniging reageren voorzichtig optimistisch op het vannacht gepresenteerde coalitie-akkoord. Beide hopen op een ‘bestendig en duidelijk’ beleid voor de komende jaren.

Bovag ‘herkent zich in een aantal elementen’ uit het akkoord. “Zoals het betaalbaar houden van mobiliteit, het beperken van de regeldruk voor ondernemers, de noodzaak te blijven investeren in infrastructuur (2,5 miljard extra) en het voornemen om ‘de verduurzaming wagenpark te blijven stimuleren’.”

Beide verenigingen noemen het positief dat de voorgenomen gewichtscorrectie voor elektrische auto’s in de MRB gehandhaafd blijft, zodat een boete op kiezen voor EV vermeden wordt. Beide hopen dat de gewichtscorrectie wordt uitgebreid naar bestelauto’s en PHEV’s.

De coalitie meldt alle EV-subsidies te schrappen maar ook dat men voornemens is om ‘de aanschaf van elektrische auto’s te blijven ondersteunen’. Hoe dit dan precies uitgewerkt wordt is onbekend. Bovag schrijft daarover: “Jammer is dat de coalitie ervoor lijkt te kiezen om de EV-aanschafsubsidie voor particulieren al per 2025 te schrappen.”

Hypotheek op toekomst

Voor het MKB staan de nodige lastenverlichtingen op stapel, onder meer op gebied van mkb-winstvrijstelling, vennootschapsbelasting, energiebelasting op aardgas, belastingtarieven en rente-aftrek. Ook komt er hulp voor kleine ondernemers bij het verduurzamen van hun bedrijfspanden en wordt de regeldruk voor MKB aangepakt. Dat kan op instemming rekenen van Bovag.

De verenigingen concluderen wel dat er een hypotheek op de toekomst genomen wordt. “Grote zorg is er over het afbouwen van de middelen uit het Nationale Groeifonds. Deze zijn cruciaal om in Nederland een bloeiende mobiliteits­industrie en daarmee banen te behouden en bij te dragen aan veilige en duurzame mobiliteit”, schrijft RAI Vereniging.

Ontwrichtend

Er komen minder subsidies voor duurzame energie, het budget voor het Klimaatfonds wordt verlaagd met 1,2 miljard euro en de middelen voor de ontwikkeling van batterijen en groene waterstof worden verlaagd. “Er moet voldoende aandacht blijven voor het behalen van de afgesproken CO2-doelen. Gebeurt dat niet, dan zal over een paar jaar alsnog veel rigoureuzere maatregelen noodzakelijk zijn om die doelen alsnog wél te halen. En dat is dan veel meer ontwrichtend voor burger en bedrijfsleven dan nú de noodzakelijke stappen te zetten”, concludeert Bovag.

Mobiliteitsalliantie

Ook de mobiliteitsalliantie is redelijk tevreden. “Dit akkoord is een goede aanzet met oog voor belangrijke opgaven zoals de ontsluiting van woningbouw, onderhoud en het uitbreiden van de infrastructuur. Tegelijkertijd is er meer nodig voor het aanpakken van de problemen. Alleen al de instandhoudingsopgave van de hoofdinfrastructuur en de onderliggende netwerken vragen om stevige extra investeringen”, schrijft de alliantie. “Als we daarbij ook de bevolkingsgroei willen opvangen en woningen bereikbaar willen maken, terwijl we onze mobiliteit verduurzamen en betaalbaar houden voor de burger, hebben we aanvullend beleid, tempo en meer middelen nodig.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.