EU steunt extra heffingen voor Chinese EV’s, Duitsland en Frankrijk lijnrecht tegenover elkaar

Importhefffingen • Het resultaat van de stemming betekent dat de Europese Commissie met ingang van 1 november heffingen tot 45 procent kan opleggen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

EU-lidstaten hebben vrijdag, zoals verwacht, geen bezwaar gemaakt tegen een voorstel om extra heffingen op in China gemaakte elektrische voertuigen in te voeren. Een laatste poging van de Duitse bondskanselier Olaf Scholz om dit te voorkomen, was tevergeefs.

Volgens de Europese Commissie is er onder de lidstaten genoeg steun voor de extra importtarieven. Vanuit Duitsland was die steun er niet. Landen die wel invoertarieven steunen, zoals Frankrijk, Nederland, Italië en Polen, halen samen een gekwalificeerde meerderheid van 65 procent. In totaal stemde tien landen voor, vijf tegen, terwijl twaalf zich onthielden van stemming, zo vertelden verschillende diplomaten die bekend zijn met de uitslag, aan nieuwssite Politico. De stemming had vrijdag plaats in een comité van vakambtenaren uit de 27 Europese hoofdsteden.

Met name Duitsland en Frankrijk staan lijnrecht tegenover elkaar.

Formeel gezien stemden de EU-landen niet voor en niet tegen importheffingen, in de praktijk betekent de stemming dat de Commissie vrij is om invoerheffingen in te stellen.

De EC, die bijna een jaar lang onderzoek deed naar oneerlijke Chinese staatssteun voor de EV-sector, kan nu besluiten wanneer de heffingen van maximaal 45 procent worden opgelegd. De tijdelijke tarieven die eerder dit jaar zijn ingevoerd, worden dan vastgesteld voor vijf jaar. Daardoor geldt er een handelstarief voor Chinese EV’s tot maximaal 45 procent. De tarieven komen bovenop het tarief van 10 procent dat al bestaat.

1 november

Een EU-diplomaat laat weten dat de Commissie de juridische tekst met betrekking tot de heffingen voor 30 oktober zal publiceren, wanneer de uitvoerende macht wettelijk verplicht is het onderzoek af te ronden. De heffingen zouden de dag daarna, op 1 november, ingaan.

De meeste EU-lidstaten steunen een verhoging van de importtarieven op elektrische auto’s uit China (waaronder Nederland, Frankrijk, Italië en Polen), Spanje hield zich volgens nieuwssite BNR ‘afzijdig’. Maar er is ook echte verdeeldheid. Met name Duitsland en Frankrijk staan lijnrecht tegenover elkaar. De Franse autofabrikanten spelen in China vrijwel geen rol, terwijl Duitse merken als BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen inmiddels voor een groot deel van hun omzet afhankelijk zijn van China. Volgens cijfers van de Duitse organisatie VDA exporteerde Duitsland vorig jaar voor ruim 26 miljard euro aan voertuigen en onderdelen naar China, terwijl de import uit China goed was voor 6,8 miljard euro.

Ook Hongarije is tegen de importheffingen. De Hongaarse economie is sterk afhankelijk van de auto-industrie en Orbán wil meer Chinese autoproducenten naar zijn land halen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.