‘Minister Madlener erkent dat elektrificatie wagenpark vertraging oploopt’

Elektrificatie • Madlener erkent volgens BNR dat elektrische auto’s ‘iets minder aantrekkelijk’ worden onder het beleid van zijn regering.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Promedia)

De minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener erkent dat het aandeel van elektrische auto’s in Nederland minder hard zal groeien onder het kabinet-Schoof. Dit tekende BNR op uit de mond van Madlener tijdens het begrotingsdebat in de Tweede Kamer.

Het nieuwe kabinet kiest ervoor om de aanschafsubsidies voor elektrische auto’s in 2025 af te schaffen. Ook wordt het bijtellingsvoordeel voor elektrische auto’s verder afgebouwd, zoals in de ‘Voorjaarsnota’ van 2024 is afgesproken. Tegelijkertijd wordt de gewichtscorrectie van EV’s op de wegenbelasting sneller afgebouwd: in 2025 betalen eigenaren van elektrische auto’s 25 procent van het mrb-tarief, in 2026 is dat 75 procent en in 2030 verdwijnt deze gewichtscorrectie helemaal.

Madlener geeft in het debat toe dat EV’s door dit alles ‘iets minder aantrekkelijk’ worden onder het beleid van zijn regering. ‘Je zult een effect zien, de elektrificering van het wagenpark zal iets langzamer gaan.’

De ingroei van elektrische auto’s loopt volgens Madlener ook vertraging op door de invoerheffing op elektrische auto’s uit China. ‘Door de concurrentie zie je dat elektrische auto’s steeds goedkoper worden, maar als we allemaal zware invoerheffingen gaan invoeren op Chinese auto’s, gaat het niet helpen. Dus je zult zeker zien dat het iets minder hard gaat,’ aldus Madlener.

Herzien

In de beantwoording van schriftelijke vragen, voorafgaand aan het begrotingsdebat, ging de minister dieper in op de maatregelen, met name het versoberen van de EV-gewichtscorrectie in de mrb. ‘Vanwege de hogere budgettaire derving dan in het voorjaar verwacht, heeft het kabinet besloten om de tariefkorting te versoberen naar 25 procent en een jaar eerder te eindigen’, schrijft Madlener. ‘Hierdoor betalen elektrische auto’s vanaf 2026 nu inderdaad meer mrb dan een vergelijkbare benzineauto.’

Madlener laat wel ruimte om de regeling te herzien, mocht de elektrificatie stokken. ‘Bij voorjaarsnota 2025 wordt opnieuw gekeken of de huidige maatregel moet worden aangepast’, aldus de minister.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.